TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Luftfilter

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#40976  av spkstrp

ok, et helt 100% newbie spørsmål.... er dette filteret til 1400 +++ ?? spenn engangsbruk, eller kan du rense det eller ossen funker det??

#40979  av MR2Espen

Er det vanskelig å sette på nytt luftfilter? har tenkt å bestille meg Apexi. har bare orginalt GTI filter nå. har noen linker til fremgangs måte? Er litt Grønn på Mr2'en :oops:

#40986  av chris

eivstei skrev:http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... luftfilter
Her finner du litt om fremgangsmåte, men korleis det er med apexien er eg ikkje sikker på. Passer slangen med innsuget på den :?:
Det fulgte med adapter/overgang i alu, samt varmeskjold. og tegninger. så ganske grei deal å få på plass ;)

#41006  av The Doctor

Green filteret til 1400 var komplett med alt du trenger.. Tror det også følgte med sånn vaske kit greier med også..

#41012  av eivstei

Ringte nett til Powerzone ang. apexi. Skulle ringe tilbake i morgen fordi at han sku prøve å få tak i ein ny leverandør med kortere leveringstid :D
Får håpe på positivt svar i morgen da!!
Å vente 1-2 måneder må vere heilt jævlig... Håper å sleppe den lidelsen...

#41157  av MR2turbo

spkstrp skrev:ok, et helt 100% newbie spørsmål.... er dette filteret til 1400 +++ ?? spenn engangsbruk, eller kan du rense det eller ossen funker det??
Apex'i filteret er engangsbruk, ja ;) men du får kjøpt bare filterdelen av kittet, når du må bytte.. er ikke sikker på prisen i norge, men jeg betalte 4-500kr + frakt og mva. fra japan for erstatningsfilter til min...

#77680  av Magne

Jeg måtte bare dra fram dette gamle tema for å få fram mitt store smil! :D

Idag fikk jeg mitt Apexi luftfilter kit fra Powerzone, det har jammen meg tatt lang tid. (8-9uker) Det kom på 1930kr med frakt. Og jeg må si ventinga og prisen var vert det! :D

Sluke luft lyden rett bak hodet er jo bare seriøst deilig! Effekt økning... vel... aner ikke. Kan jo håpe! hehe...

Nå har ikke jeg prøvd andre filtre enn Apexi men jeg må si meg fornøyd fordet... Nesten så jeg bare må ut å ta meg en kjøretur bare for å høre den lyden... eh. ja faktisk jeg tror jeg gjør det!! Snakkes! :P

#77742  av DannyBoy

Magne skrev:Jeg måtte bare dra fram dette gamle tema for å få fram mitt store smil! :D

Idag fikk jeg mitt Apexi luftfilter kit fra Powerzone, det har jammen meg tatt lang tid. (8-9uker) Det kom på 1930kr med frakt. Og jeg må si ventinga og prisen var vert det! :D

Sluke luft lyden rett bak hodet er jo bare seriøst deilig! Effekt økning... vel... aner ikke. Kan jo håpe! hehe...

Nå har ikke jeg prøvd andre filtre enn Apexi men jeg må si meg fornøyd fordet... Nesten så jeg bare må ut å ta meg en kjøretur bare for å høre den lyden... eh. ja faktisk jeg tror jeg gjør det!! Snakkes! :P
Er det såååå deilig lyd altså? :D
Nå blir jeg nesten frista til å kjøpe jeg også :P

#77768  av Magne

Har vert ute en tur å kjørt nå og må si meg fornøyd.. Deilig sssshhhhhhhh lyd på tomgang, tørtser pedalen litt og jeg hører et godt slurp av luft rett bak hodet mitt. Så når jeg drar på hører jeg ingenting før den slår 5000rpm... Det er da god lyden slår inn... Alle luft spjeld åpne og jeg kan høre motoren fråtser i masser av god kald luft! Deilig...! :D

Kan ikke si jeg merket noen markant forkjell i "eksos" lyden under 5k, noe dypere lyd ble det. Men fra 5k til sperra freser og brøler og hyler og hviner bilen min av gårde! Igjen.... Deilig! :D

#77770  av tomye

Jeg har green.. Betalte 800 for det hos Autoparts. Er fornøyd jeg, tøff lyd

#77789  av Mr2Nyter'n;p

Har dere merka hvor mye møkk som dras opp i motorrommet på disse bilene? Ofrer ikke motoren min for ssssh lyd asså.. Vet dere er uenige med meg og sikkert vil si at alt kommer ann på om man vedlikeholder filteret osv.. Har til gode å se noen med åpent luftfilter som tenker over at dette trenger litt stell innimellom.. En mekaniker jeg snakket med importerte en 3sgte motor eller hva den heter som det hadde sitti åpent filter på.. Den var død.. Grunnen? Masse dritt hadde blitt dratt inn i motoren.. Synes derfor det virker veldigveldig skummelt.. Greit for de heldige som har filteret i bagasjerommet da.. Da hadde jeg også satsa på åpent filter :) Har org-filter på min og har bytta det 4 ganger på 18mnd.. :roll:

#77876  av FireWalk

Jeg så en test for litt siden der de testet de forskjellige filterene. De værste (K&N) og de slapp jo igjennom så mye møkk at man nesten like gjerne kunne kjørt uten filter... det eneste filteret som ikke slapp igjennom noe som helst var Apexi. Men så er det jo også det dyreste filteret. Hva lyd angår så gir Apexi filteret en fin lyd! Jeg hadde et såkalt "huricane" filter på bilen min da jeg hadde GTI, det virket som om jeg fikk mer lyd av det filteret, men det slapp sikkert igjennom 100 ganger mer drit også. Og jeg er jo glad i motoren min. En annen ting er jo at jeg nå har Turbo, og resonansen fra turboen gjennom luftfilteret overdøver lyden av sugelyden, så jeg kan egentlig ikke utale meg om hvordan lyden av apexi blir på en NA bil...

Jeg ville uansett gått for apexi filteret. Om den testen (som virket veldig seriøs) stemmer så er apexi det eneste filteret som gjelder om man er glad i motoren sin.

#77907  av tojo

FireWalk skrev:Jeg så en test for litt siden der de testet de forskjellige filterene. De værste (K&N) og de slapp jo igjennom så mye møkk at man nesten like gjerne kunne kjørt uten filter... det eneste filteret som ikke slapp igjennom noe som helst var Apexi. Men så er det jo også det dyreste filteret. Hva lyd angår så gir Apexi filteret en fin lyd! Jeg hadde et såkalt "huricane" filter på bilen min da jeg hadde GTI, det virket som om jeg fikk mer lyd av det filteret, men det slapp sikkert igjennom 100 ganger mer drit også. Og jeg er jo glad i motoren min. En annen ting er jo at jeg nå har Turbo, og resonansen fra turboen gjennom luftfilteret overdøver lyden av sugelyden, så jeg kan egentlig ikke utale meg om hvordan lyden av apexi blir på en NA bil...

Jeg ville uansett gått for apexi filteret. Om den testen (som virket veldig seriøs) stemmer så er apexi det eneste filteret som gjelder om man er glad i motoren sin.
??? K&N det verste filteret???

Her er en liten filtertest(Blitz,HKS,Apexi og K&N):
http://mkiv.com/techarticles/filters_test/2/

Og kort sagt er :
- Apexi vinneren!
- K&N på andre
- Blitz på tredje
- HKS på siste

Lykke til med valg av filter

#77922  av FireWalk

ja slik som jeg forstod den testen så var ingen av de andre filterene spesielt bra.. selv om K&N Muligens var en smule bedre enn de som under, så var forskjellene såpass marginale at Apexi filteret tronet mange billengder forran til sammenligning..

Nå har jo ikke MR2 GTI noe luftmengdemåler, men jeg har hørt at K&N filter og andre luftfilter som må oljes inn har en tendens til å ta livet av luftmengdemålere..