TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvordan er regler med Ã¥ ha skilt framme pÃ¥ bilen?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#36300  av jan-erik

Alphonso skrev:Du har sluppet billig unna mr.two! Her rett før jul stoppet en sur faen av en purk meg. Da hadde jeg bare grøftelysene på, ingen nærlys. Dette var rundt seks om kvelden, så da fikk jeg bot på 1000,- Og da var han snill med meg sa han! For han kunne gitt på 2000,- hvis han ville.

Men den jævelen var aleine i bilen så jeg burde blånektet. Men dum som eg e :oops: , tok eg imot boten og betalte den....
Får du bot for det da? Mente grøftelys var tillatt som kjørelys jeg sammen med parklys. Nærlys + grøftelys = Fy. Eller har det noe med tidspunktet på dagen å gjøre, dvs at det var mørkt?

#36308  av sindrejl

har blitt stoppa for grøftelys stasjet to ganger av samme purken nå :P men han hadde glemt meg litt før jeg fikk fyrt opp vippissene uten at han så det :) Uansett, så lenge parklys er på kan dem ikke gi bot, men advarsel om at man bør kjøre med vanlige lys på natterstid kan dem gi. IKKE bot.. ingen regel i norge som sier at det er bot på natt og greit på dagtid

#36309  av yeah580

mener du kan kjøre med spreder og park som kjørelys når det er dagslys. men ikke når det er mørkt. det er ihvertfall det jeg er blitt fortalt.

#36317  av chris

Alphonso skrev:Du har sluppet billig unna mr.two! Her rett før jul stoppet en sur faen av en purk meg. Da hadde jeg bare grøftelysene på, ingen nærlys. Dette var rundt seks om kvelden, så da fikk jeg bot på 1000,- Og da var han snill med meg sa han! For han kunne gitt på 2000,- hvis han ville.

Men den jævelen var aleine i bilen så jeg burde blånektet. Men dum som eg e :oops: , tok eg imot boten og betalte den....
Må bare få si det, at da var du dum ja. Fordi grøft+park er like lovlig å kjøre med, som hovedlys+park. Det som ikke er lov (av en eller annen syk grunn) er grøft+hovedlys+park. Må være en sånn særnorsk regel det der, om at det ikke skal være lov å ha skikkelig med lys om natta.. :roll:

Anyway, grøft+park er lov om natta også. Man skal vel ha forsvarlig belysning, som det er STUP mørkt, regn, null gatebelysning, og man har dårlige grøftlys, så kan man få bot for det.

#36318  av jan-erik

Kan jo være greit å bruke litt sunn fornuft. Ser jo kun 5 meter foran deg med kurvelys. Så er vel litt med det å ha nok lys til forholda tror jeg.

#36319  av chris

jan-erik skrev:Kan jo være greit å bruke litt sunn fornuft. Ser jo kun 5 meter foran deg med kurvelys. Så er vel litt med det å ha nok lys til forholda tror jeg.
Akkurat i det tilfellet er det veldig greit med mk2.. har ganske store og sterke grøftelys der, som egentlig fungerer mer som kjørelys eller hovedlys. :)

#36359  av Alexander G

Sikten var grei den, gatelys overalt, så da hadde jeg ikke vippelyktene oppe. Det som var loven som han sa, var at grøftelys ikke er lov etter mørkets frambrudd, så lenge du ikke kjører ekstremt sakte eller står i ro. Så han gav meg bot for feil bruk av grøftelys, og kunne gitt 1000,- ekstra for manglende bruk av nærlys. Og nå er jo jeg en høflig ung, dum mann som ikke står der og krangler da.

Ikke alle som pugger lovreglene vet dere.....

#36368  av saus

er det ikke? 8)

#36559  av jumbo

Pugge trafikkregler er rimelig essensielt for et miljø som i så stor grad lever helt på kanten (og ofte over) av hva som er lovlig. Jeg liker å vite mine rettigheter og kjenne det aktuelle regelverket minst like godt som onkelen som stopper meg.

Uansett... jeg kjører mer eller mindre aldri med lykter oppe her i Kongsberg. Har aldri blitt stoppet for det, men som enkelte sier - du kan få forelegg dersom du kjører med uforsvarlig dårlig belysning, uavhengig av om belysningen / kombinasjonen i utgangspunktet er grei...

#36625  av Alexander G

Leksen lært!
Som @lpher ville sagt det: The hard way! :D