TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Apexi Power FC

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #303282  av mr2storbrua

Larsen skrev:
mr2storbrua skrev:Skulle tro de hadde samme pumpe da, men siden SW20Ronny maksa ut sin pumpe på 211hk (her må det være en feil en vei, motoren har jo originalt 225hk, da kan det jo ikke være pumpa som har hele skylda), så kan det jo virke som det er en større pumpe på celica.

Er det noen metode å finne ut av om den er for liten uten bredbåndslamda?
Jepp, sjekk om motoren begynner å spytte ut deler av stempelet...
Da prøver jeg heller å kjøre litt rolig frem til jeg får bremsa (blir en liten stund til, venter på clutch). Visste ikke om motorlampa begynte å lyse elns?
 #303285  av James

celica_st185 skrev:kan ivertfall ikke være dysene som gjør d... har selv bremsa 233awhp (kalkulert til 303 motorhk) med orginale 440cc dyser. 3. gen har 540cc og rekker til over 350hk...
Hva oppsett hadde Celicaen da du bremset den til dette?

SW20Ronny: Kan vel ikke være en vakumlekasje som gjør det at du ikke fekk mer en 211hk? At du muligens blåser noe ladetrykk ut i friluft og taper effekt?
 #303289  av Morten

mr2storbrua skrev:Det jeg ikke har funnet ut av er om jeg er nødt til å ha FC Datalogit for å få mappa den skikkelig? Eller går dette med FC Commander?
Datalogit er et MUST for mapping av Power FC. (bedre å svare seint enn aldri?)
 #303290  av Morten

mr2storbrua skrev:Har også lest masse poster der det står at pumpa ikke holder mye over original effekt, men Tomera skriver jo at den "holder en god stund". Men får se etterhvert. Hadde vært greit med en tilbakemelding om hvor mye arbeid det er.

Skal bremse bilen min også snart, blir spennende :)
Pumper er forskjellige. Er det MR2 Gti pumpe som står i eller MR2 Turbo f.eks?

EDIT: kan jo og være forskjell på en ny pumpe i god stand og en som holder på å si takk for seg etter et langt og hardt liv
Sist redigert av Morten den 30 sep 2008 15:49, redigert 1 gang totalt.
 #303291  av Morten

mr2storbrua skrev:Skulle tro de hadde samme pumpe da, men siden SW20Ronny maksa ut sin pumpe på 211hk (her må det være en feil en vei, motoren har jo originalt 225hk, da kan det jo ikke være pumpa som har hele skylda), så kan det jo virke som det er en større pumpe på celica.

Er det noen metode å finne ut av om den er for liten uten bredbåndslamda?
Bensintrykk måler. Bensintrykket skal øke lineært som følge av ladetrykket. Om pumpa ikke klarer å holde følge vil du normalt kunne se det på at bensintrykket synker på toppen når du har full gass over et langt drag. (dysene slipper igjennom nok bensin til at regulator/pumpe ikke klarer å opprettholde trykket)
 #303295  av mr2storbrua

Da ble FC Datalogit også bestilt. Vet du ca hvor mye effektøkning jeg kan regne med? Eneste mods jeg har er åpent luftfilter og 3" effektanlegg fra turbo og bak.

Litt usikker på hvilke pumpe som står i, motoren var bytta når jeg kjøpte bilen, men går ut ifra at det er gti-pumpa.
 #303311  av Morten

mr2storbrua skrev:Da ble FC Datalogit også bestilt. Vet du ca hvor mye effektøkning jeg kan regne med? Eneste mods jeg har er åpent luftfilter og 3" effektanlegg fra turbo og bak.

Litt usikker på hvilke pumpe som står i, motoren var bytta når jeg kjøpte bilen, men går ut ifra at det er gti-pumpa.
Ikke regn med stor forskjell i effekt, da den orginale ECU er temmelig aggresivt mappet spesielt når det kommer til tenningsbiten. Den orginale ECUen er jo beregnet på/satt opp for japansk høyoktan som er noe annet enn den norska suppa, og sånn sett er mye av den vanlige sikkerhetsmarginen fra fabrikant allerede oppbrukt. Er først ved bytte til andre kammer og/eller større turbo at fordelene med justeringsmulighetene virkelig kommer frem. Vær også obs på at PowerFC ikke gjør annet enn å monitorere/logge knock verdier, den har ingen aktiv beskyttelse mot tenningsbank slik orginal hjernen har (med andre ord, husk å legge inn nok marginer ved mapping så ting blir holdbart).

Har sett konverterte mr2'er bremse oppi 260-270rwhp på gti'pumpe. Men som sagt tidligere, det er forskjell på en god og en sliten pumpe, og i tillegg er ikke bremsetall fra en dyno direkte sammenlignbart med tall fra en annen heller. :wink:
 #303340  av celica_st185

James skrev:
celica_st185 skrev:kan ivertfall ikke være dysene som gjør d... har selv bremsa 233awhp (kalkulert til 303 motorhk) med orginale 440cc dyser. 3. gen har 540cc og rekker til over 350hk...
Hva oppsett hadde Celicaen da du bremset den til dette?
HKSGT2540R turbo, smidd stempler, 256 kammer, stålpakning, bosch 220l pumpe (eller orginal, husker ikke helt), orginal ic, orginal 440 dyser, ca 1,1 -1,2 bar, HKS fcd, 3" eksos, åpent filter, iridium plugger. Noe sånt ca :?
 #303350  av Larsen

mr2storbrua skrev:
marlboro1310 skrev:211hk er dette hk ut på hjula da??? isåfall trenger det ikke være noe galt i det vell...?
SW20Ronny skrev:211 hk i maskinen
NÃ¥ kan den maskinen der trenge litt generelt vedlikehold da...
 #303397  av SW20Ronny

jepp... er jo det vi skal finne utav over en kopp kaffe larsen.. om hva som må gjøres:-)
 #303406  av Larsen

SW20Ronny skrev:jepp... er jo det vi skal finne utav over en kopp kaffe larsen.. om hva som må gjøres:-)
Yess vi får ta en dag.