TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turbomotor i mk1

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #301048  av SanAndre

Driver å lufter tankene litt rundt hvor artig det hadde vært å sette inn en turbomotor i min mk1 :D Er det noen av dere her inne som har en slik motor i deres mk1? Noen erfaringer?
Noen som eventuelt vet hvilke maskiner som passer nedi der, fra andre bilmodeller og lignende?

En arbeidskollega hadde visst funnet en original turbomotor i Stockholm til ca. 6000kr. Denne ville da gi ca. 150 gamp, noe jeg forsåvidt synes er helt greit :lol: Trenger ikke noe mer enn det i den lille minitassen :P
 #301055  av SanAndre

Vil det da være så lurt å klinke på et turbokit på min originale maskin som nå har gått 250 000? Og vil denne i det hele tatt tåle det? og hvordan er det med girkassa, vil den tåle en slik påkjenning?
 #301057  av Supramk3turbo

Jeg hadde ikke turt å "klinke" :lol: på et turbo kit på en orginal 4a-ge som har gått 250 000. Men om du kjøper et Kit følger det kanskje med grommere top pakning å diverse??
 #301087  av SanAndre

Supramk3turbo skrev:Jeg hadde ikke turt å "klinke" :lol: på et turbo kit på en orginal 4a-ge som har gått 250 000. Men om du kjøper et Kit følger det kanskje med grommere top pakning å diverse??
Da må man vel i så fall finne et kit som er laget spesielt for 4A-GE motoren? Men er ikke et kit dyrere enn å kjøpe en brukt motor? :wink:
 #301090  av bose

aner vi enda et Mk1.5 prosjekt her? ;)
 #301092  av ArildM

Ikke kjøp noe standard kitt for 4age, det passer kanskje i en corolla men i Mr2n bør en kjøpe manifold som passer til Mr2 :)
Steffen på forumet holder på med Turbo på sin Mk1.

Turbo blir aldri noe billig prosjekt har jeg funnet ut etter å ha lest mange timer, alltid lange store prosjekter med mye jobbing for å få alt 100%? Men det er jo en del av sjarmen vil jeg tro :mrgreen:
 #301099  av k_one

Når jeg sa "kit" så mente jeg selvfølgelig full pakke, dvs smidde stempler, råder, nye ventilfjærer, toppakning, arp studs, ordentlig snelle og downpipe...så sånn sett har det jo lite å si om den har gått 250.000 eller ikke..hehe
 #301110  av SanAndre

bose skrev:aner vi enda et Mk1.5 prosjekt her? ;)
Hehe, kanskje :D Håper på å sende bilen til rustsveising så snart som mulig, og deretter lakkering. Har også en ny frontfanger + amerikanske baklykter som skal på :lol: Mottok også splitter ny Kenwood Dvd spiller + forsterker fra bilradiospesialisten igår :) Takk til @lpher her på forumet for meget gode priser :D
Og oppå alt dette hadde det selvfølgelig vært ille morro å fått satt inn en skikkelig turbo :P
k_one skrev:Når jeg sa "kit" så mente jeg selvfølgelig full pakke, dvs smidde stempler, råder, nye ventilfjærer, toppakning, arp studs, ordentlig snelle og downpipe...så sånn sett har det jo lite å si om den har gått 250.000 eller ikke..hehe
Ok, skjønner. Mulig jeg misforstod en smule :wink:
 #301111  av k_one

SanAndre skrev:
k_one skrev:Når jeg sa "kit" så mente jeg selvfølgelig full pakke, dvs smidde stempler, råder, nye ventilfjærer, toppakning, arp studs, ordentlig snelle og downpipe...så sånn sett har det jo lite å si om den har gått 250.000 eller ikke..hehe
Ok, skjønner. Mulig jeg misforstod en smule :wink:
Hehe, var vel heller jeg som ikke forslo den mest økonomiske løsningen..hehe. Å kjøpe en ferdig motor er nok en del rimeligere enn å bygge fullspec selv. Er jo flere varianter du kan velge mellom.
En kompressormatet 4A-GZE burde koste noe rundt ca 5-6000 kr. Evt. så får du kanskje på plass en 3S-GTE. Burde være din for mellom 7-10.000,- litt avghengig av revisjon. :wink:
 #301117  av SanAndre

Høres kanskje ut som det rimeligste er å kjøpe en ferdig motor, som sagt så er jeg heller ikke ute etter mest mulig hestekrefter. Blir vel å se hva en eventuelt finner av 4A-GZE eller 3S-GTE :wink: Når du nevner en pris på alt mellom 5 og 10 tusen, så synes jeg absolutt det er en overkommelig pris. Men hvordan er det med girkasse og clutch etc.? Må også dette byttes ut, eller kan jeg fortsette å kjøre med det originale?
 #301191  av k_one

SanAndre skrev:Høres kanskje ut som det rimeligste er å kjøpe en ferdig motor, som sagt så er jeg heller ikke ute etter mest mulig hestekrefter. Blir vel å se hva en eventuelt finner av 4A-GZE eller 3S-GTE :wink: Når du nevner en pris på alt mellom 5 og 10 tusen, så synes jeg absolutt det er en overkommelig pris. Men hvordan er det med girkasse og clutch etc.? Må også dette byttes ut, eller kan jeg fortsette å kjøre med det originale?
Hvis du går for en 4A motor kan du bruke den originale kassa...skal du over på 3S så tror jeg det er greit å kjøpe med girkasse også for å gjøre byttet enklest mulig.
Hvis du er interessert i rimelige motorer burde du sjekke ut følgende sider:
www.tigerjapanese.com
www.osakajdmmotors.com
Evt. hvis du vil kjøpe fra noen som holder til litt nærmere Norge kan du sjekke ut www.motorimport.dk eller www.fensport.co.uk , men da må du nok beregne å betale litt mer for en motor.
 #301206  av sindrejl

anbefaler ikke å si at han kan bruke den originale kassa si. mest sannsynlig vil ikke den tåle belastningen (de tåler svært lite) så like greit å få tak i noe skikkelig der også med en gang. En nyere en feks
 #301210  av tettwatt

4 agze/4age 20v eller 3s-gte vil vel være de rimeligste alternativene i denne rekkefølgen ca. men ville regnet med litt mer en k-one i pris, kommer fort på over 10 000 hvis du skal ha med girkasse og ledningsnett i tillegg, hvilket er sterkt å anbefale. Står selv og klør meg i hodet ang ledningsnettet nå selv om jeg har det komplett med 4agze'n, er nok av dem å ta tak i :D På 3s-gte vil du også trenge modifiserte drivaksler for å passe over på girkassa, hvilket du ikke trenger på 4agze/20v.