TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tatt i 123km/t i 80 sone.....

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #324445  av FireWalk

Det er vel det som er litt av ironien i det hele. Om du setter deg i bilen og kjører litt for fort, så vet du at det er en relativt stor sjans for å bli tatt. Og blir du tatt, så blir du dømt uansett. Da er mentaliteten i rettsystemet omvendt av hva den er ellers for f.eks pedofile, voldsmenn, bankranere, mordere osv som jo er uskyldig intil bevist skyldig. Skulle du mot formodning bli tatt, og du vet det er gjort en feil, at de kanskje var bilen forran de egentlig målte så hjelper det lite. Du er nå skyldig intil det motsatte er bevist. Og det er du selv som må stå for bevisene. Og i retten så veier en politimann sitt ord 10 ganger mer enn en sivil uansett. Fullstendig feil og galt! De er mennesker de og, således er de ikke noe mer troverdig enn noen andre.

Men om du gjør noe annet kriminelt, så vet du at det er liten sjans for at du blir tatt. Og blir du mot alle odds tatt og dømt, så er straffen LITEN i forhold til hva den hadde vært om du kjørte litt for fort.

La oss ta et eksempel:

Du går ut på byen og har det hyggelig. Plutselig kommer en fyr som er ute etter bråk bort og slår deg rett ned. Du går i bakken og slår hodet i fortauskanten. Du ligger i koma i ukesvis og får påvist hjerneskade. Du får vansker med å snakke og motorikken blir dårligere. Livet ditt er ødelagt.

Vedkommende får 30 dager samfunnstjeneste og 5000 kr i bot.... pga han har hatt en vanskelig oppvekst og kanskje litt adhd og div andre unskyldninger som formilder veldig.

Alt i alt, en svært liten straff for å ha ødelagt noen for livet spør du meg. Men det er typisk avstraffing i Norge for slik type kriminalitet. Tyveri, Herverk, Vold osv prioriteres ikke, og når det først en skjelden gang går til domstolene så er det latterlig lave straffer...

Men la oss si at denne samme personen kjører litt for fort da. Mister lappen og dermed også jobben. Får samtidig 7500 i bot.. må kjøre opp og ta prøven på nytt, med kjøretimer og teori og hele greia så blir det vel rundt 15000 kr totalt.. samt kanskje 150.000 i tapt arbeidsinntekt.

For å ta et ekstremt tilfelle: Naboen som er lastebilsjåfør mistet lappen og dermed også jobben. Han er samboer med ei fra utlandet, og pga noen merkelige regler om at han må tjene minst x antall tusen i året for at hun skal få bo her under hans tak så mistet han dama også. Huset måtte selges, fordi han hadde ikke råd til å betale avdragene lenger. Så da har han mistet kjærligheten, Huset, Jobben og 160-170.000 kr som jo svir ganske godt på pungen.. og alt dette i TILLEGG til straffen i seg selv, som er å være uten lappen.

Det er det som er poenget. At straffen får så mange ringvirkninger, hvor ringvirkningene i seg selv er langt værre enn selve straffen er ment å være. Hadde vært mye bedre med et system hvor botens størrelse er proporsjonal med farten. Og samfunnstjeneste fremfor tap av førerkort, noe ala slik de har i f.eks Dubai.

Det skal ikke være nødvenig å legge folks liv i grus fordi de er litt dumme og kjører for fort. 90% av alle her inne kjører nok over lappegrensen en skjelden gang i blant. Det betyr ikke at alle her er idioter av den grunn, bare at det er veldig lett å glemme seg.

Jeg mener straffen skal matche forbrytelsen. Men slik det er i dag så er det jo helt på jordet.

Når man ikke gidder å straffeforfølge folk som driver med kortsvindel f.eks fordi de mener det ikke er alvorlig nok? Da sender det visse signaler til befolkningen. Og ikke minst til de kriminelle som får bekreftet at kriminalitet lønner seg, hvorpå de klatrer oppover på den kriminelle rangstigen og forsøker seg på et enda større brekk neste gang. Fremfor å få svi litt på pungen med en gang og få skikk på livet sitt..

Det virker på meg som om det er vanlige, ellers lovlydige folk som får svi gang på gang, mens virkelig kriminelle går fri.

hele systemet burde forandres.

Personlig har jeg mistet all tiltro til politiet. Jeg har selv blitt dømt for å ha kjørt litt for fort og måtte ta konsekvensene av det. Samtidig har jeg blitt utsatt for vold, hvorpå gjerningsmennene gikk fri pga politiet ikke gidder å ta slikt seriøst. Jeg har også blitt utsatt for herverk, tyveri og kortsvindel. Men heller ikke der gidder politiet å gjøre noe. "Det er ikke alvorlig nok..." får jeg høre. Hva skal man si til slikt da? Var fristende å si at: ånei! Kjekt å vite! da skal jeg starte min kriminelle kariære med en gang jeg går ut døra her. Så lenge jeg holder meg til små tyveri og små beløp så er jeg jo garantert å ikke bli tatt! Takk for tipset!......

Det er som de sier. Du kan slå ned gamle damer og rane dem og komme unna med det. Bare pass på at du ikke kjører for fort når du flykter der ifra. For det er først da fengselstraffen venter på deg.
 #324449  av FS-Styling.no

Bra besvart! :D Norge i et nøtteskall!
 #324450  av FireWalk

Ikke missforstå meg her nåda noen. Jeg sier ikke at det er OK å kjøre for fort. På INGEN måte. Jeg bare poengterer at rettsystemet er helt på villspor når det gjelder avstraffing med tanke på hvilken straff til hvilken forbrytelse. Det blir som å skyte spurv med kanon, også skal man bruke sprettert for å skyte ned et fly...

jeg aksepterer ikke denne forskjellsbehandlingen som finner sted! Jeg har selv blitt utsatt for (som jeg har sagt tidligere) både vold, tyveri og herverk. Og hvor er politiet da? De gidder ikke lette på en finger! De kriminelle går fri... Jeg ser ikke på meg selv som kriminell når jeg kjører 10 km/t for fort.. Er jeg da å samenligne med folk som knivstikker, raner, slår ned og voldtar? ... Straffene tilsier jo at jeg faktisk er langt værre.. Det er det jeg syntes er så makabert på viddene. Det hører hjemme i et mollboland. Men så lever vi jo på mange måter i et mollboland også. Så det er vel ikke noe annet å vente :)

Er ikke uten grunn at kriminelle bander fra hele verden sikler etter å komme til norge å drive "virksomhet" her fordi det rykter seg over hele planeten at norge er et eldorado for kriminalitet. Svært lave straffer og liten sjans for å bli tatt.

Kan ikke si det samme om vanlige folk som pisser på sjøen på en lørdagskveld når alle toaletter er stengt, eller kjører 10 km/t for fort. Da er purken der med en gang og bøtelegger. :)
 #324468  av inzane2012

så sant så sant... nett det samme som med han fyren som det var store oppslag om i avisene for en tid tilbake som hadde blitt utsatt for flere tyveri, og når purken henla saken sporet han opp tyvene selv og oppsøkte dem, tyven skulle jo da selvfølgelig til å banke opp den uskyldige, men endte opp selv med å få skikkelig rundjuling, og hva skjedde? joda, han som hadde oppsøkt tyvene ble såtte i fengsel for legemsbeskadelse...

nei, er mye mann kan si om strafferammene i norge, men lite vi kan få gjort...

Men vi får jo og hele tiden høre at vi skal syns synd på folk som sitter i fengsel, folk som grisebanker kjerringa si på daglig basis, folk som raner og voldtar har jo store psykiske problem, og da er jo ikke fengsel ett bra sted for dem, så derfor kan dem ikke sitte der så lenge, dem må jo få hjelp... du skal jo trossalt bli rehabilitert i fengsel og bli en samfunnsnyttig person igjen når dommen er ferdig sonet...

nei, akkurat denne saken har vel vert diskuter opp og ned i mente her inne, så er vel lite mer vi kan tilføye enn vår generelle missnøye med hvordan straff blir utmålt i dette landet, men desverre er det forferdelig lite vi kan gjøre for å endre det...
 #324477  av mr2storbrua

Hva med han som mista lappen fordi han drakk så mye da? Det må jo være den tåpeligste grunnen noensinne. Skulle tro det var 1.april når jeg hørte det. Var vel i Haugesund?
 #324511  av FS-Styling.no

Stemmer.... Villt
 #324564  av lexusmann

mr2storbrua skrev:Hva med han som mista lappen fordi han drakk så mye da? Det må jo være den tåpeligste grunnen noensinne. Skulle tro det var 1.april når jeg hørte det. Var vel i Haugesund?

Det var IKKE i Haugesund!!!her er annonsen...http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/roga ... /1.6586893
Men synes selvfølgelig det var tidenes dummeste unnskyldning for å ta lappen hans.... :roll:
 #324580  av inzane2012

nei, faen ikke rart folk mister fullstendig tilliten til politiet når dem tar fra en person lappen i TRE år pga "manglende edruelighet" og vertfall når fyren ikke har en dritt på rullebladet sitt fra før av...
 #324585  av tingeling87

Det er d domeste jeg har sitt på lenge-.....
folk har lov å fest...
politie i norge er faen meg en spøk for hele verden
 #324601  av CelicaDream

Jeg tar seff nå konsekvensene for det jeg har gjort, jeg vet jeg hadde for stor fart etc....Måtte bli meg til slutt også :lol:

Jeg ser ikke negativt på hverdagen selv om jeg ikke har lappen nå....Det blir varmere i vært..sommeren dukker opp....Mye man kan gjøre selv om man ikke kan kjøre bil !

Men i mitt tilfelle så har jeg det litt spesielt: Jeg jobber for DRBV IKS som tilsynsutøver hvor jeg reiser rundt i 6 forskjellige kommuner for inspeksjon av hus etc...(MEGET avhengig i lappen)
Har en mor som ikke får støtte fra Nav for transport pga mann med bil, samt bor nær sentrum, så det har vært en naturlig "jobb" for meg å hjelpe muttern
med kjøring til lege, handling etc. Fattern har nå sluttet tidligere på jobb, som da går utover husholdnings inntekt.

Det jeg skal frem til er at det ikke er bare MEG som blir straffet ved å miste lappen, men siden jeg har mistet den "straffer" det også fattern og muttern pga av dette tilfellet.
Samt at man blir straffet 2 ganger for 1 siktelse...Nøtteskall ja :evil:

Vi lærer vel av våre feil, men syns rettsystemet er helt på jordet når det gjelder masse andre straffbare forhold.....Virker som at det er fritt frem for å slå/sparke ned noen...pytt pytt...jobbe litt som samfunnstraff....No problem
Kjøre over grense...Alene på en motorvei...KRISE!!!!
 #324646  av ke25-toyoglide

Firewalk, du har mange gode argumenter, selv om en del av de er oppskrytt.
Du får ikkje 5000.- og en klapp på skulderen viss du slår ned en mann som blir ødelagt for resten av livet.
Det som er litt spesiellt med bilkjøring er at selv om det sjelden går gale så er potensialet for at andre får ødelagt livet sitt stort viss noe går gale.
Er tross alt flere som blir drept i trafikken hvert år enn med våpen.
Og uansett hvor store ringvirkninger det får når du mister lappen, det var en kalkulert risiko du/eg tok og må derfor tåle straffen.
Dette sier eg med full forståelse for at det kan være meg i morgen.
Og eg er og servicemann som kjører 15-20 mil hver dag på jobb.
Fullt klar over at det blir et problem viss eg mister lappen.
Det er heller ikkje dobbel straff. Så lenge du får hele straffen i dommen er det en straff.
Dobbel straff var før når domstolen tok pengene dine og friheten. Lenge etterpå kom politiet og sa at du mister lappen for .. år. Dette skal nå være slutt på.
Har faktisk fått dom der de glemte å gi meg bot , (ca 10.000.-) Og den slapp eg.
 #324655  av chris

CelicaDream skrev:
JK86 skrev:
chris skrev:Mitt tips er å søke om avkortning av inndragelsestid mange ganger. Jeg skrev flere brev i måneden den gangen jeg var uten lappen, og til slutt fikk jeg 2 mnd kortere inndragelsestid.
har en kompis som gjorde akkurat det samme som deg. han skrev brev og mail flere ganger i uka og fikk igjen lappen ganske fort. prøv det :D

Skrev dere brev til retten eller til politijusristen !?
Jeg skrev bare til politijuristen. De fleste gangene fikk jeg ikke svar. Men jeg fortsatte å skrive, og fikk som sagt kortet ned 2 måneder på en 6mnd inndragelsestid. Brukte i hovedsak arbeid som argument. Jeg kjørte taxi på den tiden og jeg ble jo litt arbeidsledig i den perioden kan man si.

Drit i hva folk sier om "det er ikke vits" og "du visste om risikoen fra før" og bla bla bla. Ja, man vet alt det der. Bla bla bla osv. Moralpreken bla bla bla osv.

Men det skader da ikke å prøve? ;) Koster deg noen få kroner i porto bare. De blir ikke sint på deg eller noe. Man risikerer ingenting. Værste som kan skje er at det ikke hjelper

;)
 #324658  av chris

ke25-toyoglide skrev:Firewalk, du har mange gode argumenter, selv om en del av de er oppskrytt.
Du får ikkje 5000.- og en klapp på skulderen viss du slår ned en mann som blir ødelagt for resten av livet.
Eh.. jo? Hva med han som grisebanken han fyren i Oslo.. det som ble filmet av et TV2 nyhetsteam? Han ble sparket ut alle tennene i overkjeven blant annet. Hva fikk han i straff? Han fikk samfunnstjeneste i noen timer. THAT'S IT! Og det ble filmet!
Har sett så sinnsykt mange slike saker hvor det ender med akkurat samme.. noen timer samfunnstjeneste, ingen bot, ingen straff.. bare litt ekstra gratisarbeid. Det er faen hakke meg så patetisk dette rettssamfunnet i Norge at det er ikke sant en gang.
Voldtekt blir ikke straffet skikkelig, til og med pedofili blir ikke straffet i NÆRHETEN av hva det burde vært. Hva er 1 års fengsel for å ødelegge hele livet til ei jente som i utgangspunktet kanskje bare er 2-3 år gammel? Fyren er da like forbanna rasshøl når han kommer ut igjen. Og fengsel i norge er jo bare som en feriekoloni hvor man ikke kan gå nøyaktig hvor man vil. Dvs.. man får jo permisjon stort sett hver helg om man ønsker det.

ke25-toyoglide skrev: Det som er litt spesiellt med bilkjøring er at selv om det sjelden går gale så er potensialet for at andre får ødelagt livet sitt stort viss noe går gale.
Joda, men de fleste som blir drept skyldes helt andre ting enn fart. De sovner bak rattet, eller er generelt helt fjern, doper seg, drikker, mister siggen mellom føttene.. osv. Disse blir heller nesten ikke straffet om de overlever. Blir fratatt førerkortet kanskje (om det er alkohol eller dop i bildet)..
 #324670  av ke25-toyoglide

Den saken som TV2 filmet, endte (utrolig nok) uten skader, og det var en provokasjon tidligere på kvelden.
Altså ikkje ødelagt for resten av livet.
Dette er heller ikkje vanlig prosedyre at de får så liten straff, til sammenligning så kjenner eg mangen, meg inkludert, som har fått liten eller ingen straff for ting som politiet lett kunne bevist som foregår i bil. En må se på hva som er gjennomsnittstraff.
ke25-toyoglide skrev: Du får ikkje 5000.- og en klapp på skulderen viss du slår ned en mann som blir ødelagt for resten av livet.
Eh.. jo? Hva med han som grisebanken han fyren i Oslo.. det som ble filmet av et TV2 nyhetsteam? Han ble sparket ut alle tennene i overkjeven blant annet. Hva fikk han i straff? Han fikk samfunnstjeneste i noen timer. THAT'S IT! Og det ble filmet!
Voldtekt blir ikke straffet skikkelig, til og med pedofili blir ikke straffet i NÆRHETEN av hva det burde vært. Hva er 1 års fengsel for å ødelegge hele livet til ei jente som i utgangspunktet kanskje bare er 2-3 år gammel? Fyren er da like forbanna rasshøl når han kommer ut igjen. Og fengsel i norge er jo bare som en feriekoloni hvor man ikke kan gå nøyaktig hvor man vil. Dvs.. man får jo permisjon stort sett hver helg om man ønsker det.
Nå er me helt på linje når det gjelder seksuelle forbrytelser og straffer. Men det viktigste der må uansett være at me får oppklarings% opp. og at me får dømt de som har gjort det. Høgere straffer er bare bonus.
Det er det fengsel skal være : frihetsberøvelse. At de får reise hjem hver helg er bare tull. I den siste delen av straffen kan du søke perm ja, før det er det bare i ekstreme tilfeller du får perm. sykdom, død +++.
I veldig mange ulykker er høg fart delårsak. At de har dopa seg i tillegg er ikkje det samme som at det var dopet som var skylden og ikkje farten. I tillegg er det en god del som kun skyldes fart. Er og en del tilfeller der fart ikkje blir oppført som ulykkesårsak for at det er vanskelig å bevise i ettertid.
Og de blir straffet i ettertid. Er det promille i bildet så er det standardstraff med fengsel. Som regel viss det er andre årsaker og du dreper noen. Og du får heller ikkje fengsel eller blir fratatt sertifikatet viss du kjører 10 for fort. Før det er snakk om fengsel eller inndraging, har du kjørt så fort at det er med vilje, unntaket er vel egentlig viss du mister på prikker

ke25-toyoglide skrev: Det som er litt spesiellt med bilkjøring er at selv om det sjelden går gale så er potensialet for at andre får ødelagt livet sitt stort viss noe går gale.
Joda, men de fleste som blir drept skyldes helt andre ting enn fart. De sovner bak rattet, eller er generelt helt fjern, doper seg, drikker, mister siggen mellom føttene.. osv. Disse blir heller nesten ikke straffet om de overlever. Blir fratatt førerkortet kanskje (om det er alkohol eller dop i bildet)..[/quote]