TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Apexi Power FC

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #302105  av mr2storbrua

Driver å sjesker litt på Apexi Power FC, og har i den anledning en del spørsmål.

- Hva er forskjellen på chip, piggyback og datasprut?
- Hvilke av disse begrepene går Apexi Power FC under?
- Hvor mye vil Apexi Power FC øke effekten med når det eneste modifikasjonen som er gjort ellers er åpent luftfilter og 3" eksos fra turbo?
- Dersom jeg senere vil ha full datasprut, kan de nye sensorene kobles til Apexi Power FC?
- Har hørt at bensinpumpa er noe av den største begrensningen til 3s-gte, betyr dette at jeg burde bytte denne før jeg tenker på mer effekt?
- Etter det jeg forstår er Apexi Power FC pnp, men den burde mappes om asap. Hvor mye kommer dette koste og er dette noe som er raskt/enkelt å lære dersom de som skal mappe ikke har brukt denne før?
- Erfaringer/anbefalinger/alternativer?
 #302116  av Tomera

mr2storbrua skrev:Driver å sjesker litt på Apexi Power FC, og har i den anledning en del spørsmål.

- Hva er forskjellen på chip, piggyback og datasprut?
- Hvilke av disse begrepene går Apexi Power FC under?
- Hvor mye vil Apexi Power FC øke effekten med når det eneste modifikasjonen som er gjort ellers er åpent luftfilter og 3" eksos fra turbo?
- Dersom jeg senere vil ha full datasprut, kan de nye sensorene kobles til Apexi Power FC?
- Har hørt at bensinpumpa er noe av den største begrensningen til 3s-gte, betyr dette at jeg burde bytte denne før jeg tenker på mer effekt?
- Etter det jeg forstår er Apexi Power FC pnp, men den burde mappes om asap. Hvor mye kommer dette koste og er dette noe som er raskt/enkelt å lære dersom de som skal mappe ikke har brukt denne før?
- Erfaringer/anbefalinger/alternativer?
- Apexi Power FC er fullverdig datasprut. Den består av en ny ECU, som passer rett i orginalt ledningsnett, og bruker orginale sensorer på motor. Dette gjør den til Plug and play.
Den vil i utgangspunktet ikke gi noen effektøkinbg, da dett er ett datasprut som leveres med basemap, så mappe som ligger i, er rimelig likt det orginale som du har i din ECU i dag. Bilen må dermed mappes skikkelig skal du ha høyere effekt.
Bensinspumpa holder en god stund den. Men klart, det vil lønne seg med ny pumpe (f. eks en Walbor 255l pumpe e.l.)

Apexien er nok like enkel/vanskelig som alle andre spruter og mappe. Er ett ryddig og enkelt program som brukes på pcen værtfall. Mappingen bør du ikke gjøre selv, dersom du ikke har kunnskaper om den slags. Kan jo mappes etter landevei (lik min). Kan ikke tenke meg at det koster all verden. Men har ikke peiling på priser. Men skal du ha det optimalt, bør du få mappet bilen i benk. Men da ville jeg bytta innmat, og større dyser osv. Men kommer ann på hvor mye effekt du tenker på og hente ut. 350 motorhk i en orginal 3S-GTE 3. gen er ikke noep problem med orginal innmat osv.
 #302118  av mr2storbrua

Det jeg tenker på er dersom jeg f.eks. vil bytte ut fordeler med trigger-sensor, er dette mulig å koble til senere?
Hvor mye hk er org. bensinpumpe god for da? Har tenkt å bytte den ut en gang, men etter det jeg forstår er dette en del arbeid, og bilen må stå, derfor drøyer jeg dette (sammen med en del andre forsterkninger) til jeg har råd til to biler...

Er det mulig å koble til f.eks. Launch Control? Har også lurt litt på vanninnsprøytning, og koble dette til en viss rpm-verdi eller boost-verdi, lar dette seg gjøre med Apexi Power FC?
 #302147  av SW20Ronny

jeg hadde nettopp mr2en min på rulle.. bensin pumpen min klarte ikke og levere mere en at jeg kunne gå opp til 0,95 over det så tapte jeg hester for den leverte ikke nok bensin.
så du burde nok kansje ha det med å bytte den pumpen i bakhodet....
 #302189  av mr2storbrua

Må nok bytte den engang ja, men blir ikke enda. Kanskje neste vinter. Er du sikker på at det er bensinpumpa og ikke dysene som er problemet? De åpner 100% på originalt turbotrykk mener jeg å ha lest.

Hva ble resultatet av bremsinga?
 #302196  av SW20Ronny

mulig det er dysene... skal bytte pumpa rail og dyser i vinter så får vi se...
ble utrolig skuffa på resultatet jeg da... 211 hk i maskinen..og nesten 300Nm. på 0,9 i trykk.. det er jo med grene rør og 3"hele veien..og hks filter...
Får håpe resultatet blir bedre til våren...når jeg får byttet ut bensinsystemet :) :) :)

Har sett utrolig mange innlegg her om at den org. pumpa ikke er noe særlig tess...
 #302198  av celica_st185

kan ivertfall ikke være dysene som gjør d... har selv bremsa 233awhp (kalkulert til 303 motorhk) med orginale 440cc dyser. 3. gen har 540cc og rekker til over 350hk...
 #302200  av mr2storbrua

Har også lest masse poster der det står at pumpa ikke holder mye over original effekt, men Tomera skriver jo at den "holder en god stund". Men får se etterhvert. Hadde vært greit med en tilbakemelding om hvor mye arbeid det er.

Skal bremse bilen min også snart, blir spennende :)
 #302204  av mr2storbrua

Fant en link med mye informasjon om Apexi Power FC som andre som lurer også kan ha nytte av: http://paulr33.skylinesaustralia.com/do ... .htm#index

Det jeg ikke har funnet ut av er om jeg er nødt til å ha FC Datalogit for å få mappa den skikkelig? Eller går dette med FC Commander?
 #302227  av SW20Ronny

ja var gøy og være med på... har noe og glede deg til da... :)
da får du jo og greie på hvordan det ligger an med bensinpumpa di :)

celicast185: det kan jo være en kombinasjon av dårlig pumpe,filter og dyser.... for lite bensin fikk den jo :shock:
 #302267  av mr2storbrua

Skulle tro de hadde samme pumpe da, men siden SW20Ronny maksa ut sin pumpe på 211hk (her må det være en feil en vei, motoren har jo originalt 225hk, da kan det jo ikke være pumpa som har hele skylda), så kan det jo virke som det er en større pumpe på celica.

Er det noen metode å finne ut av om den er for liten uten bredbåndslamda?
 #303276  av marlboro1310

211hk er dette hk ut på hjula da??? isåfall trenger det ikke være noe galt i det vell...?
 #303280  av Larsen

mr2storbrua skrev:Skulle tro de hadde samme pumpe da, men siden SW20Ronny maksa ut sin pumpe på 211hk (her må det være en feil en vei, motoren har jo originalt 225hk, da kan det jo ikke være pumpa som har hele skylda), så kan det jo virke som det er en større pumpe på celica.

Er det noen metode å finne ut av om den er for liten uten bredbåndslamda?
Jepp, sjekk om motoren begynner å spytte ut deler av stempelet...
 #303281  av mr2storbrua

marlboro1310 skrev:211hk er dette hk ut på hjula da??? isåfall trenger det ikke være noe galt i det vell...?
SW20Ronny skrev:211 hk i maskinen