Side 2 av 3

Legg innLagt inn:04 des 2007 20:46
av jumbo
Kanakkas skrev:Ingen krav at Lambdaverdien skal leses av av bilens eget system.
Avgassene skal kun måles med en 4-gass måler på bensin biler.
Det er heller ingen krav til at ting skal demonteres for kontroll, så med andre ord, det de ikke kommer til eller ser gjør de heller ikke noe med.
Alle godkjente verksteder skal ha mulighet til å ta kontroll på ALLE merker, og det forventes da ikke at de skal kunne kople seg til diagnosen alle biler...
Bra! Synes det hørtes meget merkelig ut at de skal knote med diagnoseplugger etc på alle mulige modeller. Pin-out på de fleste diagnoseplugger hadde jo ikke engang vært offentlig tilgjengelig for de fleste modeller hadde det ikke vært for at folk reverse-engineer'er de og legger ut på nett. Det er jo massevis av nyere bilmodeller hvor dette absolutt ikke gjøres tilgjengelig gjennom "lovlige" kanaler og da kan det jo heller umulig være noe krav til at verkstedene skal rote med dette - det burde jo tvert imot være frarådet.

Legg innLagt inn:09 des 2007 14:56
av wax
Etter det dere skriver så har NAF bæsja på leggen?

Lambda lå på 0 ved kontroll, og de krever visst 1.000 (+- 0,3) eller noe sånt.

Bør jeg rett og slett bare ta etterkontroll nå med en gang, hos et annet verksted?

Legg innLagt inn:09 des 2007 18:33
av Larsen
Her er Toyota sine testprosedyrer for lambda sonden. Hvis du kommer igjenom denne uten store feil så fungere lambdaen din og NAF har feil. Det er for en 3sgte men 3sge motoren er helt lik.

http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... 0_0001.jpg

Re: EU-kontroll - problemer med lambda

Legg innLagt inn:09 des 2007 21:41
av Kanakkas
wax skrev:Jeg hadde min '92 MK2 på PKK i dag, og fikk en 2er-feil. CO gikk fint, men den var ingen lambda-verdi i det hele tatt.

Dette er ting jeg ikke kan et kvekk om, så om noen kan forklare det i enkel tekst, blir jeg veldig glad...

Tips til hva jeg kan gjøre, for å få lambda-verdien på 1,000 (i følge kontrolløren) tas i mot med STOR takk.

For å få det på det rene, så sier du ingen sted at det ble forsøkt lest av lambdaen fysisk på bilen..?? Så da må man jo gå ut i fra at de har tatt kontrollen rett.
Toleransen for lambda er på +/- 0,003

Derfor jeg lurte på tidligere hva de andre avgass verdiene lå på når han ikke klarte å få noen lambda verdi.

Og du har full rett til å ta en NY kontroll et annet sted hvis du skulle ønske det, må ikke nødvendig vis bli en etterkontroll.

Legg innLagt inn:09 des 2007 23:17
av wax
Larsen skrev:Her er Toyota sine testprosedyrer for lambda sonden. Hvis du kommer igjenom denne uten store feil så fungere lambdaen din og NAF har feil. Det er for en 3sgte men 3sge motoren er helt lik.

http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... 0_0001.jpg
Den linken over fikk jeg ikke til å virke.

Legg innLagt inn:09 des 2007 23:19
av wax
Kanakkas: Under punkt 8.2 "målt avgass" står det 0,00.
Forklaring: "Lambdaverdi utenfor 1+-0,003 eller utenfor fabrikantens verdiområde".

Det rare var at NAF-mannen sa at CO-målingen var ok, det var ikke for høyt utslipp :?:

Legg innLagt inn:10 des 2007 00:03
av Larsen
wax skrev:
Larsen skrev:Her er Toyota sine testprosedyrer for lambda sonden. Hvis du kommer igjenom denne uten store feil så fungere lambdaen din og NAF har feil. Det er for en 3sgte men 3sge motoren er helt lik.

http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... 0_0001.jpg
Den linken over fikk jeg ikke til å virke.
Funker her, men du kan prøve å høyre klikke og lagre som på et passende sted for så å åpne den på vanlig måte. Det er en link til et bilde.

Legg innLagt inn:10 des 2007 14:51
av wax
Da fikk jeg opp bildet. Får ta det med til noen som skjønner litt mer av det enn meg 8)

Fikk ordnet den lille eksoslekkasjen hos Svendsen Eksos i dag. De tok 500 spenn for å skjære vekk gammel bolt, bytte pakninger og skru inn to nye bolter (denne gang med mutter, ikke sveiseapparat!).

Fikk time på dagen. Meget positivt overrasket over både pris og service. :D

Legg innLagt inn:10 des 2007 21:39
av Kanakkas
wax skrev: Fikk ordnet den lille eksoslekkasjen hos Svendsen Eksos i dag.
Ehh.... Hadde du eksoslekkasje når bilen var inne på PKK????
Det forklarer jo en hel del da.
Rart at de i det heletatt tok kontrollen med feil på eksosanlegget. Ingen verdier blir riktige da!

Legg innLagt inn:10 des 2007 21:43
av Larsen
Kanakkas skrev:
wax skrev: Fikk ordnet den lille eksoslekkasjen hos Svendsen Eksos i dag.
Ehh.... Hadde du eksoslekkasje når bilen var inne på PKK????
Det forklarer jo en hel del da.
Rart at de i det heletatt tok kontrollen med feil på eksosanlegget. Ingen verdier blir riktige da!
Kommer jo ann på hvor lekasjen er det. Uansett så ville de aldri ha fått en lambda måling på 0

Legg innLagt inn:12 des 2007 22:17
av wax
Kanakkas skrev:
wax skrev: Fikk ordnet den lille eksoslekkasjen hos Svendsen Eksos i dag.
Ehh.... Hadde du eksoslekkasje når bilen var inne på PKK????
Det forklarer jo en hel del da.
Rart at de i det heletatt tok kontrollen med feil på eksosanlegget. Ingen verdier blir riktige da!
Eksosanlegget fikk bare en 1-er, så det var tydeligvis ikke så ille.

Vil en slik liten lekkasje gjøre at lambda blir målt til 0? Kanskje jeg ikke trenger å bytte sonden alikevel? :lol:

Legg innLagt inn:12 des 2007 22:25
av Larsen
wax skrev:
Kanakkas skrev:
wax skrev: Fikk ordnet den lille eksoslekkasjen hos Svendsen Eksos i dag.
Ehh.... Hadde du eksoslekkasje når bilen var inne på PKK????
Det forklarer jo en hel del da.
Rart at de i det heletatt tok kontrollen med feil på eksosanlegget. Ingen verdier blir riktige da!
Eksosanlegget fikk bare en 1-er, så det var tydeligvis ikke så ille.

Vil en slik liten lekkasje gjøre at lambda blir målt til 0? Kanskje jeg ikke trenger å bytte sonden alikevel? :lol:
Har du prøvd testprosedyren jeg ga deg. Den er ganske enkel og kan kanskje spare deg pengene en ny lambda koster!

En eksoslekasje vil ikke gjøre slik at du leser ut 0 på lambdaen, men kan gi små avik. Jeg tror med stor sannsynlighet at naf mekanikkeren har gjordt noe feil.

Legg innLagt inn:12 des 2007 22:48
av Xlr8
lamda 0? hvordan klarer di d? var bilen av når di tok avgass test:P
ville ringt og fått en forklaring på d..
avgassen kan vere 1,00 + - 0.03

Legg innLagt inn:13 des 2007 07:26
av wax
Har ikke fått tatt den testen enda, de fleste bilkyndige folkene jeg kjenner (som har oppvarmet garasje/verksted) holder til i Tønsberg. Skal nedover om en ukes tid, får se hva jeg finner ut av da.

Det kan se ut til at NAF har bæsja litt på leggen ja. Men, han strammet brekket i stedet for å gi feil på det også, så litt fornøyd er jeg 8)

Legg innLagt inn:13 des 2007 19:17
av Kanakkas
Larsen skrev:
Kanakkas skrev:
wax skrev: Fikk ordnet den lille eksoslekkasjen hos Svendsen Eksos i dag.
Ehh.... Hadde du eksoslekkasje når bilen var inne på PKK????
Det forklarer jo en hel del da.
Rart at de i det heletatt tok kontrollen med feil på eksosanlegget. Ingen verdier blir riktige da!
Kommer jo ann på hvor lekasjen er det. Uansett så ville de aldri ha fått en lambda måling på 0

Ikke bare det med lambdaen jeg tenkte på. Men sålenge det er eksoslekkasje trenger de ikke å utføre avgass test da denne blir feil. Og de fleste mekanikere gidder jo ikke å gjøre mere enn de må...
Ingen avgass verdier som blir målt med 4-gass måler blir riktige så lenge det er lekkasje i eksosanlegget. Men lambda 0 er fortsatt ganske godt gjort å få till.