TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motorimport?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #38993  av proson

Hvordan er det med motorimport til Norge? Noen som har importert selv eller vet hvordan reglene er?

MÃ¥ man betale pr HK eller er det bare MVA som koster?
Vurderer å kjøpe 4A-GZE motor til min 1986 MR2 mk1 fra motorimport.dk :) Finnes det norske firma som er forholdsvis rimelige og har 4A-GZE?

:?:

#38994  av Christian

Dette har vært diskutert masse det siste året, så om du søker finner du masse info :)

#38995  av CelicaTurbo

Markus har jo hentet en del motorer så han kjenner nok til det praktiske..

men, i korthet: du betaler kun mva på kjøpesummen pluss frakt, ikke noe mer til staten.. om du ikke henter motoren selv skal nok fraktselskapet ha litt gebyrer og slikt også..

#38996  av proson

CelicaTurbo skrev:Markus har jo hentet en del motorer så han kjenner nok til det praktiske..

men, i korthet: du betaler kun mva på kjøpesummen pluss frakt, ikke noe mer til staten.. om du ikke henter motoren selv skal nok fraktselskapet ha litt gebyrer og slikt også..
Okei. Noen som sier at det koster endel når bilen skal omregistreres med "ny" bruktmotor fra utlandet, men det er altså bare bullshit..? jaja, da blir det kanskje 4A-GZE etter hvert da! :D Hvis jeg tar meg råa og gidder å bruke tid på det. Må enten overhalle den 4A-GE motoren jeg har nå, eller kjøpe en 4A-GZE, har mest lyst til det sistnevnte ja! :twisted:

#39007  av Christian

Om du øker hk må du betale avgifter for å få det lovlig....for de som gidder da :roll:

#39008  av spkstrp

henta bare motor i sverige jeg og kjørt fort og gælig gjennom tollen. ;)

#39009  av proson

Christian skrev:Om du øker hk må du betale avgifter for å få det lovlig....for de som gidder da :roll:
Hvor mye er det da? Blir vel økt fra 124 til 165 HK... Kan vel ikke være så mye på en så gammel bil...?

#39010  av proson

spkstrp skrev:henta bare motor i sverige jeg og kjørt fort og gælig gjennom tollen. ;)
hehe! Jeg har vært inn på tanken :wink:

#39013  av Morten

proson skrev:
Christian skrev:Om du øker hk må du betale avgifter for å få det lovlig....for de som gidder da :roll:
Hvor mye er det da? Blir vel økt fra 124 til 165 HK... Kan vel ikke være så mye på en så gammel bil...?
Det kommer ann på når bilen er førstegangs registrert I NORGE! Hvis din ble kjøpt ny i Norge trenger du ikke betale noe som helst. MEN:
I tillegg må du ha papirer på at bilen tåler de ekstra kreftene for i det hele tatt få registrert den (og Toyota er ikke akkurat kjent for å være veldig hjelpsomme i sånne sammenhenger... :roll: )

NÃ¥r det er sagt innbiller jeg meg at 4AGZE og MR2 MKI er en glimrende kombinasjon.

Lykke til uansett hva du velger!

#39015  av proson

Morten skrev:
Det kommer ann på når bilen er førstegangs registrert I NORGE! Hvis din ble kjøpt ny i Norge trenger du ikke betale noe som helst. MEN:
I tillegg må du ha papirer på at bilen tåler de ekstra kreftene for i det hele tatt få registrert den (og Toyota er ikke akkurat kjent for å være veldig hjelpsomme i sånne sammenhenger... :roll: )

NÃ¥r det er sagt innbiller jeg meg at 4AGZE og MR2 MKI er en glimrende kombinasjon.

Lykke til uansett hva du velger!
Bilen er førstegangsregistrert i NORGE 03.11.86, kjøpt fra Toyota. Ikke registrert i utland før det etter det jeg har hørt.

MR2 var jo levert orginalt med 4AGZE motor som de fleste vet, så det bør ikke være noe problem...

#39016  av CelicaTurbo

proson: om Christian og Morten sier er det ikke importen som koster, det er godkjenningen som kan koste en del. Men det avhenger av når din bil ble godkjent i Norge første gang, slik som Morten beskriver :) Om bilen din var ny i Norge slipper du disse avgiftene men bilen må fremdeles godkjennes med ny motor, med all den jobben som det krever.

#39017  av Morten

proson skrev:MR2 var jo levert orginalt med 4AGZE motor som de fleste vet, så det bør ikke være noe problem...
Det som eventuelt lager hel¤%te her er at den aldri ble levert med den motoren til Norge, og dermed sitter ikke Toyota Norge på typegodkjennings-papirer. I praksis vil det si at:

1. Ja, bilen ble levert orginal med denne motoren i visse land.
2. Nei, du vil ikke få noe som helst hjelp fra Toyota Norge med tanke på godkjenning.

Kjipt, men sant. Når det gjelder bil-ting (og spesielt alt som er gøy) bor vi i et U-land.

Sjansen ligger i å snakke med de få (1-3) som har klart å registrere en slik her i landet om tips.
Eller putte inn motoren kjøre og holde kjeft om det. :wink:

Hvor ofte blir en egentlig stoppet i kontroll og bedt om å åpne panseret? :roll:

#39018  av Morten

Men for å ikke blande kortene:

import av selve motoren må du bare betale moms på, 24% av pris og frakt. Dersom du henter selv betaler du ikke moms på frakt såklart. :wink:

#39020  av proson

Hvem på forumet er det som har fått dette GODKJENT da? Amund holder på med et prosjekt... godkjent? :roll: :wink: