TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motorimport?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#39023  av CelicaTurbo

Ingen som har fått dette godkjent på forumet (eller har prøvd), men det er to MR2'er som er orginalt kompressormatet og godkjente på hvite skilter så den typegodkjenningsdokumentasjonen må jo være tilgjengelig på et vis?

#39025  av Christian

Jeg har papirer fra toyota som viser delenr til gti og turbo innenfor samme revisjon, alt er likt der. Fikk også toyota til å skrive under på de, så godkjenning er rimelig kurrant. (Gjelder sw20)

Kanskje det er likt på mk1? Ring ett toyota verksted du kjenner godt og hør om de gidder å kikke igjennom delenr for bremser, stabstag og evnt andre ting i understellet. Om alt er likt har ikke biltilsynet noe å krangle på :)

#39026  av proson

CelicaTurbo skrev:Ingen som har fått dette godkjent på forumet (eller har prøvd), men det er to MR2'er som er orginalt kompressormatet og godkjente på hvite skilter så den typegodkjenningsdokumentasjonen må jo være tilgjengelig på et vis?
Bør vel være tilgjengelig... Enn hvis jeg hører med Toyota i England...? Skal være samme regler for å få godkjent. Og så få papirer på at bilen er laget for/tåler påkjenningen fra den motoren. Jeg får vel høre litt rundt med Toyota og biltilsynet. Jeg kjenner et par folk som jobber på Toyota Hell bil i Trondheim, skal høre med de. (delelager også faktisk, så det passer vel perfekt;)

#39061  av Ronny

Hei!
Jeg kjøpte motor hos Motorimport i fjor til min MK1 86 mod.
Motoren ble satt inn i Danmark, så da var det jo bare å kjøre rett igjennom tollen. :roll: Motoren jeg satt inn var en lettere trimma AGZE (ca 200hk), og når bilen ikke veier mer enn det den gjør,så gikk den nokså bra.
Jeg undersøkte litt hva som måtte til for å godkjenne dette, men siden min bil ble importert etter 94 måtte jeg ut med MASSE avgifter, så jeg ga f..n. Det som er skummelt med å ikke godkjenne er hvis du skulle bli innblandet i en ulykke. Da hjelper ikke forsikringen så mye lenger.

MEN, hvis du kjøper motor hos motorimport, bytt oljefilter MED EN JÆVLA GANG :!: :!: :!: Det gjorde ikke jeg og den motoren skar seg, men det er en annen historie.

#39078  av Christian

Ver det ikke noe prat for en tid siden at forsikringsselskaper kun kunne bry seg med motoren om grunnen til ulykken skyltes fart eller andre direkte årsaker? Mener å huske det...

#39112  av proson

Ronny skrev:Hei!
Jeg kjøpte motor hos Motorimport i fjor til min MK1 86 mod.
Motoren ble satt inn i Danmark, så da var det jo bare å kjøre rett igjennom tollen. :roll: Motoren jeg satt inn var en lettere trimma AGZE (ca 200hk), og når bilen ikke veier mer enn det den gjør,så gikk den nokså bra.
Jeg undersøkte litt hva som måtte til for å godkjenne dette, men siden min bil ble importert etter 94 måtte jeg ut med MASSE avgifter, så jeg ga f..n. Det som er skummelt med å ikke godkjenne er hvis du skulle bli innblandet i en ulykke. Da hjelper ikke forsikringen så mye lenger.

MEN, hvis du kjøper motor hos motorimport, bytt oljefilter MED EN JÆVLA GANG :!: :!: :!: Det gjorde ikke jeg og den motoren skar seg, men det er en annen historie.
Hvor fikk du satt inn motoren i danmark? Jeg hørte med egon fra motorimport.dk men han hadde sluttet å tilby montering av motorer... Må vel skifte ledningsnett og greier... Har et TRD oljefilter for 4AGZE motor liggende, så skal skifte med en gang hvis det går bra med godkjenning og slikt...

#39123  av Ronny

Egon monterte når jeg var der nede, (ca 10mnd siden) har hørt at han har sluttet med det. Men det er vel det samme ledningsnettet som på 4Age? Må kanskje fikse litt på luftmengdemåleren. Når jeg tenker meg om må du kanskje lage nytt feste til dynamoen også.

#39176  av Kenny

hallo folkens... jeg driver av med ett 4agze prosjekt nå...
skal kjøre den med turbo, så det blir vel mer 4agte.. :)

motoren er rimelig innpakket i et HÆ#¤# ledningsnett, og det er ganske innviklet... stort sett, så står motoren UTEN NOE nå.. kunn med innmat, ellers er alt annet plukket av... :)
skal du beholde motoren original, så passer det meste om hverandre med 4age og 4agze, men ledningsnettet må byttes ut.. ser egentlig ut til å være en rimelig sinnsyk jobb.. men det kan jeg fortelle mer om når jeg har begynt på det..

anngående godkjenning, så har jeg ringt å styret til rimelig mange folk og kontorer for å prøve å skaffe papirer, men det nytter ikke, enten må du kjenne en VELDIG betydningsfull person, ellers må du bruke en restriktor, å få bremset bilen hos biltilsynet, og "bevise" for de at motoren ikke yter mer enn den originale. (det skal jeg gjøre, og jeg har fått beskjed fra biltilsynet at det var ok)
Restriktoren er det jo bare å plukke ut etterpå, så er det bare å tute å kjøre.. :)