TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dekk dimensjoner og "sporing"

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #42868  av FireWalk

Hva slags dimensjoner har dere på dekkene deres? Jeg har ENDELIG fått på sommerfelgene nå... 17" borbet felger. Dimensjonene på dekkene er vel 215-40... Problemet er bare at nå sporer det som FAEN... viste jo at brede dekk gir litt sporing.. men dette er jo helt ekstremt.. nå er det blitt en stor plage om jeg må kjøre forbi noen som holder for lav fart f.eks.. kommer jeg over 80 km/t så virker det som om grøfta på hver side av veien kjemper en desperat kamp om å hale bilen til seg... bilen fyker fra side til side, og folk må da tro jeg fyllekjører rett som det er... må sitte dypt konsentrert for å holde bilen stødig på veien, og nermest bruke "kraften" for å forutse hvor bilen vil svinge av seg selv neste gang før den gjør det, slik at jeg skal greie å kjøre mest mulig bent... lot en kompis som er mekaniker kjøre bilen.. og han ble skikkelig forbløffet... skjønte ikke hva det kunne være, begynte å snakke om at jeg burde få den på en forstillings kontroll... men bilen ble jo sjekket for 3 måneder siden, da var alt 100%! tviler seriøst på at noe kan ha "sklidd" ut der sånn helt uten videre, og dessuten så kom problemet med en gang jeg skiftet dekk... så det må jo være der problemet ligger. Hadde på de stygge 14" toyota felgene med 165 dekk eller noe før. Da var bilen en DRØM å kjøre... dog den så ikke like pen ut som den gjør nå. Å lide for skjønnheten er en ting, men det finnes jo grenser... er det noen andre som har samme problemet her? eller har dere andre dimensjoner på dekk? hva er max? Veiene her i Norge er jo ikke akkurat kjent for å være blandt de beste med unntak av de i den 3. verden muligens..
jeg Kan tenke meg at veiene på østlandet har en litt bedre standard enn her i Ålesund iallefall... Eneste gangene bilen er god å kjøre er på helt nyasfaltert vei uten sporing... da går det fint.. en annen ting er jo om man kjører på fin nyasfaltert vei, og den plutselig tar slutt og man havner på gammel vei igjen, så plutselig bare RIVER bilen seg ut til en av sidene... er man ikke skikkelig forberedt da så kan det jo gå rent så ille...

er det noe man kan gjøre med dette generelt? bruke max lufttrykk i dekkene f.eks ?

la også med noen bilder. Siden jeg ikke har vært så flink til det tideligere :lol:
Vedlegg
bak65.JPG
bak65.JPG (58.86 kiB) Vist 3209 ganger
side32.JPG
side32.JPG (70.3 kiB) Vist 3209 ganger

#42870  av Morten

Eeh... kan jeg foreslå litt senking? :wink:

Fra spøk til revolver, jeg kjører med 215/40-17 foran og 235/40-17 bak (BF Goodridge, Profiler G) og har ikke nevneverdige problemer med sporing. Når jeg kjøpte disse nevnte dekkselgeren at det var stor forskjell på forskjellige dekktyper når det gjalt sporing, men vet ikke om det stemmer eller ikke...

#42872  av angrykid

Jeg sliter og med sporing, den drar nå dit den vil, men jeg har blitt vant med det, og vet nå hvor på veien jeg må ligge for at den ikke skal spore, så det er rimelig greit. ved forbikjøringer, så legger man seg bare oppå veiskuldra med venstredekket, og da ligger høyre på høyden i sporet, og det er jo bare perfekt. :)

#42873  av spkstrp

har sett div biltester hvor samme bil har variert veldig når det gjelder sporing... det var med ulike dekk...

#42874  av erling

Morten skrev: Når jeg kjøpte disse nevnte dekkselgeren at det var stor forskjell på forskjellige dekktyper når det gjalt sporing, men vet ikke om det stemmer eller ikke...
Det stemmer veldig bra det ja.

FireWalk: Ser ut som ut du har ganske firkanta skuldre på dekkene dine, ihvertfall de bak. Du har samme sorten foran og? Mine forrige dekk var sånn firkanta, spora mye de. Bytta til Falken, så forsvant det ned til en fjerdedel. Var 215/40 både de nye og de gamle.
 #42876  av Maverick

Kjører med Nankang Ns-1 dekk, 205/50.
Bilen sporet en god del før, men etter en 4hjulsmåling så var faktisk det meste borte.. Ingen problemer med sporing nå .. 8)

#42880  av turboman

Hei, Firewalk...

Stemmer det at du har Champiro-dekker? Ser nesten slik ut... Har det samme, 215/40-17, og JA, det sporer noe veldig.

Vinterdekka, på 14" er en drøm i forhold...

Men er det verdt det?? Jada, self.. :-)

Skal ta med bilen på 4-hjulskontroll snart, siden jeg har senket den også, så får vi se om det blir noe bedre av den grunn.

#42881  av CrazyKnight

Vel, jeg byttet fra originale dekk/felg på min MK3 i fjor, og satte på 205/45/16 på alle fire hjul. Dekkene er Pirelli P7000. De sporet *betraktelig* mindre enn de originale. Vinterdekkene mine er satt på de originale sommer-felgene, (185 dimensjon) og de sporer overhodet ikke i det hele tatt.
Som det ble nevnt her, har "skuldrene" på dekket endel å si. Mine er relativt avrundet i kantene, derfor gir de heller ikke så krappe "dragninger" til sidene...

Bilder av de sommer/vinter-felger, kan sees på http://www.haddeland.net/mr2

CrazyKnight

#42882  av hmsilset

jeg har auroradekk 215/17" og de sporer litt.det gjorde
det på den forrige mr2 min også,enda der hadde jeg bare 205.
Du venner deg til sporinga,men jeg skal være enig i at det
virker litt farlig.Ha et fast grep på rattet er lurt for å
ha litt bedre kontroll
8)

#42884  av kake

Har 205/40/17 og 215/40/17 Goodyear F1 GSD3. Har ingen nevneverdig sporing, men er veien skikkelig sporete, så er det jo greit å holde fast i rattet :) Det med sporing er også veldig forskjellig fra dekk til dekk, og med hastighetsmerking. F1 dekkene har Y-merking (300km), så de er rimelig stabile, dessuten så er kantene på de avrundet.

#42886  av kake

Dekktrykket kan jo være lurt å sjekke også, jeg er iallefall fornøyd med 36pund bak, og 33-34 foran til gatebruk.

#42888  av sexten

LOL! UTROLIG bra skrevet og forklart FireWalk, lo som jeg ristet når jeg leste innlegget ditt :D Jeg kjenner meg delvis igjen ja, jeg har Goodyear F1 205/50-16 både fremme og bak og jeg har merket litt til sporingen på dårlige veier jeg også. Så jeg tror nok det er dekkene/veiene sin feil :roll:

#42908  av FireWalk

sexten: hehe.. det er jo bra jeg greier å gjøre meg forstått da iallefall.. :lol: det er jo skikkelig irriterende når man må tenke seg om 10 ganger før man tar en forbikjøring pga faren for å kjøre av veien pga ekstrem sporing. En annen ting er jo når du ligger der og cruicer i 80 akkurat, også kommer en gammel lada og kjører forbi.. også smertelig innser at han sikkert ligger bedre på den gamle slitne veien enn hva du gjør i din nyannskaffede sportsbil... litt surt.. man synker ekstra langt ned i setet i slike situasjoner.. og har man solbriller liggende så tar man de på, enten det er sol eller ikke..

Morten: Senking ja.. hehe.. tanken har slått meg.. jeg har jo den svarte "kanten" nede der, da ser den høyere ut enn den egentlig er desverre.. ser at din er lakkert i samme farge som bilen..
bilen ble også en del høyere når jeg gikk fra 14" til 17" felger.. men jeg vurderer å kjøpe noe styling nå, ny front og sideskjørt til å begynne med... da vil jo bilen bli noe lavere uansett? så da trenger jeg vel ikke å senke med det første skulle jeg tro... (?)
vil jo helst unngå å legge igjen stylingen ved første fartsdump jeg kommer over :shock:

ang dekkene så er jeg husker jeg faktisk ikke hvilket merke det er... :oops: gidder ikke gå ut å sjekke :p

kan legge med et bilde her.. som dere ser er de ikke noe særlig avrundet nei :?
Vedlegg
sporings-mesteren....
sporings-mesteren....
dekk1.JPG (29.65 kiB) Vist 3139 ganger

#42910  av chris

Jeg kjører på 215/40-17 foran og 235/40-17 bak.. ZR-dekk. Og jeg synes ikke det sporer noe spesielt. Supraen til @lpher spora mer (men har også breiere dekk). Jeg opplever det som et mareritt å kjøre på vinterdekk jeg, fordi de er så myke, at jeg finner det ubehagelig. de er for øvrig 195/55-15.

Har kjørt mange steder med bilen.. østlandet, vestlandet.. nordover.. østover (sverige).. og holder til i midt-norge. Men jeg plages ikke av sporing. Det sporer såklart mer enn en del andre biler jeg har kjørt, men ikke sånn at jeg trenger konsentrere meg noe spesielt. Forbikjøringer er en drøm :)

#42912  av FireWalk

jeg er rett og slett nødt til å gjøre noe.. eventuelt bytte dekk.. litt kjipt nå som jeg akkurat har betalt tusenvis av kr for å sette på de dekka der :\ sporer noe helt forferdelig.. jeg kan ikke under noen omstendigheter kjøre med bare en hand på rattet... da greier jeg ikke "holde" igjen engang.. det er akkurat som om styggemannen selv griper tak i fremhjulene og RIVER den til siden.. jeg skal være bra kjapp for å greie å kompensere. Forbikjøringenes tid for meg er forbi intil jeg får fikset dette problemet. 110 km/t var absolutt max.. da sporet det sånn frem og tilbake at jeg tenkte at NÅ går jeg i grøften(e) da hadde jeg nesten vært uti grøften på begge sider 10 ganger før jeg fikk slakket ned til 70 og fikk kontroll igjen... helt sykt :\ men nå er det jo eksepsjonelt med sporing på veien der jeg kjører mest her (som er til og fra jobb). tror ikke de har gjort noe med den veien siden det kom asfalt her for mange herrens tiår siden.... noe sånt om man ser veien på tversnitt så ser det vel ca sånn ut: -\_/-\_/- eh... uansett... håpløst... :evil: