CelicaT4WD skrev:Is it just me, eller er folk her på forumet generelt veldig skeptiske og negativt innstilt til biler som folk forsøker å selge? Det virker liksom som man tror alle er kjeltringer og det kun er sin egen bil som er verdt å satse på.
Det er tross alt snart 15 år gamle biler det er snakk om! Tror folk har en tendens til å glemme nettopp det.
Det er nettop det at det er snakk om 15 år gamle biler som gjør det ekstra viktig å passe på. For mange uerfarne og lite bilkyndige kjøpere er det lett å gjøre et katt-i-sekken kjøp da bilene kanskje er "pakket" pent inn kosmetisk, mens de dyre tingene å fikse kanskje ikke er helt i orden. Når man da har mange biler å velge mellom er det bedre å ha is i magen og vente til man finner en bil man er sikker på at er dønn strøken og heller betale 5% mer for denne. Om selger derimot forteller ærlig om alle feil og mangler og samtidig sender med litt garanti og prisen er rett utifra manglene så er det ikke noe i veien for å gå for et slikt kjøp heller.
Men igjen er det veldig vanskelig å bedømme en bil utifra bilder og tekst. Man må prøvekjøre, lytte etter rare lyder, gjerne prøve flere eksemplarer av typen for å se hvordan de er i forhold til hverandre, og ikke dumt å få bilen på en NAF test om man ikke er ekspert.
Har selv i min ungdom blitt blindet av det ytre og at akkurat "den" bilen skal jeg ha. Da overser du ofte ting som kan bli dyrt. Gjorde nok dette på mine 2 første biler, og tapte da også en del på disse bilene.
Sidrumpa og grinnebitter, langt ifra