TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dekk dimensjoner og "sporing"

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#42918  av sexten

hehe. høres ut som du sliter en DEL mer med sporing enn meg da men :) Jeg tror fortsatt det er dekkene sin feil at du sporer, men du kan jo kanskje sjekke hvordan avbalanseringen på hjulene er? Noen av hjulene kan jo være mye tyngre enn andre f.eks. Men uansett kjipt at det sporer så mye som du gir uttrykk for

#42927  av FireWalk

jeg skal gå å få det sjekket... må gjøre noe med det uansett.. slik det er nå er det ikke gøy å kjøre MR2 lenger :\ og det var/er jo hele vitsen... :)

#43009  av Lady_in_MR2

Jeg har iallefall problem med sporing. Slipper du rattet i nøyaktig 2 sekund så er den på vei ned i grøfta. Jeg må bruke makt for å holde den på veien hele tiden. Jeg har 215/35/18 på alle dekka...
Men nå har jeg blitt så vant til det at det ikke gjør så mye egentlig...

#43010  av spkstrp

hehe... 8) det er slike tråder som får meg til å tenke... men må liiiide for skjønnheten.. men det er visst verdt det.. har jeg skjønt... ;)

#43017  av FireWalk

prøver å si det til meg selv jeg og.. "man må lide for skjønnheten".. men det blir jo litt feil, når man må risikere livet hver gang man skal ta en forbikjøring.. og av den grunn lar være å gjøre nettopp det så sant det er mulig.. hehe.. Var å fylte MAX lufttrykk i dekkene nå, ble faktisk litt bedre! takker for tipset. Jeg må uansett få den på en kontroll så de får se om mer kan gjøres.. kjipt og sitte å bruke makt hele tiden for å holde bilen på veien som lady sa her.. det blir litt annstrengende, spesielt på lengre turer..
var forøvrig og fikset det tåkelyset som hadde streiket i dag... skruen hadde eiret fast og måtte bores ut... gikk bra det, skifta pære og alt :) 10 minutter senere gikk pæren i det andre tåkelyset... :p typisk eller? hehe..

#43021  av Master

er det slik at dekk som "sporer" mer sitter bedre på veien på en måte? Jeg har 215/40ZR17 på min bil og det sporer en del. Har også piggfrie vinterdekk på 205/55R16 som ikke sporer i det hele tatt... Og sommerdekka sitter ekstremt mye bedre på tørrasfalt.

Nå blir det jo litt dumt å sammenlikne vinterdekk mot sommerdekk, men jeg tenker sommerdekk som er "mykere" i gummien/mer avrundet slik at de gir mer etter og ikke følger etter hver enkel lille detalj i veien. Har dette noe å si på sporing / veigrep?

#43030  av FireWalk

hmm.. generelt så er det vel sånn at BREDE dekk gir bedre veigrep.. bedre friksjon med underlaget.. men de sporer mer.... smale dekk sporer ikke, men gir dårligere veigrep.. Brede dekk er med andre ord utelukkende godt for veigrepet.. jo større felger man har jo dårligere kjørekomfort får man.. 17" er vel på grensen vil jeg tro... ideelt sett burde man vel hatt 14-15" :)

#43031  av mralp

Kjører med 215/40/17 framme, og det sporer en hel del. Men det er en vanesak, og etter noen år nytter det ikke å sette på ballongdekk igjen;
Jeg kjøpte meg et sett med vinterdekk til orginalfelgene for 2 år siden. Kjørte vel 50 mil. Siden har bilen vært parkert om vinteren. Det var helt grusomt, null tilbakemelding fra veien, fullstendig ubrukelig, kunne like gjerne kjørt en 20 år gammel carolla :(

#43034  av FireWalk

Min skal iallefall parkeres i vinter... Jeg prøvde meg litt på glatta med de orginale 14" toyota felgene med relativt nye piggfrie vinterdekk. det var et helvete for å si det rett ut (unnskyld språket). Jeg hadde 0 kontroll på bilen.. jeg har kjørt bil på glatta i 7 år.. og aldri opplevd makan til elendighet. Bilen snurret rundt hele tiden, helt uten forvarsel... kunne kjøre i 20 km/t på hovedveien.. plutselig kunne den snurre rundt og bli stående motsatt vei.. bare flaks at ikke bilen gikk i grøfta de gangene det skjedde.. Har vurdert å sette på pigdekk for å se om det kan hjelpe på... eventuelt legge noen tunge lodd fremme i bilen for å få bedre vektfordeling. Men har mine tvil... dersom ikke noe hjelper og bilen blir like hjelpeløs neste vinter (les: Bambi på isen) så blir eneste alternativ å sette bileni garasjen hele vinteren, og heller kjøpe meg en liten drittbil til 15.000 kr som jeg kan bruke på vinteren.. jeg vil våge å påstå at så å si ALT er bedre på isføret enn en MR2 med piggfrie dekk slik jeg hadde iallefall... var faktisk så ikke at jeg ikke greide å TA løs på helt flat vei engang... var nyploget og riktignok glatt som fy, men der stod jeg og spann og spann og spann.. kom meg ikke av flekken.. måtte bare parkere bilen og låne en annen bil så lenge.. da var det ingen problemer... den satt nermest som limt på veien i forrhold...

#43037  av @lpher

chris skrev:Og jeg synes ikke det sporer noe spesielt. Supraen til @lpher spora mer (men har også breiere dekk)
Stemmer nok det ja...i mitt tilfelle så er det nok endring av sporvidden...(mindre innpress på 18" felgene)...dekk med rimelig firkanta 'skulder' og 'noe' bredere dekk en originalt gjør heller ikke tingene bedre :D

...og det er som Chris sier...ganske merkbart ja :D

@lpher

#43040  av kake

Syntes du overdriver litt vel mye Firewalk :) Kjørte selv littegrann i vinter med helt ubrukelige piggfrie vinterdekk, og det er ikke noe problem, det er bare en vanesak.

#43047  av FireWalk

Kake: hvor er det du kjører da? går jo greit i byene osv der de salter og det er godt ploget... problemet her er at det er ren stålis på veiene.. da er det bare piggdekk som nytter, og en baktung bil med bakhjulstrekk og piggfrie dekk er ikke optimalt under slike forrhold.. er mulig jeg har hatt ekstremt dårlige dekk.. gudene vet.. får prøve noen skikkelige piggdekk og se om det blir bedre... føltes ut som om jeg kjørte på sommerdekk for å si det mildt... :shock:

#43049  av Master

Jeg har Brigdestone Blizzak piggfrie vinterdekk. De sitter som støpt på alt annet enn is med vannhinne på. Jeg har kjørt èn vinter nå i Bodø og kun opplevd èn gang at jeg ikke hadde kontroll over bilen i det hele tatt. Dette var et stykke utpå landet der det ikke var strødd eller saltet osv og det regnet som bare pokker etter flere uker med hardpakket is/snø på veien. Å ta løs med piggfrie vinterdekk i bystrøk der det som regel er hardpakket snø (helt til det kjøres bort til bar asfalt) synes jeg er en fryd med mr2. Bakhjulstrekker med motor bak (=masse vekt ned i marka når bilens vekt forsyves enda mer bak under akselerasjon) :)

Når det gjelder piggdekk på glattisen så skal de ikke slites mye før de er minst like dårlige som piggfrie vinterdekk.

#43051  av spkstrp

Hadde "slicks" vinterdekk i tromsø .... det var livsfarlig (men det er det jo på alle biler...) så fikk jeg meg skikkelige dekk, og kunne faktisk komme sidelengs ut av rundkjøringer osv og ha full kontroll (har faktisk aldri mista kontrollen etter at jeg fikk nye dekk)...

Burde seff ikke leke seg da .... :?

#43052  av Christian

Min fungerte flott med falken piggfrie dekk, sto aldri fast og snurra aldri om jeg ikke satsa mye. Kjørte 205/55-16 på alle 4.