TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Trenger hjelp til kjøp av mr2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #297554  av hmsilset

Tfan skrev:ja, men prisen er jo høyre også. Kan nesten ikke gå lenger en 90-100 altså.
Det finnes mye bra i din prisklasse :P Finn en du liker og go for it! Legg gjerne ut link om du skal se på en så skal jeg og sikkert andre her også komme med tips hva du bør sjekke som er viktig.
 #297604  av Tfan

Ja det kan jeg gjøre. Men hvis jeg kjøper den 1995mod som ligger på autodb, tror dere at jeg har tapt like mye på den som en 93mod som har gått 171tusen eller en 92mod som har gått 77tusen km, I form av at bilen taper seg på markedet og penger jeg må ha brukt på den for og holde den i vedlike?. Det jeg lurer på er om det er like greit og kjøpe den til 145tusen fordi jeg taper mindre på den en de andre bilene fordi den er ny og trenger kannsje ikke og skifte så mange deler?.
 #297610  av inzane2012

Tfan skrev:Ja det kan jeg gjøre. Men hvis jeg kjøper den 1995mod som ligger på autodb, tror dere at jeg har tapt like mye på den som en 93mod som har gått 171tusen eller en 92mod som har gått 77tusen km, I form av at bilen taper seg på markedet og penger jeg må ha brukt på den for og holde den i vedlike?. Det jeg lurer på er om det er like greit og kjøpe den til 145tusen fordi jeg taper mindre på den en de andre bilene fordi den er ny og trenger kannsje ikke og skifte så mange deler?.
du kan se det fra denne siden og, en 90-92 modell er en ganske vanlig utgave, og en 93 modell er en litt mindre vanlig utgave, mens en 95, eller 96 er ganske sjeldent her i norge, og sånn er det vel med alle revisjoner opp til siste utgaven av mk2, dess nyere den er til verre er det å få tak i den, så di koster litt mer ja, men tror ikke disse utgavene taper så mye verdi som en tidlig utgave gjør.... jeg hadde vertfall gått for den 95 modellen så lenge den ikke hadde stor feil og mangler og ikke var skamkjørt av en gjeng 18åringer som nettopp har fått lappen:)
 #297628  av ElViz

Jeg synes 93-94-95 modellene er de beste, de første hadde endel feil, og var ikke galvanisert. I 95 sluttet de å selge MR2 i USA, dermed er det mye mindre deler til dem. Ellers så jeg en kritisk kommentar til TG-bil tidligere i tråden, og må si at jeg har bare gode erfaringer med Tom. Jeg har kjøpt min fra ham... :)
 #297629  av GhostRider88

ElViz skrev:Jeg synes 93-94-95 modellene er de beste, de første hadde endel feil, og var ikke galvanisert. I 95 sluttet de å selge MR2 i USA, dermed er det mye mindre deler til dem. Ellers så jeg en kritisk kommentar til TG-bil tidligere i tråden, og må si at jeg har bare gode erfaringer med Tom. Jeg har kjøpt min fra ham... :)
liten rettelse; mr2 ble galvanisert ifra 91 og oppover :)
 #297649  av Tfan

Men den mr2 som ligger på autodb nå. er det et godt eksemplar som dere tror blir lett og selge igjen?. Verdt og betale 145tusen for?
 #297653  av hmsilset

Lett å selge,men er ikke sikkert du får 145 for den.. Det er ingen måte å bli rik på å kjøpe biler for folk flest :P
 #297655  av Tfan

hehe, nei det er sant:)
Fant en 00 mod til omtrent samme prisen. Er disse her med eldre karosseri mere populære?. Jeg personlig synes den har det tøffeste karosseriet.
 #297656  av GhostRider88

Tfan skrev:hehe, nei det er sant:)
Fant en 00 mod til omtrent samme prisen. Er disse her med eldre karosseri mere populære?. Jeg personlig synes den har det tøffeste karosseriet.
man kan si at mr2 mk2 er en mer populær bil enn mk3 siden det begynner å bli en klassisk sportsbil som ser bra ut ;) Samtidig så har vel motorstørrelse og effekt en del å si også. mk3 kommer med en 1,8l motor og mindre effekt-lavere avgifter..
 #297681  av ElViz

Jeg synes nå absolutt at MKII er penest jeg da 8)
Riktig at den er galvet fra 91.
I 94 fikk motoren mere hester (173) og ny bakvinge som er 1 del.
Jeg har kjøpt 94, fra TG, og er fornøyd :D
 #297697  av GhostRider88

ElViz skrev:Jeg synes nå absolutt at MKII er penest jeg da 8)
Helt enig :!:

bilen min kommer også ifra TG-bil (ble importert i 2003) og er helt skade/rust/problemfri så jeg er strålende fornøyd :)
 #297708  av Tfan

ElViz skrev:Jeg synes nå absolutt at MKII er penest jeg da 8)

Hvor mye gav du for din 94 mod da?.Hvor mye tror du den er verdt nå?...

Kjenner man stor forskjell på 156hk og 173hk?
:D
 #297781  av cameleon

når det gjelder den 92 modellen som har gått 77k, så bør du ikke ta det tallet der for god fisk. At en SÅ gammel bil KUN har 77k på telleren er ganske urealistisk, såfremt bilen er eid av noen folk som kun har kjørt den på fine sommerdager, og fulgt absolutt alle servcer til punkt å prikke. Er den eid av den yngere garde, så er jeg nesten villig til å vedde penger på at kilometerstanden er sulla med. Det å skru tilbake telleren på disse bilene er VELDIG enkelt :wink: Om du tenker å gå for den, så bør det følge med et servicehefte, og interiøret er bør være temmelig strøkent. Bare for å gi en tankevekker, så er en realistisk kilometerstand på disse bilene (ved jevn bruk) alt fra 150-250k

Når det kommer til hvorvidt du sparer penger eller ikke, så må du forberede deg på en del utgifter på disse bilene :wink: Uansett om det er snakk om en 90 eller 95+. Du har aldri noen garanti for at en dyrer utgave har mindre problemer kontra en gammel utgave. Dette er tross alt ganske gamle biler nå. Så du bør tenke over hvor mye du har mulighet til å spytte ut i deler og verkstedregninger (om du ikke skrur selv)
Å vedlikeholde disse bilene trenger ikke koste stort, men om du går på en liten smell, så går det med utallige tusen på deler. Jeg har eid og holdt på med mr2 nå i 7 år og har til tider fått en smell på lommeboka som jeg kunne vært foruten :wink: Men for min del så har det vært verdt det da :twisted:

Ei lita sjekkliste du kan ta for deg er for det første å sjekke over interiøret i bilen. Hvordan det ser ut forteller mye om selve tilstanden til bilen. Er det tatt godt vare på så er det ganske sikkert på at resten av bilen er i ganske god stand også. Samme med servicehefte, samt hvor mange eiere bilen har hatt. Få personen til å ta en NAF test på kjærra. Mange er ikke spes villig til det, og da aner det ugler i mosen. Også få med deg en som har skikkelig peiling på bil og tilstand om du har mulighet for det så du får ei ekstra mening.

Uansett så ønsker jeg deg lykke til videre med eventuelt kjøp av mr2, og om du kjøper så har du antageligvis en av de morsomste bilene i sin prisklasse på markedet :wink:

Kim
 #297784  av inzane2012

kan bare si meg helt enig i det som cameleon skriver:) jeg tenkte at jeg skulle slippe unna en del problemer med bilen fordi den hadde ei ganske lang liste over ting som var gjort med den det siste året når jeg kjøpte den, pluss at selgeren hadde en naf test som var tatt ikke så veldig lenge før jeg kjøpte den som viste at folka på naf anbefalte kjøpet...men jeg var ikke komt hjem en gang før problema begynte å dukke opp, og det endte opp med ei rekning hos toyota på nesten 18 lapper...
mye av dette kunne nok vert unngått vist jeg ikke hadde vert så innigranskogen sugen på bilen når jeg såg den at jeg ikke tenkte klart:P hehe...
så uansett hvilken modell du kjøper, bruk GOD tid på å gå over så mye som mulig og ta deg en skikkelig prøvetur med den:)
og finner du ikke stort og utsette på den og bestemmer deg for å kjøpe, så får du en helt super bil:P MYE morro for pengene med en mr2 mkII ja:P