Side 2 av 2

Re: Apexi Power FC

Legg innLagt inn:30 sep 2008 15:12
av mr2storbrua
Larsen skrev:
mr2storbrua skrev:Skulle tro de hadde samme pumpe da, men siden SW20Ronny maksa ut sin pumpe på 211hk (her må det være en feil en vei, motoren har jo originalt 225hk, da kan det jo ikke være pumpa som har hele skylda), så kan det jo virke som det er en større pumpe på celica.

Er det noen metode å finne ut av om den er for liten uten bredbåndslamda?
Jepp, sjekk om motoren begynner å spytte ut deler av stempelet...
Da prøver jeg heller å kjøre litt rolig frem til jeg får bremsa (blir en liten stund til, venter på clutch). Visste ikke om motorlampa begynte å lyse elns?

Re: Apexi Power FC

Legg innLagt inn:30 sep 2008 15:21
av James
celica_st185 skrev:kan ivertfall ikke være dysene som gjør d... har selv bremsa 233awhp (kalkulert til 303 motorhk) med orginale 440cc dyser. 3. gen har 540cc og rekker til over 350hk...
Hva oppsett hadde Celicaen da du bremset den til dette?

SW20Ronny: Kan vel ikke være en vakumlekasje som gjør det at du ikke fekk mer en 211hk? At du muligens blåser noe ladetrykk ut i friluft og taper effekt?

Re: Apexi Power FC

Legg innLagt inn:30 sep 2008 15:31
av mr2storbrua
Fikk forresten datasprutet på døra for 5 minutt siden :D
Men er vel ikke noe poeng i å innstallere før clutchen er bytta...

Re: Apexi Power FC

Legg innLagt inn:30 sep 2008 15:43
av Morten
mr2storbrua skrev:Det jeg ikke har funnet ut av er om jeg er nødt til å ha FC Datalogit for å få mappa den skikkelig? Eller går dette med FC Commander?
Datalogit er et MUST for mapping av Power FC. (bedre å svare seint enn aldri?)

Re: Apexi Power FC

Legg innLagt inn:30 sep 2008 15:44
av Morten
mr2storbrua skrev:Har også lest masse poster der det står at pumpa ikke holder mye over original effekt, men Tomera skriver jo at den "holder en god stund". Men får se etterhvert. Hadde vært greit med en tilbakemelding om hvor mye arbeid det er.

Skal bremse bilen min også snart, blir spennende :)
Pumper er forskjellige. Er det MR2 Gti pumpe som står i eller MR2 Turbo f.eks?

EDIT: kan jo og være forskjell på en ny pumpe i god stand og en som holder på å si takk for seg etter et langt og hardt liv

Re: Apexi Power FC

Legg innLagt inn:30 sep 2008 15:47
av Morten
mr2storbrua skrev:Skulle tro de hadde samme pumpe da, men siden SW20Ronny maksa ut sin pumpe på 211hk (her må det være en feil en vei, motoren har jo originalt 225hk, da kan det jo ikke være pumpa som har hele skylda), så kan det jo virke som det er en større pumpe på celica.

Er det noen metode å finne ut av om den er for liten uten bredbåndslamda?
Bensintrykk måler. Bensintrykket skal øke lineært som følge av ladetrykket. Om pumpa ikke klarer å holde følge vil du normalt kunne se det på at bensintrykket synker på toppen når du har full gass over et langt drag. (dysene slipper igjennom nok bensin til at regulator/pumpe ikke klarer å opprettholde trykket)

Re: Apexi Power FC

Legg innLagt inn:30 sep 2008 16:28
av mr2storbrua
Da ble FC Datalogit også bestilt. Vet du ca hvor mye effektøkning jeg kan regne med? Eneste mods jeg har er åpent luftfilter og 3" effektanlegg fra turbo og bak.

Litt usikker på hvilke pumpe som står i, motoren var bytta når jeg kjøpte bilen, men går ut ifra at det er gti-pumpa.

Re: Apexi Power FC

Legg innLagt inn:30 sep 2008 19:20
av Morten
mr2storbrua skrev:Da ble FC Datalogit også bestilt. Vet du ca hvor mye effektøkning jeg kan regne med? Eneste mods jeg har er åpent luftfilter og 3" effektanlegg fra turbo og bak.

Litt usikker på hvilke pumpe som står i, motoren var bytta når jeg kjøpte bilen, men går ut ifra at det er gti-pumpa.
Ikke regn med stor forskjell i effekt, da den orginale ECU er temmelig aggresivt mappet spesielt når det kommer til tenningsbiten. Den orginale ECUen er jo beregnet på/satt opp for japansk høyoktan som er noe annet enn den norska suppa, og sånn sett er mye av den vanlige sikkerhetsmarginen fra fabrikant allerede oppbrukt. Er først ved bytte til andre kammer og/eller større turbo at fordelene med justeringsmulighetene virkelig kommer frem. Vær også obs på at PowerFC ikke gjør annet enn å monitorere/logge knock verdier, den har ingen aktiv beskyttelse mot tenningsbank slik orginal hjernen har (med andre ord, husk å legge inn nok marginer ved mapping så ting blir holdbart).

Har sett konverterte mr2'er bremse oppi 260-270rwhp på gti'pumpe. Men som sagt tidligere, det er forskjell på en god og en sliten pumpe, og i tillegg er ikke bremsetall fra en dyno direkte sammenlignbart med tall fra en annen heller. :wink:

Re: Apexi Power FC

Legg innLagt inn:30 sep 2008 22:52
av celica_st185
James skrev:
celica_st185 skrev:kan ivertfall ikke være dysene som gjør d... har selv bremsa 233awhp (kalkulert til 303 motorhk) med orginale 440cc dyser. 3. gen har 540cc og rekker til over 350hk...
Hva oppsett hadde Celicaen da du bremset den til dette?
HKSGT2540R turbo, smidd stempler, 256 kammer, stålpakning, bosch 220l pumpe (eller orginal, husker ikke helt), orginal ic, orginal 440 dyser, ca 1,1 -1,2 bar, HKS fcd, 3" eksos, åpent filter, iridium plugger. Noe sånt ca :?

Re: Apexi Power FC

Legg innLagt inn:01 okt 2008 08:25
av Larsen
mr2storbrua skrev:
marlboro1310 skrev:211hk er dette hk ut på hjula da??? isåfall trenger det ikke være noe galt i det vell...?
SW20Ronny skrev:211 hk i maskinen
Nå kan den maskinen der trenge litt generelt vedlikehold da...

Re: Apexi Power FC

Legg innLagt inn:01 okt 2008 21:08
av SW20Ronny
jepp... er jo det vi skal finne utav over en kopp kaffe larsen.. om hva som må gjøres:-)

Re: Apexi Power FC

Legg innLagt inn:01 okt 2008 21:37
av Larsen
SW20Ronny skrev:jepp... er jo det vi skal finne utav over en kopp kaffe larsen.. om hva som må gjøres:-)
Yess vi får ta en dag.