TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Eu kontroll - dødsdommen ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#38732  av Gøran

Hallaise. Vanlig at handbremsen på mr2 mk1 og corolla gt har for dårlig virkning. Tipset er å først kontrollere at wirene går lett fram og tilbake. Se etter at handbremsarmen på calipperen går den også og at den returnerer helt tilbake. Hvis den ikke gjør det må den smøres opp, evt overhales. Det er også et lager på armen som kan være tregt. Skjekk også at gliderne går lett. Så må handbremswiren slakkes inne i bilen. Trykk hardt på bremsepedalen flere ganger og dra etterhvert flere ganger i handbremsen. Vær sikker på at handbremsarmen på calippern returnerer til stopp, ellers vil ikke selvjusteringen funke... Juster helt til slutt wiren i bilen til den blir passe stram.
Lykke til.

#38881  av spkstrp

Gøran skrev:Hallaise. Vanlig at handbremsen på mr2 mk1 og corolla gt har for dårlig virkning. Tipset er å først kontrollere at wirene går lett fram og tilbake. Se etter at handbremsarmen på calipperen går den også og at den returnerer helt tilbake. Hvis den ikke gjør det må den smøres opp, evt overhales. Det er også et lager på armen som kan være tregt. Skjekk også at gliderne går lett. Så må handbremswiren slakkes inne i bilen. Trykk hardt på bremsepedalen flere ganger og dra etterhvert flere ganger i handbremsen. Vær sikker på at handbremsarmen på calippern returnerer til stopp, ellers vil ikke selvjusteringen funke... Juster helt til slutt wiren i bilen til den blir passe stram.
Lykke til.
Hm.. selvjustering ? dette har jeg ikke hørt om. Jeg tror viren går helt tilbake nå, har oljet og jukka med svineriet i timesvis. Men det virker ikke som om det blir noe forskjell når jeg trykker på bremsepedalen og drar i håndbrekket.. er dette en litt tidlig aprilspøk? ;-)

Anyway bremsene funker iallefall. Men i bratte bakker er det enda for liten virkning. Skal prøve å justere hoved muttern under bilen enda mere.

#43608  av spkstrp

Fant ut at jeg kunne greve fram det gamle eu kontroll tråden min like greit...

Hadde bilen inne på kontroll i dag... Kan avsløre at den ikke gikk igjennom.. Men er faktisk HAPPY for det

Håndbrekket: ok ... MIN fiks funka bra det hirr hirr.. (takk til Gøran nok en gang...)
Rust i kanalene: Hadde ingenting å si på min "rustfjerning" LOL
Eksosfestet: Funka bra.. Takk til Jostein for lånt potte .. Har hørt med svendsen eksos og de skulle ha 100 lapp for å sveise på nytt feste så jeg tror jeg går for det
Hva var det som ikke gikk gjennom da?
FRONTRUTA.. omg... den er jo nesten ikke slitt.. men men.. de skulle ha 600 kr for å slipe den.. jeg gikk til en ren rutespesialist og de sku ha 450 kr.. ja takk, heller det.. Han mente han sku klare å få den eu godkjent med litt sliping ja..
 #43786  av Maverick

Før Carina'n kom i havn så hadde jeg en Mazda 323 -83 modell.
Kjørte bilen gjennom EU kontroll på Biltilsynet og de fant INGEN feil!
Begynte å lure på kontrolløren hadde røyka sokker, men jeg slapp unna..

Kanskje jeg skal si hvorfor jeg svarte på tråden din kanskje?
Han tipsa meg nemlig om at neste gang jeg skulle på EU kontroll så kom det sikkert til å være mer rust på bilen. Dette var ikke noe problem, det var bare å teipe over med sånn værsting tape sånn at de ikke så noe så gikk det bra.. At det funker vet jeg, fordi jeg hadde ei venninne som kjørte igjennom sin gjennomrustede Corolla fra 84. Teipet hele fordømte bilen, gikk rett gjennom..

Tviler på at dette er vanlig praksis, men morsomt er det :lol:

#43822  av CelicaTurbo

Det du sier er at du fikk tips om å bruke teip til å skjule rust, og dette tipset fikk du hos biltilsynet? :shock:
 #43825  av Maverick

Det var akkurat det han sa. Så lenge de ikke kunne "se" rusten så var det visstnok de færreste som gadd å lete noe mer etter det.. Denne fyren var helt klart klar for pensjonisttilværelsen, men likevel..

#44025  av spkstrp

hehe lol :lol:

Jeg fjerna rusten, naglet litt metall fra en cd spiller fast, sparklet og tektylerte :D

Funka 110% ;););)

Slipte ned ruten også, så nå er bilen godkjent.. Mr2 i to år til :D