TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mk3 montert effektforsterker og 2x 10"

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #36545  av 2kMK3

Flere enn meg som synes originalanlegget på hestekjerra er litt i slappeste laget? Jeg har lenge gått å skulet på vippelokkene bak setene, og i går dro jeg i butikken og shoppet meg et par bra ti-tommere og en brukbar effektforsterker. Og en fin, liten pioneer MP3/CD/Radiospiller.

Noen timer med mekking senere (ferdig kl. 0200 i natt) var stæsjet montert. Det hjalp ganske mye kan man si :wink: Men å sette elementene rett inn i plastikken er selvsagt ikke optimalt (for øvrig er ikke så mye lydmessig optimalt i denne bilen), så i helgen blir det å lage nye lokk av mdf - den største jobben med hele greiene, antar jeg.

Så nå er mitt nye Team Moon utpust's dype brumming akkompagnert av herlige dunk i ryggen fra to 10" :twisted:

Bagasjeplass? I vognkortet står det oppført maks tillatt hengervekt :wink: Bagasjeplass er for pyser :D
 #36572  av @lpher

2kMK3 skrev: Flere enn meg som synes originalanlegget på hestekjerra er litt i slappeste laget?
Takk! ...det er det jeg bestandig har sagt....og JO...dette gjelder både mr2/celica og Supra....samma høytalerne i Starlet'en også :-)
2kMK3 skrev:
Jeg har lenge gått å skulet på vippelokkene bak setene, og i går dro jeg i butikken og shoppet meg et par bra ti-tommere og en brukbar effektforsterker.
Neeeei! You didnt? :-) ....hva måtte du betale da? :-)
..og hvilke subber og forsterker kjøpte du?
2kMK3 skrev:
Og en fin, liten pioneer MP3/CD/Radiospiller.
Hvilken en da?
2kMK3 skrev:
Noen timer med mekking senere (ferdig kl. 0200 i natt) var stæsjet montert. Det hjalp ganske mye kan man si :wink: Men å sette elementene rett inn i plastikken er selvsagt ikke optimalt (for øvrig er ikke så mye lydmessig optimalt i denne bilen), så i helgen blir det å lage nye lokk av mdf - den største jobben med hele greiene, antar jeg.
Har nevnt det før....å montere subber i plastlokk er ingen god ide :-) MDF vil heller ikke bli 100% såfremt du ikke skrur fast hele sulamitten :-) Hva med frontsett foresten? Originalt enda eller?
2kMK3 skrev:
Så nå er mitt nye Team Moon utpust's dype brumming akkompagnert av herlige dunk i ryggen fra to 10" :twisted:
LOL...feels good, doesnt it? ;-)
2kMK3 skrev:
Bagasjeplass? I vognkortet står det oppført maks tillatt hengervekt :wink: Bagasjeplass er for pyser :D
LMAO....you got that one right! ;-)

@lpher

#36632  av jan-erik

Bilder please :-)

#37181  av @lpher

update? :)

@lpher
 #38335  av 2kMK3

@lpher skrev:
2kMK3 skrev: Flere enn meg som synes originalanlegget på hestekjerra er litt i slappeste laget?
Takk! ...det er det jeg bestandig har sagt....og JO...dette gjelder både mr2/celica og Supra....samma høytalerne i Starlet'en også :-)
2kMK3 skrev:
Jeg har lenge gått å skulet på vippelokkene bak setene, og i går dro jeg i butikken og shoppet meg et par bra ti-tommere og en brukbar effektforsterker.
Neeeei! You didnt? :-) ....hva måtte du betale da? :-)
..og hvilke subber og forsterker kjøpte du?

2kMK3 skrev:
Og en fin, liten pioneer MP3/CD/Radiospiller.
Hvilken en da?

2kMK3 skrev:
Har nevnt det før....å montere subber i plastlokk er ingen god ide :-) MDF vil heller ikke bli 100% såfremt du ikke skrur fast hele sulamitten :-) Hva med frontsett foresten? Originalt enda eller?

2kMK3 skrev:
LOL...feels good, doesnt it? ;-)
2kMK3 skrev:
LMAO....you got that one right! ;-)

@lpher
Jeg kjøpte et par Audax HT240G0, og en rimelig (viktigst: liten) effektforsterker av typen Dynabel. Som nevnt ikke optimalt, men vi får se etterhvert.

Spilleren er en DEH-P5500MP. Grei farge til bilen, ok forsterker og cdspiller, samt spiller CDR+RW, MP3 og wma.

Fronten er original enn så lenge. Forferdelig dårlige greier det som står der. Du har sikkert et forslag til noe bedre? Tenkte å skru den fast, ja. Og tette rundt plata så langt det er mulig. Om det blir dårlig blir det nytt prosjekt med å lage kasser :-)

Og til slutt: Ja, man klarer seg ofte med det "naturlige" stereoanlegget :twisted:

#38336  av 2kMK3

Jan-Erik: Skal få tatt noen bilder straks. Er nettopp ferdig med å montere senkesett også. Moro :D

#38382  av saus

bilder er mest vikig da :D

Har selv nettopp montert 2 stk 8" sub's men jeg har laget eget kasse for min MK3 (følte ikke for å ødelegge de fine "dørene"). Dessuten må jeg ha plass til bagasje når jeg skal på roadtrip så var viktig at løsningen var mobil å fjernes like fort.

Har også finfin pioneer spiller, kan hive pics ut jeg også, men alle kan anyways få se på treffet :twisted:

#38408  av 2kMK3

saus skrev:bilder er mest vikig da :D

Har selv nettopp montert 2 stk 8" sub's men jeg har laget eget kasse for min MK3 (følte ikke for å ødelegge de fine "dørene"). Dessuten må jeg ha plass til bagasje når jeg skal på roadtrip så var viktig at løsningen var mobil å fjernes like fort.

Har også finfin pioneer spiller, kan hive pics ut jeg også, men alle kan anyways få se på treffet :twisted:
Kasse er kjekt mtp. roadtrips, ja. Har du laget noen smarte koblinger for å kjapt få av og på strøm og signal til effektforsterkeren da? Kjekt om du legger ut bilder :)

#40114  av 2kMK3

saus skrev:bilder er mest vikig da :D

Her er et par bilder av det ferdige produktet...
Vedlegg
Med setene vippet frem.
Med setene vippet frem.
Stereo_Seter vippet frem.jpg (43.56 kiB) Vist 1677 ganger
Med setene i normalposisjon.
Med setene i normalposisjon.
Stereo_medseter.jpg (39.03 kiB) Vist 1677 ganger

#40166  av @lpher

Spiller sikket rimelig bra det dær ja :)

@lpher

#40180  av jan-erik

Så bra ut det der, men hvor har du puttet forsterkeren? Kan nok ikke ofre hele bagasjen bak setene selv, så for se om jeg finner noen annen løsning i løpet av sommeren. Har du forresten byttet ut orginalhøytalerne foran?

#40183  av 2kMK3

jan-erik skrev:Så bra ut det der, men hvor har du puttet forsterkeren? Kan nok ikke ofre hele bagasjen bak setene selv, så for se om jeg finner noen annen løsning i løpet av sommeren. Har du forresten byttet ut orginalhøytalerne foran?
Forsterkeren er faktisk det eneste som ligger på innsiden av baffelen - en anelse upraktisk mtp. innstillinger, men jeg har testet mye før fastmontering, og kan styre mye fra HUen. Den ligger på passasjersiden. Dersom jeg har behov for å endre på noe kan jeg skru ut en av elementene (tar 2 min). Demontere og fjerne hele sulamitten tar ca. 5 minutter - om man skal ut på tur.

Sette inn noen fetere frontelementer er nært forestående. De originale er svært dårlige.

@lfer - har du noen tips til bra elementer? Disse raringene i US liker kappaserien til infinity, men jeg har vurdert et par pioneer.

Jeg kan også utvide med elementer også bak. Dette vil gi mer lyd, men ant. mye dårligere lydbilde, så jeg synes det er bedre å satse på noen gode fronter.

Ps. Jan-Erik: Jeg vurderer å sette inn et par panserløftere foran slik at det blir veldig enkelt å få opp panseret mtp. bagasje. (Har selvsagt reservehjul på boks). Drømmen er jo el-åpning med lukking koblet til alarmen. :P

#40570  av CrazyKnight

Jeg vil absolutt anbefale Focal Polyglass 165 v2 elementer i dørene. Ingen over, ingen ved siden! :D
Jeg lagde bare en liten "ring" av MDF til å felle de inn i, slik de originale elementene er felt inn i plast. Funker meget bra! Har planer om å bygge meg en liten kasse jeg kan ta ut inn etter behov, tilkoblet forsterkeren med "Speak-On", så det ikke blir liggende strømfrende ledninger bak setene... Er ikke så utrolig opptatt av masse bass, så jeg kjøpte bare en enkel 8" Cerwin-Vega til formålet.

Forresten noen som har noen erfaringer med Borla effektanlegg? Lager de noe som passer til mk3? Hvis ikke, blir det nok TTE tenker jeg...

CrazyKnight
-har ikke vært innom her siden oktober... :oops:

#40632  av @lpher

2kMK3 skrev: Sette inn noen fetere frontelementer er nært forestående. De originale er svært dårlige.
Takk! :D
2kMK3 skrev: @lfer - har du noen tips til bra elementer?
Yepp....i shure do! :D Om du har muigheten til å benytte en sktern forsterker...så BØR du seriøst vurdere de Rockford Fanatic Q høytalerne jeg har PM'et deg pris på :D Ingen over...ingen ved siden...og prisen tatt i betraktning så eksisterer det ikke konkurenter til dem! :D
2kMK3 skrev: Disse raringene i US liker kappaserien til infinity, men jeg har vurdert et par pioneer.
LOL :) Veldig snedig det der med hvilke markeder som foretrekker hva...er endel på amerikanse/europeiske og skandinaviske forum...og man ser ganske kjapt hilke merker som er inn eller ikke :)

Om du skal ha frontsett...og ikke tenker å montere en forsterker til så er det nok Infinity Reference eller MBQuart DSE -serien jeg vil anbefale deg...nettopp fordi de er såpass lettdrevne at de kan drives av den innebygde forsterkeren i spillern din...ikke optimalt...MEN...det spiller greit det også...med ett par velvalgte tweaks :D
2kMK3 skrev: Jeg kan også utvide med elementer også bak. Dette vil gi mer lyd, men ant. mye dårligere lydbilde, så jeg synes det er bedre å satse på noen gode fronter.
My man! ...erfaringsmessig...å montere bakhøytalere i en så liten coupe som jo mr2 har...vil ikke bare føre til en grøting av lydbildet....det vil også gjøre at mesteparten av lydbildet vil fylle ditt venstre øre....når du sitter i førerstolen! :D ...and trust me on this...you dont want that! :D
2kMK3 skrev: Drømmen er jo el-åpning med lukking koblet til alarmen. :P
Bare si ifra du! :D

@lpher

#40633  av @lpher

CrazyKnight skrev: Jeg vil absolutt anbefale Focal Polyglass 165 v2 elementer i dørene. Ingen over, ingen ved siden! :D
Tja...er bra de da....men smak og behag vettu :)
CrazyKnight skrev: Jeg lagde bare en liten "ring" av MDF til å felle de inn i, slik de originale elementene er felt inn i plast. Funker meget bra!
Bra....lydmessig så er det faktisk MYE å hente her...plast har egentlig INGENTING å gjøre i en høytalerinfestning :)
CrazyKnight skrev: Har planer om å bygge meg en liten kasse jeg kan ta ut inn etter behov, tilkoblet forsterkeren med "Speak-On", så det ikke blir liggende strømfrende ledninger bak setene...
Hmmm....høres bra ut...men hva mener du med speak-on?
CrazyKnight skrev:Er ikke så utrolig opptatt av masse bass, så jeg kjøpte bare en enkel 8" Cerwin-Vega til formålet.
Funker da sikkert bra nok de vel? :)

@lpher