TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mk3 turbokit - hvilket er best? Har noen montert?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #34256  av Christian

k_one skrev:...Jeg har snakket med Veilside og de sier at kit'et gir ca 310bhp ved "daglig bruk" uten noen form for ekstra slitasje, men kan godt "booste's" til 370bhp uten problemer. Det skulle jo gå akkurat passe fort i en bil på 975kg :)...
Uten å åpne motoren og bytte stempler, råder, etc kommer den aldri til å vare lenge :)

#34318  av Goose

Jan Erik Passer fint og, har heller ikke penger i år så skal prøve å få nok peng til neste år sommer eller noe..

Vi må da ha 3 uker der nede. 8)

Gleder meg som en liten drittunge til Turbo. Får se om jeg klarer å skrape nok penger.

#34331  av jan-erik

Goose skrev:Jan Erik Passer fint og, har heller ikke penger i år så skal prøve å få nok peng til neste år sommer eller noe..

Vi må da ha 3 uker der nede. 8)

Gleder meg som en liten drittunge til Turbo. Får se om jeg klarer å skrape nok penger.
3 uker i Polen hørtes litt lenge ut, hva skal man bruke tiden på da? Låne/leie et feit bil av østeuropeisk mafia og ta noen dager på Ringen.... :-D

#34350  av Goose

er ikke noe problem på hva man kan finne på i polen.
Mange damer der desuten så kan jeg bruke bilen til søstra

#34354  av k_one

skal forsåvidt være enig i at prisen er "en smule" stiv....men jeg kan ikke nekte på at det frister...såklart så må jo motoren modifiseres litt i forhold til å tåle effekten, men ifølge Veilside(og de har jo forholdsvis lang fartstid innen dragracing) så skal det ikke være noe problem(så lenge du holder deg til fastsatt ladetrykk vel og merke)
Med 310hk og 975 så har du jo faktisk ett effekt/vekt forhold på 0.3179 hk pr kg, og det er faktisk rundt der en lamborghini diablo ligger...hvis man får understell og hjul til å holde følge så borger jo det for 0-100 tider under 4sek.....men klart, det er jo bare drømming..hehe :wink:

#34373  av Goose

k_one det er jo ikke noe problem å få ut masse effekt ut av 1.8 vvti, problemmet er det med prisen fordi du må begynne å byte ut komponenter i motoren.

Det kitet som jeg snakket om trenger du ikke å bytte noe annet enn det som er nødvendig for å skru på turbo og 196HK på orginal 1,8 vvti er en effekt som er forsvarlig i forhold til driftsikkerheten på motoren som jeg nevnte alerede.

Har du nok penger så klarer du nok å få ut 400 hk ut av den men da er motoren langt i fra orginal :)
Men ja hadde fært rått <- på mr2 så klart, celica med denne effekten går ikke, FWD bare spinner... :roll:

#34402  av saus

hehe:) vel kunne tenkt meg turbo selv, men å dra til polen for å fikse? nja vet ikke helt, har du noen referanser fra folk som faktisk har vært der? og at bilen enda funker? (og at bilen ikke er gone på bestillingstyveri :twisted: ).

Ser gjerne for meg 200 hester på mk3'en min ja.. nam nam

#34412  av Goose

Dem har en demo bil. Celica T23 som dem har hatt turbo i 2 år nå.

Det som er at selv om det høres skeptisk ut med turbo og polen så har jeg snakket med dem og sett litt på hva dem driver med og for å si det slik, det er mange turbo firmaer i europa og norge som er ikke i nærheten av så proff som dem.. Det finnes selvfølgelig firmaer som er enda mer proffe, men her snakk om prisen.

Og bare fakta at dem nekter å utføre arbeid på 2 uker fordi dem vil ha den siste uka til justeringer og prøving slik at alt skal bli 100% bra er et veldig bra tegn.

#34513  av 2kMK3

For å prøve å oppsummere litt:

- Ingen av bidragsyterne her har turbo (dessverre for dem og oss) :)
- 180-220 HK går bra (uansett hvilket kit) uten større mod på motor.
- Over 180 HK vil over tid slite på org clutch - kan byttes til div perfmod.
- Over 220 HK bør div motorkomponenter moddes.
- Veilside's kit er bra (men kun for rike/gale) :roll: (har noen linker?)
- Karene i Polen kan montere 196 HK kit, ta betalt og stikke av med bilen din etterpå :wink: Har noen erfaring med disse? Linker? Goose, har du vært der nede? Har du noe noe mer kjøtt på bena?
- Ethvert kit trenger en form for ekstra / tunet motorstyring.

Øyvind

#34518  av Goose

kjøtt jeg, jeg kommer jo fra polen, så dem stikker neppe med bilen din, Polakene lurer ikke polakker, trust me... :wink:

#34535  av 2kMK3

Goose: Nei, tror ikke jeg heller. Men jeg tror mange er litt redde for Polen mtp. carjacking etc. For å spørre deg som faktisk vet dette: Er det bare tull / stereotypi? Eller må man være forsiktig når man ferdes i Polen?

Og: Hadde du vært interessert i å ta med deg en gjeng med nisser som alle vil ha montert turbo? :D

Øyvind

#34538  av Goose

Det er en noen regler man må huske på når man skal dra ned ditt men dem tar vi når den tiden kommer.

Selfølgelig tar jeg med gjengen ned ditt. Kan ikke la dere kjøre alene i polen utan at noen kan språket osv..

Så dette blir artig tur, men jeg må først få norsk pass :wink:
 #40122  av 2kMK3

Det ser ut til at det kan bli en PE Turbo etterhvert. Har undersøkt masse frem og tilbake, og regner med at det blir montering neste vinter (om jeg klarer å vente så lenge). Fra monkey wrench racing kan man bestille et komplett kit med turbo, Greddy E-manage forprogrammert for PE turboen, samt evt. e01 boost controller. Da havner prisen på fra ca. 25 til 30 grunker.

Med 6,5-7,5 PSI gir kitet ca. 190-210 HK. Det er mulig å dra mer ut av det, men da bør man tenke på intercooler / aquamist osv.

Har et par spm:
1) Noen andre som driver med tanker i disse baner?
2) Noen som har erfaring fra biltilsynet ang. en slik ombygging? :shock:
3) Hva med evt. EUkontroll? :shock:

#40148  av Goose

25-30 lapper for et kit som trenger 6,5-7,5 psi uten intercooler og uten oljekjøler for å få ut 190 hk?

jaja...

Skal nok til polen og montere kitet til zastec... da får ejg evartfall med intercooler oljekjøler +++ og alt dette ved max 0,5 bar