TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dynamo eller Regulator fusker??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #280787  av inzane2012

hadde akkurat tenkt å skrive ett innlegg om akkurat samme problemet:)
var ute å kjørte en stund i formiddag, og stakk en liten tur inn på butikken, så når jeg skulle hjem igjen så såg jeg at måleren viste akkurat nok strøm til å få start, men hele dash'n begynte å lyse opp som ett juletre, og etterhver som jeg nærmet meg hjemmet mitt så gikk måleren til batteriet enda mer mot null og abs og PS lampa kom på, og hverken speedoen eller turtelleren funket...

koblet til laderen og skulle ut en tur igjen nå i kveld, og fikk samme problemet etter ei lita stund, og da slo til og med stereoen seg av når jeg skurdde opp lyden litt...
 #280797  av Helgeland

surt... men så at du hadde en tråd ang. tikking fra motoren... min dynamo tikket ganske så merkbart når jeg snurra på hjulet med hånda... og hadde en del ulyder før jeg bytta det som ble byttet.. forresten byttet:

reg. reim kevlar
vannpumpe
oljepumpe
strammehjul
løpehjul
toppdekselpakning
termostat
dynamo
dynamo reima

så for all del sier ikke at lydene kom fra dynamoen men en dynamo skal ikke lage noe bråk når du snurrer med hjulet...
 #287876  av inzane2012

bringer opp en litt gammel tråd igjen her, men den har litt relevans for meg i disse tider da jeg selv jobber med dynamoen... har hatt di samme problemene selv så har bestemt meg for å skifte ut dritten...

og det jeg egentlig lurte på var om trådstarteren her hadde noe problem med at dynamoen ikke ville løsne etter å ha skurdd ut di to skruene? for på min bil er dynamoreima like stram enda begge skruene er løsna, er nett så vidt jeg får flytta på den...og tok du den ut fra oppsida eller undersida?

PS: er det rund eller oval kontakt på dynamoen til 93 gti'n? grunnen til at jeg lurer er at jeg vurderer å bestille en helt ny dynamo fra rouge motors....
 #287909  av inzane2012

never mind:) jeg ringte til rougemotorsports og snakket med di, er den med oval plugg:) så da bestiller jeg like godt en helt ny en...kanskje jeg slenger med noen Tom's sideskjørt og;) hehe
 #287941  av Helgeland

inzane2012 skrev:bringer opp en litt gammel tråd igjen her, men den har litt relevans for meg i disse tider da jeg selv jobber med dynamoen... har hatt di samme problemene selv så har bestemt meg for å skifte ut dritten...

og det jeg egentlig lurte på var om trådstarteren her hadde noe problem med at dynamoen ikke ville løsne etter å ha skurdd ut di to skruene? for på min bil er dynamoreima like stram enda begge skruene er løsna, er nett så vidt jeg får flytta på den...og tok du den ut fra oppsida eller undersida?

PS: er det rund eller oval kontakt på dynamoen til 93 gti'n? grunnen til at jeg lurer er at jeg vurderer å bestille en helt ny dynamo fra rouge motors....

jeg hadde motoren ute faktisk..
 #287942  av inzane2012

fikk den ut uten å ta ut hele motoren, men det var faen ikkje lett...og blir nok sikkert enda vanskeligere å få den inn igjen, er jo nesten umulig å se hullet som den øverste skruen skal inn igjen i...kan ikke akkurat si jeg gleder meg til den jobben nei...
 #287953  av Marcus

Tror jeg og en kompis tok ut dynamoen 4-5 ganger på en helg, med motoren i. Brukte vel 3 timer første gang, og ett kvarter (maks) på slutten.

Dette gjøres best når man er to. En under og en som begynner med å løsne ovenifra(punkt 1), samtidig som han hjelper deg med å få den opp og ut (punkt 3)

1. Løsne skruene på dynamoen ovenifra, slik at man kan ta av reima av dynamoen. La den henge i holderen.
2. Kryp under bilen, og legg deg rett under slik at du får skrudd av holderen den sitter i. Tror det er to skruer under, og en over som må løsnes.
3. Når dynamoen er løsnet fra holderen, flytt holderen til siden og manøver dynamoen oppover og ut mot toppen mellom motor og bagasjeromveggen.

Gjør det samme i motsatt rekkefølge for å montere den på igjen.

Det var hvertfall den kjappeste metoden når man vet hvor skruene var og hvordan man skulle få den ut. Var klin umulig å få den ned under motoren, eller å få plass til å få den opp uten å fjerne holderen. Hvertfall i motorommet mitt.
 #288049  av Helgeland

inzane2012 skrev:fikk den ut uten å ta ut hele motoren, men det var faen ikkje lett...og blir nok sikkert enda vanskeligere å få den inn igjen, er jo nesten umulig å se hullet som den øverste skruen skal inn igjen i...kan ikke akkurat si jeg gleder meg til den jobben nei...

jeg hdde motoren ude pga jeg skiftet masse ting... men det er vel ikke normalt å ta ut motoren heller bare for og skite dynamo...
 #288233  av inzane2012

jeg fikk det til til slutt:) var ett sant helvette å få løsna den skruen på undersiden siden drivakselen gikk i veien, men klarte tilslutt å finne en måte å skru den en kvar omdreining før jeg måtte ta nytt tak;) hehe... sleit ganske mye med å få den opp da, løsnet den der diagnose tingen, og en brakett som over dynamoen som hadde noen lednings tull festet til seg... å herrrrrrrrrrrregud som den såg ut når jeg fikk den ut, var så full i olje og dritt at jeg kunne egentlig bare å kasta den på dynga der og da...så nå venter jeg på svar fra diesel elektro om pris på en ny dynamo, så vist ikke di finner en innen rimelig tid og til en rimelig penge blir det nok til at jeg bare bestiller en fra rouge motorsports:)

men takk for den lille guiden, har såtte å klødd meg litt i hode om hvordan jeg skal få den inn igjen i bilen, siden det er så for %&/% trangt under der...

forresten så løsnet jeg ikke den braketten den er festet til på undersiden, men den skruen som dynamoen svinger rundt...men tror det bil lettere å den inn igjen i vist jeg skrur ut den braketten og før jeg putter dynamoen nedi motoren igjen, for det kommer til å bli ganske ukurant å få inn igjen i den skruen...
 #289866  av inzane2012

endelig fått byttet dynamoen, og ser ut til at det funket...

MEN!! når vi så skulle starte bilen og kjøre en liten tur, så fusket motoren litt på lavt turtall, den ville ikke starte den ene sylinderen på lavt turtall, men den kom når vi ga litt gass...noen ideer om hva som kan ha forårsaket dette?? vi hadde en liten motorvask før vi begynte, men merket ikke noe til det før etter vi hadde montert dynamoen...
 #290275  av talumio

her fant jeg faktisk svar på alt.
men kan noen forklare meg hvordan man vet at dynamoen fusker??
blir dette litt sånn rykk og napp??

jeg ser ivertfall frem til en stressende oppg med å skifte dynamo.....
 #290309  av Helgeland

talumio skrev:her fant jeg faktisk svar på alt.

hvordan du finner ut at dynamoen fusker eller ikke virker... den enkleste måten du kan gjøre dette på er å måle bateriet med voltometer når bilen IKKE sviver da skal det være ca. 12 volt.. hvis du starter bilen og går og måler igjen skal det vise 13-14 volt... det var sånn jeg fant ut av dette... jeg måtte ha 4000 rpm. i slutten før den ladet skikkelig...
 #290318  av talumio

Helgeland skrev:
talumio skrev:her fant jeg faktisk svar på alt.

hvordan du finner ut at dynamoen fusker eller ikke virker... den enkleste måten du kan gjøre dette på er å måle bateriet med voltometer når bilen IKKE sviver da skal det være ca. 12 volt.. hvis du starter bilen og går og måler igjen skal det vise 13-14 volt... det var sånn jeg fant ut av dette... jeg måtte ha 4000 rpm. i slutten før den ladet skikkelig...

takk for tipsett :D
ja jeg var ute å sjekka nå for ei lita stund siden å leste av at voltmeteret målte 9 volt når bilen var i gang!!!! :shock:
konklusjon: gadd kje skjekke når hun var av.(litt trist, men tror kje det var så mye på batteriet) ny dynamo i morgen...
la oss be til alle toyota-gudene om at problemet forsvinner :twisted: