TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Celica GT ST205, tips til ny turbo?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #382345  av Iceman22

Ok takk for svar, da blir det 1.1bar som jeg skal holde meg på foreløpig.
Så det lønner seg ikke / går ikke å modifisere på den originale hjernen og få gode resultater altså...
 #382357  av Iceman22

Finnes jo også et billigere alternativ enn ny ecu, noe kalt "piggyback".

Som f.eks. den her:
http://www.greddy.com/products/electronics/e-manage/

eller AEM Fuel / Ignition controller
http://www.aemelectronics.com/engine-ma ... r-f-ic-12/

Men det er ganske mye å sette seg inn i når man er ny på det her :?
Beste og enkleste hadde vært å kjøpt enn hjerne ferdig satt opp for mitt oppsett, plug and play..
 #382360  av sleeper

Iceman22 skrev:Finnes jo også et billigere alternativ enn ny ecu, noe kalt "piggyback".

Som f.eks. den her:
http://www.greddy.com/products/electronics/e-manage/

eller AEM Fuel / Ignition controller
http://www.aemelectronics.com/engine-ma ... r-f-ic-12/

Men det er ganske mye å sette seg inn i når man er ny på det her :?
Beste og enkleste hadde vært å kjøpt enn hjerne ferdig satt opp for mitt oppsett, plug and play..

Funker dårlig på 3sgte ecu, og noe ferdig ecu som passer ditt oppsett finnes ikke.. ( ats racing lager noen chip`r, men det blir aldri bra.. så ikke noe og satse på..)

så skal du nå 400hk så er alternativet ditt apexi pfc som et pnp alternativ ( må mappes når det er montert.)
Skal du ha noe mer avansert så er autronic, motech, haltech, vipec alternativer...( må koble om ledningsnettet, så dette bør gjøres av noen som vet hva de driver med...

Vet ikke helt hvor du holder til, men med mapping kan jeg være behjelplig.. send meg PM hvis du bestemmer deg for og kjøpe et sprut..
 #382381  av Radial

Skal nevnte at Hvis du har elektronikk-skills, så kan du sette sammen ett sprut og; Megasquirt http://www.megasquirt.info/
Du kan spare mye penger på det ift Haltech, AEM etz... og de aller fleste mapper Megasquirt - og det er like godt som alt annet - MEN du må sette det sammen selv, og sånn sett er det uegnet for "Newbies" på elektronikk.

Men PowerFC er en SVÆRT god løsning for deg... den gir mapperen mye spillerom, og har alle funksjonene til ett Orginal-sprut mtp tomgang etz
Så får du tak i en PowerFC - løp å kjøp. De slutter å produsere disse når bilene blir mindere poppis, så for min 1jz feks er det ikke mulig å få tak i lenger faktisk.. må modde en 2jz, men de koster flesk og en halv :)
 #382383  av Iceman22

Takk for tips, det hadde kanskje vært et alternativ, men sette sammen blir nok ikke helt aktuelt :P

Fant et brukt Power FC datasprut i japan, for ca 5000kr, det er jo ikke så ille med tanke på hva man får ut av bilen sennere... og det hadde vært helt kurrant hvis f.eks. sleeper her på forumet kunne mappet for en rimelig pris :D Kan også selge boost controlleren da man ikke trenger det når man har powerFC...
Får nesten bare begynne å spare til powerFC, og ha det litt morro med bilen foreløpig med 1.1bar.
 #382388  av mr2storbrua

Iceman22 skrev:Takk for tips, det hadde kanskje vært et alternativ, men sette sammen blir nok ikke helt aktuelt :P

Fant et brukt Power FC datasprut i japan, for ca 5000kr, det er jo ikke så ille med tanke på hva man får ut av bilen sennere... og det hadde vært helt kurrant hvis f.eks. sleeper her på forumet kunne mappet for en rimelig pris :D Kan også selge boost controlleren da man ikke trenger det når man har powerFC...
Får nesten bare begynne å spare til powerFC, og ha det litt morro med bilen foreløpig med 1.1bar.
Jeg ga ca 5000 for et nytt på ebay for et par år siden... Selger du BC må du kjøpe ny fra apexi, men du trenger ikke selve kontrollenheten, bare solenoiden.
Kan anbefale sleeper, bilen min går mye bedre enn før han mappa den. Det har selvfølgelig å gjøre med at vi skrudde opp trykket, men det hadde jeg ikke gjort uten å vite at mappet var trygt. Bare pass på at alt er i orden med bilen når du kommer, så ikke den plutselig begynner å koke f.eks :wink:
 #382391  av Radial

[quote="Iceman2]
Fant et brukt Power FC datasprut i japan, for ca 5000kr, det er jo ikke så ille med tanke på hva man får ut av bilen sennere....[/quote]

Jeg fannt med en gang jeg...men som sagt, det er ute av produksjon, så det er sjelden vare...kan hende de der er tomme og

http://www.tcsmotorsports.com/appofcenmasy.html
 #384048  av Iceman22

Precision turboen ble ikke noe av, da selgeren sa modellen hadde utgått.
Så turbokongen bygde en turbo for bilen med følgende spec:
Garrett TO4B V-TRIM .60ar komp hus 3" innsug 2" utblås
STAGE 2 INCONEL ex hjul
.63ar ( eller .48ar eksoshus ) flowpreppet
skrudd 360 lager
oppgradert oljetetning

+ annet til montering, inkl. 43mm wastegate og greenrør med T3 flens..

Regner med å få alt på plass neste uke, hvis jeg kan bruke den downpipen jeg har fra før.
Før jeg setter på høyere trykk, så skal jeg oppgradere til større dyser, pumpe, ny hjerne og remapp + e85.
Føler at jeg har kontroll under situasjonen nå ;)
 #384063  av sleeper

hm..

Med mindre du vet hva du skal kjøpe så ville jeg kjøpt følgene:

Nye aeromotive e85 340liters pumpa,
1000cc top feed dyser( denso type)
speed source topp feed rail
SX fuel bensinstrykkreg
Bytte orginale filteret til et nytt et, ( og bytte det etter noen tanker med e85.)
 #384146  av Iceman22

Ok, har ikke vurdert oppsett enda, tar det etter turboen er satt på og økonomien er på plass.
 #384149  av Radial

sleeper skrev: 1000cc top feed dyser( denso type)
1000cc!?? må en stakkars 3S-GTE ha SÅ mye fuel for å få til 3-400 gamper? :D
 #384167  av sleeper

Radial skrev:
sleeper skrev: 1000cc top feed dyser( denso type)
1000cc!?? må en stakkars 3S-GTE ha SÅ mye fuel for å få til 3-400 gamper? :D

På e85 så holder det sånn ca til 500hk, ( tilsvarer ca 720 dyser på 98)
Det er ikke noen grunn til og kjøpe mindre dyser en det, for ecu har ingen problemer med og kontrollere 1000cc dyser, så du vil ikke merke noe forskjell i hvordan motoren går på tomgang om du har 550 eller 1000. ( 1600cc + begynner du og merke det..)
 #386600  av Andy_Celica

Gt4WRC skrev:overhalte min ct20b for en slikk og ingenting. g-popshop.com har overhalingskit til mange turboer, blandt annet den du trenger.
Den siden funker ikke, har du en link?
 #387148  av Iceman22

Har hatt litt trøbbel med grenrør i det siste, fikk tilsendt feil grenrør fra eBay så det har gått sakte for tiden, regner med å få det riktige i posten etter påske.
Men jeg har et lite problem, det er ganske vanskelig å få laget hull i grenrøret for røret som skal gå til eksterne wastegaten, pg.a. det er ganske trangt å borre hull/sveise på rør.

Fant ikke noe grenrør med ferdiglaget hull til ekstern wastegate, så hvis noen kjenner noen som har erfaring med det og kan hjelpe til så tar jeg imot tips !
GT4'n må bli klar til sommeren :|