TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mk3 turbokit - hvilket er best? Har noen montert?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #33836  av 2kMK3

Jeg mistenker at det er flere som meg der ute: Har hatt en kosebil en stund, men savner litt ekstra spark i ryggen. Når Mk3 var ny fantest det svært lite for å hjelpe på dette. Nå har det kommet turbokits fra mange forskjellige leverandører.

Så her er et par ting jeg lurer på:

1) Har du / kjenner du noen som har montert turbo i sin Mk3? Detaljer...

2) Hvilket at kitene er best / billigst / krever mindst vedlikehold?

Jeg har funnet turbokit fra følgende: TTE, Lampka Motorsport, PE, Top Secret, Power Enterprise, Apexi, samt Blitz Performance tror jeg også har et kit.

Det finnes sikkert flere også?

Etter å ha studert ganske mye virker det som at TTE sitt kit kommer til å bli bra, men dyrt. Jeg har snakket med flissundet om montering av et kit, og de er keene. Vi kunne jo slått oss sammen noen stykker og utskremt en frivillig prøvekanin som kan tråkke i salaten en stund før vi/dere andre går steget ut.

Bilde
TTE sitt kit...

Les om TTEkitet her

Øyvind

#33840  av chris

Jeg hørte med Flissundet for et drøyt år siden, om hva de skulle ha for å montere turbo i bilen min (mk2). De snakka om 40-50.000 kroner. Så noe sier meg at de ikke er spesielt billige ;)

#33850  av 2kMK3

Ja, man må nok regne med en slik sum uansett. Det virker som at man trenger en piggyback chip, og kanskje en boost controller, turbotimer etc. Noen som har erfaringer?

Øyvind

#33935  av saus

Hmm er du sikker på at din info er riktig? greit nok at det finnes forskjellige turbokit, men etter hva jeg har lest på forskjellige forums (mk3roc, spydermagasine etc.) så er det TTE som holder på å utvikle en "clip on turbo" til mk3. Og grunnet motor bay er så spesiell i mk3, har man måtte laget en meget custom løsning, som enda ikke er klar for kommersielt salg.

but then again i could be wrong

Priser på slikt havner nok på 40-50k og da tar man ikke med nye avgifter på bilen grunnet økt hk.

#34006  av jan-erik

saus skrev:Hmm er du sikker på at din info er riktig? greit nok at det finnes forskjellige turbokit, men etter hva jeg har lest på forskjellige forums (mk3roc, spydermagasine etc.) så er det TTE som holder på å utvikle en "clip on turbo" til mk3. Og grunnet motor bay er så spesiell i mk3, har man måtte laget en meget custom løsning, som enda ikke er klar for kommersielt salg.

but then again i could be wrong

Priser på slikt havner nok på 40-50k og da tar man ikke med nye avgifter på bilen grunnet økt hk.
Tror du har rett angående TTE. Har enda ikke sett noe ferdig produkt til salgs, men om det kommer så blir det versjon som gjør at du ikke uten videre kan programmere ECU-en som følger med selv.

#34065  av 2kMK3

Hei Jan-Erik og saus.

Det stemmer at TTE sitt kit ikke er tilgjengelig ennå, men de nevnte noe om at de skulle ha det ferdig innen utgangen av januar 04. Så spørs det hvor lang tid det tar før evt. Toyota godkjenner kitet, og om det blir tilgjengelig for oss (enten via Toyotaforhandlere eller TTE direkte).

De andre kitene er ikke så veldig anderledes, de skal også være "bolt-on" - men det er sikkert varierende kvalitet. Noen av kitene leveres med piggyback ecu, og tuning av en ecu er vel uansett noe flisgutta kan hjelpe med (får vi håpe).

#34067  av Goose

40-50k for turbo kit..
Da kjører jeg heller til Zastec Tuning og monterer kitet dems.
betale 26000 ferdig montert stoppe på 196HK@260Nm og være fornøyd, men raskere bil en T-sport og den samme driftsikkerheten på motor som det var før montering av kitet

(snakker om T23 Celica)

#34068  av jan-erik

Goose skrev:40-50k for turbo kit..
Da kjører jeg heller til Zastec Tuning og monterer kitet dems.
betale 26000 ferdig montert stoppe på 196HK@260Nm og være fornøyd, men raskere bil en T-sport og den samme driftsikkerheten på motor som det var før montering av kitet

(snakker om T23 Celica)
Litt forskjell på Celica og MR2. Du får jo kompressor kit til T23 mener jeg å huske. Har du noe info link om Zastec Tuning? Fant bare en polsk side ved søk på nettet.

#34071  av Goose

Jan-erik, Motorene i en mk3 mr2 og mk7 celica er ikke så mye forskjell i mellom

Zastec Tuning er en polsk firma som har laget et kit i utgangspunktet til Celica'n min T23. Kitet er laget ut i fra dems egen patentert i polen og EU oppskrift og den fungerer bra. Dem har hatt demo bil en 2000 celica i 2 år nå med Turbo og bilen går uten problemer...

Snakket med dem og dem vil ta på seg jobben å montere turbo på mk3 mr2. Dem sa at eneste problemet med mr2 mk3 er plassen, men det løser dem:)

Kitet innebærer:
* Turbo
* meniford elelr hva f det skrives
* intercooler
* oljekjøler
* dyser
* tror en liten motorstyring til dyser
* alt av slanger og rør
hm.. mer komemr jeg ikke på i farta

effekten er 196HK @ 260Nm oig trykket er på ca 0,45 bar
 #34204  av k_one

Det finnes i grunn bare ett turbokit som er interresant og det er det du får fra Veilside.
Det inneholder følgende:

HKS GT2540R Turbo
VeilSide Pro Drag Stainless Steel Mandrel Bent Exhaust Manifold
Pro Drag Exhaust System
Pro Drag Exhaust Adapter (Straight)
Earl's Steel Braided Oil Inlet line
Earl's Steel Braided Oil Outlet line
Oil Pan Processing Kit
HKS F-Con V Pro Fuel Management ECU
Harness for F-Con V Pro
Pressure Sensor
Intake Air Temperature Sensor
Harness for Pressure and Air Temp.Sensors
EVC Intercooler Kit
HKS Racing Blowoff Valve
Superfire RAcing Spark Plugs x 4
SARD 530cc Injectors x 4
HKS Super Power Flow 200-100mm Air Filter
VeilSide Intake Piping kit for HKS Power Flow Air Filter

med andre ord alt du trenger for en komplett installasjon(ikke bare turbo og manifold som de fleste andre tilbyr) Kit'et koster da også ca $12000, men jeg har funnet det flere steder til ca $10000.
Jeg har snakket med Veilside og de sier at kit'et gir ca 310bhp ved "daglig bruk" uten noen form for ekstra slitasje, men kan godt "booste's" til 370bhp uten problemer. Det skulle jo gå akkurat passe fort i en bil på 975kg :)

#34229  av Goose

en 1.8 VVti motor er ikke skapt for denne effekten uten at du må forsterke elementer i den som kammer lager pakinger osv..

#34233  av jan-erik

Å bruke $10000-12000 på et kit er ganske uaktuelt. I tillegg kommer jo også montering. Da kjøper jeg heller en annen bil.

Men å få ut fra 190-250hk hadde vært mer aktuelt, og burde ikke komme på mer enn rundt halvparten. Mener det vil flytte seg ganske bra i en så lett bil.

Uansett har jeg ikke råd før tidligst neste år til en sånn investering, så håper det kommer flere på banen innen den tid, og at det blir litt billigere. Du får jo bolt on turbokit til Mazda MX-5 for mellom 15-20000,- .

#34238  av Goose

jan-erik
Bli med til polen så skal vi fikse 196hk i bilen din, det turbo kitet jeg snakker om er god for mer HK men 196 HK skal vist være en effekt som ikke påvirker driftsikkerheten på motoren...
ER ikke noe problem å få 250hk ut av vvti'n men da er ikke motor driftsikker lenger, da som sagt må du forsterke motoren...

#34250  av PÃ¥l

Har ikke TTE kommet med en konseptbil basert på MR2? TTE - roadster heter den og er en strippa MK3 med formel 1 vinger, luftekanaler og det som verre er. ser helt vilt ut! Den har visst 1,8 literen, med turbo, og har 240 hk har jeg lest.... Er sikkert andre som har hørt om den... Snakker om kompromissløs maskin! uansett, det kittet som TTE kommer med er vel noe i stil med det som var på TTE roadster?

#34254  av jan-erik

Goose skrev:jan-erik
Bli med til polen så skal vi fikse 196hk i bilen din, det turbo kitet jeg snakker om er god for mer HK men 196 HK skal vist være en effekt som ikke påvirker driftsikkerheten på motoren...
ER ikke noe problem å få 250hk ut av vvti'n men da er ikke motor driftsikker lenger, da som sagt må du forsterke motoren...
Blir med til Polen jeg, men ikke før til neste år grunnet lite $$$. Skal du ha Celica'n din dit?