TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dynamo eller Regulator fusker??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #279948  av Helgeland

heisann.. mandag som var så merket jeg at det ikke var så mye futt i bilen når jeg skulle starte den. var akkurat nok strøm til at den startet.. jeg fikk en jeg målte senere på bateriet og det viste seg at det ikke kom strøm inn..
litt senere begynte alle varselampene og lyse.. men hvis jeg kjørte på høye turtall så forsvant di og strømåleren i dashbordet gikk opp...

tok inn bateriet og ladet det helt opp og hatt et lite prosjekt innvendig i bilen.. i dag skulle jeg starte bilen og da viste trømmåleren bra nivå og lysene lyste ikke...

har ikke målt enda men tenkte jeg skulle gjøre det..

men er det normalt at en dynamo fusker i slutten av levetiden?? har egenltig tenkt og bytte den men det virker som den fusker??

hva mener dere?

er det dårlig kontakt en plass eller er det normalt at dynamoene begynner og fuske??

takker for alle innspill...

mvh Ove Helgeland
Sist redigert av Helgeland den 12 feb 2008 17:34, redigert 1 gang totalt.
 #279957  av mr2storbrua

Er vel ikke uvanlig at de fjusker nei. Var sånn på carinaen min, den virka av og til. Måtte kjøpe ny til den, på noen dynamoer kan du skifte børstene/regulatoren, vet ikke om det går på MR2'en.
 #280080  av Helgeland

i dag skulle jeg ut og lufte mr`en når jeg starten den gikk jeg ut og målte på bateriet. da viste det 16 volt og noe.. så kjørte jeg en 20 min. tur.. alt virket ok. men så gikk jeg ut og målte igjen men da var det plutselig bare 11,36 volt.. begge målingene ble tatt på tomgang..

jeg har kjøpt brukt dynamo av Marcus her inne på forumet.. håper alt fikser seg da.. men hvis ikke er det vel tegn på dårlig kontakt. og dårlig kontakt kan vel være GANSKE vanskelig og finne hvis man er uheldig eller er det ofte en spesiel plass det er dårlig kontakt? noen som har erfarling?
 #280094  av Mr_Storbrua

i.o.m. at det varierer så mye på spenningen så kan det tyde på at regulatoren er gåen.. Skulle holde å bytte den, men om du har fått tak i ny dynamo så er det kanskje like greit å bytte den, vet ikke hvor den står på mr2'n. Visst du måler ladestrømmen ut fra dynamo å sammeligner med målinger fra batteriet, så ser du jo om det er dårlig kontak. Men jeg hadde testa en ny regulator.. Er ikke så dyre..
 #280147  av Helgeland

okei hvor ligger denne regulatoren henne?? noen som vet?

skal ut med motoren i helga så hadde vert greit og fått vite hvor denne er..

hvordan måler man ladestrømmen ut av dynamoen da??
noen som kan hjelpe??

til dere som tenker... skal han dusten ut med motoren selv.. så svarer jeg NEI skal bare være med og lære....
 #280210  av Mr_Storbrua

Ville tro regulatoren står på dynamoen.

Skal vel være en plusskabel på dynamoen, bare måle mellom der å jord..

Jeg bytta regulatoren min på en volvo for mange mange år siden, å den sto på dynamoen, skrudd fast med 2 skruer. Tok ca 2min å bytte på den, men der kunne jeg jo nesten hoppe oppi panseret å lukke det etter meg:) Visst du kan se dynamoen ovenfra så ser du nok hvor regulatoren sitter. En svart klump som stikker litt inn i dynamoen:)
 #280217  av Marcus

Regulatoren på MR2en ligger oppå dynamoen under ett alulokk. Den er skrudd fast som en del av den, men er fint mulig å ta av.
Jeg kjørte dynamoen min på benk når den fusket litt, og de konstaterte at det var regulatoren. Tok en regulator fra en MR2-dynamo som ikke fungerte, å skrudde denne på min. Fungerte kjempebra!

Et helt hel* å få ut dynamoen da, men det er jo en annen sak.
 #280220  av mr2storbrua

Tror du må under bilen for å komme til dynamoen, har ikke sett etter selv, men mener å huske det fra Wheeler Dealers på youtube, der de skal selge MR2 som bl.a. dynamoen er gåen på. Bare søk på "wheeler dealers mr2" på youtube, så ser du hvordan det gjøres :wink:
 #280224  av Marcus

Du må under for å løsne boltene som holder den fast. Reima løsner du ovenifra.
Måtte faktisk av med tre bolter i holderen også, for å få lirket den opp mellom motoren og bagasjeromveggen. Trangt! :shock:

Belag deg på å bruke lang tid i starten..
 #280228  av turbokjell

Ville absolutt sjekket børstene også om de var slitt, disse koster ikke all verden å er veldig lette å skifte.
Sitter under det samme lokket med to stjerne skruer. Dette er en slitedel.
 #280271  av Helgeland

så hvis jeg bytter dynamoen. så bytter jeg ikke regulatoren?? eller er regulatoren en del av dynamoen? skjønte ikke helt...

trenger jeg og tenke på børstene hvis jeg bytter hele dynamoen??
 #280276  av Marcus

Hvis du bytter dynamo bytter du også regulator, denne sitter da som sagt oppå selve dynamokassa med ett lokk over seg. Dynamoen og regulatoren går som èn del.

Børstene sitter under lokket, i miden av regulatoren. Dette er en rund plastikkdings med to metallklosser som presser mot dynamostangen i midten. Disse blir nedslitt til det ikke er noe kontakt mellom stangen og børsten, da må du skifte den. Hvis du åpner opp lokket på dynamoen ser du klumpen(børsten) i midten, skru og dra ut denne og se om metallklossene berører dynamostangen og hvor mye det er igjen.
Sist redigert av Marcus den 13 feb 2008 20:13, redigert 1 gang totalt.
 #280776  av Helgeland

Skiftet hele dynamoen og alt er bra.. den om jeg tok ut hadde trolig fått grisebank.. den var sprukket i tillegg til mange slagskader på hjulet... fatter ikke hva som kan ha forårsaket dette... noen som har en formening? ble bare litt nysjerrig...