TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mk3 montert effektforsterker og 2x 10"

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#40661  av 2kMK3

CrazyKnight skrev:Jeg vil absolutt anbefale Focal Polyglass 165 v2 elementer i dørene. Ingen over, ingen ved siden! :D
Jeg lagde bare en liten "ring" av MDF til å felle de inn i, slik de originale elementene er felt inn i plast. Funker meget bra! Har planer om å bygge meg en liten kasse jeg kan ta ut inn etter behov, tilkoblet forsterkeren med "Speak-On", så det ikke blir liggende strømfrende ledninger bak setene... Er ikke så utrolig opptatt av masse bass, så jeg kjøpte bare en enkel 8" Cerwin-Vega til formålet.

Forresten noen som har noen erfaringer med Borla effektanlegg? Lager de noe som passer til mk3? Hvis ikke, blir det nok TTE tenker jeg...

CrazyKnight
-har ikke vært innom her siden oktober... :oops:
CrazyKnight: Har du egen amp for fronthøytalerne? Hvis ikke, hvilken type HU bruker du? Speak-on? :?: Dette må du forklare :) Ser det ikke som et problem med strømkabler i bagasjerommet bak setene, alt er jo koblet opp med sikringer. Det er jo dessuten bare kjedelige 12v - jeg får ikke stå av så lav spenning :wink:

Om du ikke er opptatt av masse bass burde du kanskje gått for noe annet enn en Vega - det er jo nettopp bass de kan :twisted:

Sist, men ikke minst: Skal du ha deg eksos til MK3en din bør du sjekke enten Team Moon sitt anlegg eller Hayward and scott. Jeg har førstnevnte, og er meget fornøyd. Begge disse anleggene ansees å ligge i toppsjiktet for effekt, og de låter ikke så ille heller :twisted:

Har du forresten noen bilder av installasjonen? Gjerne uten deksler også?

#40664  av spkstrp

hehe.. vega er vell kjent for å spille HARDT ja.. :)

#40675  av 2kMK3

@lpher skrev:
2kMK3 skrev: Sette inn noen fetere frontelementer er nært forestående. De originale er svært dårlige.
Takk! :D
2kMK3 skrev: @lfer - har du noen tips til bra elementer?
Yepp....i shure do! :D Om du har muigheten til å benytte en sktern forsterker...så BØR du seriøst vurdere de Rockford Fanatic Q høytalerne jeg har PM'et deg pris på :D Ingen over...ingen ved siden...og prisen tatt i betraktning så eksisterer det ikke konkurenter til dem! :D
2kMK3 skrev: Disse raringene i US liker kappaserien til infinity, men jeg har vurdert et par pioneer.
LOL :) Veldig snedig det der med hvilke markeder som foretrekker hva...er endel på amerikanse/europeiske og skandinaviske forum...og man ser ganske kjapt hilke merker som er inn eller ikke :)

Om du skal ha frontsett...og ikke tenker å montere en forsterker til så er det nok Infinity Reference eller MBQuart DSE -serien jeg vil anbefale deg...nettopp fordi de er såpass lettdrevne at de kan drives av den innebygde forsterkeren i spillern din...ikke optimalt...MEN...det spiller greit det også...med ett par velvalgte tweaks :D
2kMK3 skrev: Jeg kan også utvide med elementer også bak. Dette vil gi mer lyd, men ant. mye dårligere lydbilde, så jeg synes det er bedre å satse på noen gode fronter.
My man! ...erfaringsmessig...å montere bakhøytalere i en så liten coupe som jo mr2 har...vil ikke bare føre til en grøting av lydbildet....det vil også gjøre at mesteparten av lydbildet vil fylle ditt venstre øre....når du sitter i førerstolen! :D ...and trust me on this...you dont want that! :D
2kMK3 skrev: Drømmen er jo el-åpning med lukking koblet til alarmen. :P
Bare si ifra du! :D

@lpher
Er det 6 1/2 " som sitter i døra vår? Har ikke åpnet og sjekket ennå :oops:

@lfer: Jeg har ikke hjerte til å sette inn en til forsterker. Da må jeg i så fall på en seriøs slankekur :shock: Hva slags tweaks gjøres for å forbedre spillbarheten? Bare generelt, ber ikke om forretningshemmeligheter :D

Driver du med litt elektronikk og customizing på et mer generelt grunnlag også, @lfer? Kunne du laget et opplegg for el åpning / lukking av panseret?

Mente du Rockford FNQ3614?

#40823  av CrazyKnight

CrazyKnight: Har du egen amp for fronthøytalerne? Hvis ikke, hvilken type HU bruker du? Speak-on? :?: Dette må du forklare :) Ser det ikke som et problem med strømkabler i bagasjerommet bak setene, alt er jo koblet opp med sikringer. Det er jo dessuten bare kjedelige 12v - jeg får ikke stå av så lav spenning :wink:

Om du ikke er opptatt av masse bass burde du kanskje gått for noe annet enn en Vega - det er jo nettopp bass de kan :twisted:

Sist, men ikke minst: Skal du ha deg eksos til MK3en din bør du sjekke enten Team Moon sitt anlegg eller Hayward and scott. Jeg har førstnevnte, og er meget fornøyd. Begge disse anleggene ansees å ligge i toppsjiktet for effekt, og de låter ikke så ille heller :twisted:

Har du forresten noen bilder av installasjonen? Gjerne uten deksler også?

Jeg har egen amp til frontsettet ja. Ikke noe voldsomt å skryte av, men en Ultimate T3 (4 kanalers 560W affære...)
Skal se om jeg kan få lagt ut noen bilder etterhvert...

Speak On er en form for connector uten "synlig" metall, ergo kan de ligge løst å slenge, uten fare for kortslutning. Det er den typen som vanligvis blir brukt til PA-anlegg. Sjekk linken, dere kjenner de nok igjen!
http://www.music123.com/Monster-Cable-P ... 8345.music
Kosta vel 30 kr i en musikksjappe. Veldig godt egnet til denne typen bruk, da du for det første kan lett koble sub'en til og fra, (dette er *robuste* connectorer) og de har fire tilkoblingspunkter, altså kan EN connector brukes til to elementer... Genialt, synes nå jeg! :P

Ang Vega'en, er det jo ikke mer enn en 8", derfor valgte jeg også et element som kan lage litt bass. Har aldri vært av typen som liker at bagasjelokket står å hopper, men derimot av typen som vil ha bra lyd. INNE i bilen, for meg selv, ikke for de utenfor! He he... En 8-10 liters kasse er jo mye enklere å ta ut/inn enn en dobbel 10" sub, liksom...

Så sånn er det. Skal som sagt se om jeg kan få lagt ut noen bilder etterhvert...

CrazyKnight
-på jobb igjen i morra, etter et par ukers ferie... :cry:

#40829  av 2kMK3

Velkommen hjem! Godt å være på jobb igjen, ikke sant? :cry:

Hvis det er en T3 4600 er vel ikke det den dårligste ampen du får vel :)
Ja, nå ser jeg hva du mener med Speak On. Skulle hatt noe tilsvarende for både strøm og signal, så kunne du gjort subben din aktiv ved å klaske forsterkeren på denne - da blir du kvitt det meste når du tar ut subben, og tilbake ligger kun 3 stk tilkoblinger. Speak On funker sikkert også for signal, men spørs om de er kraftige nok til å ta strømmen også. Kanskje evt. en kondis på subben (med da forsterkeren) kunne hjulpet. Tipper @lpher har en verdifull mening om dette?

Moro, men en ekte junkie - som de fleste av oss på dette forumet - trenger en kjapp fix (bilder). Får du ordnet etterhvert? :)

Ps. "Ethvert anlegg spiller bare så høyt som eieren kommanderer". (Gammelt ice-ord) :wink:

#40836  av CrazyKnight

Ikke kult å komme på jobb, og bli møtt av 6174 uleste mail... Blæh!

Idèen din med strøm/signal er jo ganske smart. Aner ikke om det funker. Men uansett brukes amp'en til frontsettet i tillegg til sub, så det vil ikke være aktuelt for meg.
Bilder kommer, men jeg er ikke ferdig med annlegget enda. TTT, osv... :oops:

CK
-trøtt...