TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turbomotor i mk1

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #301211  av k_one

sindrejl skrev:anbefaler ikke å si at han kan bruke den originale kassa si. mest sannsynlig vil ikke den tåle belastningen (de tåler svært lite) så like greit å få tak i noe skikkelig der også med en gang. En nyere en feks
Sitter det ikke en E51 firkasse i AW11'n? Eller der det kun kompressormotoren som kommer med denne?
Hvis det IKKE sitter E51 kasse i bilen din så må du nok tenke på å kjøpe det også...hvis det derimot gjør det så tåler denne kassen en hel del juling.
 #301227  av SanAndre

k_one skrev:
sindrejl skrev:anbefaler ikke å si at han kan bruke den originale kassa si. mest sannsynlig vil ikke den tåle belastningen (de tåler svært lite) så like greit å få tak i noe skikkelig der også med en gang. En nyere en feks
Sitter det ikke en E51 firkasse i AW11'n? Eller der det kun kompressormotoren som kommer med denne?
Hvis det IKKE sitter E51 kasse i bilen din så må du nok tenke på å kjøpe det også...hvis det derimot gjør det så tåler denne kassen en hel del juling.
Okei, så hvis det ikke skulle sitte en E51 girkassa i bilen, så er det altså denne jeg bør gå for? Eller er det andre som heller anbefales?
 #301273  av ArildM

C50/C52 på 4AGE motorene i Mk1 (C52 på senere modeller).

C52 skal tåle en del.
 #301276  av tettwatt

E51 er kun på kompressorutgaven ja. Kan også bruke E58(forhjulstrekkasse) evnt, men det greieste er vel C52 kassa som er lettest tilgjengelig.
 #301289  av k_one

Ja, for det å kjøpe E51 løst er litt som å lete etter enhjørninger og gull i enden av regnbuen osv. hvis jeg har skjønt riktig...ikke en kasse det flommer over av på markedet :P
 #301295  av villejan

Noen sted som har liggende c52 kasser?
Hva ligger noe sånn på?
 #301305  av SanAndre

Sendte mail til motorimport.dk og hørte på pris på en 3S-GTE, og fikk dette svaret tilbake idag:

"Hej.
Har ikke flere løse motorer på lager af type 3sgte 245hk .
Har komplet rear cut Mr2 3sgte 225hk 143000km til 15000kr + moms."

Blir ikke dette litt i overkant dyrt, i forhold til å bestille fra tigerjapanese.com eller f.eks osakajdmmotors.com, hvor prisene ligger fra ca. 700 - 1400$? :wink:
 #301321  av k_one

SanAndre skrev:Sendte mail til motorimport.dk og hørte på pris på en 3S-GTE, og fikk dette svaret tilbake idag:

"Hej.

Blir ikke dette litt i overkant dyrt, i forhold til å bestille fra tigerjapanese.com eller f.eks osakajdmmotors.com, hvor prisene ligger fra ca. 700 - 1400$? :wink:
Fordelen med komplett rear-cut er at du da får komplett ledningsnett med ecu, girkasse og som regel drivaksler og diff.
Men jo, det er jo en hel del dyrere.
Fordelen er vel kanskje at danmark er en god del nærmere enn canada sånn i forhold til f.eks reklamasjon osv.
 #301331  av SanAndre

k_one skrev:
SanAndre skrev:Sendte mail til motorimport.dk og hørte på pris på en 3S-GTE, og fikk dette svaret tilbake idag:

"Hej.

Fordelen med komplett rear-cut er at du da får komplett ledningsnett med ecu, girkasse og som regel drivaksler og diff.
Men jo, det er jo en hel del dyrere.
Fordelen er vel kanskje at danmark er en god del nærmere enn canada sånn i forhold til f.eks reklamasjon osv.
Jeg skjønner. Men selv om 3S-GTE motoren skulle passe i min bil, så er det vel ikke sikkert girkassa gjør det, det kommer vel helt an på hvilken kasse som følger med? :wink: Litt dumt spørsmål kanskje, men kjipt å betale for kassa hvis den ikke skulle passe..
 #301342  av Pgus

3S-GTE passer bare ved hjelp av vinkelsliper, sveiseapparat, jekk, spett og slegge...

Hvis du ikke har gjort mange motorbytter, og er fortrolig med ovennevte redskaper, bør du vurdere 4a-g(z)(t)e alternativene noen ganger til.

Jeg har ikke gjort et slikt bytte selv, men ut fra hva jeg har lest her, og på mr2oc.com er det MYE jobb....
 #301346  av ArildM

Jepp ligger mange worklogs både her og på andre steder hvor du kan se hvor mye jobb det er med Mk1,5, 4AGZE er vel enkleste veien å gå? Få tak i en av de senere versjoner, så har du 160/170hk (200hk om du setter på større drev) 4AGE motor som passer rett inn, med mye bunndrag :)

Er folk på ebay som spleiser ferdige ledningsnett til bilen din for 300usd, noe som gjør motorswap så mye plug and play som mulig hvis du har komplett motor med kasse og ledningsnett.

Og uansett hva noen måtte påstå så ville jeg ha satt av minst 30'000 til et slikt prosjekt :)
 #301348  av villejan

Det man også må tenke på er jo at frakten fra "tiger" er ikke inkludert, og jeg tror jeg kan love deg at prisen nærmer seg det Egon gjør i danmark.

Bare en tanke, men hvilke trykk har du tenkt å bruke... det er vel ikke akkurat kjempe masse disse motorene tåler får det begynner å skrante?
 #301403  av SanAndre

Takker for alle tips og kommentarer :D Virker som det er bare å glemme 3S-GTE motoren, da jeg ikke har noe erfaring og er avhengig av hjelp. Men 4AGZE er vel en kompressormotor og jeg ønkser meg i utgangspunktet en turbomaskin... Finnes det da originale 4AGTE motorer? Men hvis 4AGZE er absolutt å anbefale, så er heller ikke det no krise :lol: hehe