TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Celica GT ST205, tips til ny turbo?

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #379942  av Iceman22

Hei.
Har en Celica ST205 som jeg skal bytte turbo på snart, da den gamle har mest sannsynlig tatt kvelden.
Har vurdert å gjøre følgende:
- Overhale turboen som sitter i nå for ca 3000kr hos turboservice
- Bytte til Stage2 turbo som tåler 1.5bar, link: http://www.fensport.co.uk/Parts/Model_1 ... ory_1/1962
- Bytte til en custom Garrett turbo med CT26 hus som er bolt on på motoren, som tåler 2bar.

Problemet er at jeg ikke klarer å bestemme meg for hvilket alternativ blir best, da jeg er usikker på hvor mye turbotrykk motoren tåler slik den er nå.
Er delvis original motor, men en stor aftermarket intercooler er montert, endringer i kjølesystemet + åpent luftfilter.
Turboen som satt i før klarte 1.1Bar uten noe problem.

Noen som har tips og vet hva denne motoren (3sgte) tåler av turbotrykk maksimalt ?
Takker for alle svar på forhånd :)
 #379956  av sleeper

Tåler et sted mellom 1.2 og 1.3kg med orginal turbo.
Tåler mindre hvis du monterer en større turbo.. ( mer luft= for lite bensin) men du vil uansett få mer hk..)
 #379971  av Iceman22

Så det ville muligens gått bra med stage2 turboen på 1.5bar, hvis jeg oppgraderer dysene?
Med standard dyser, så vil 1.3bar være nok?
 #379974  av sleeper

Iceman22 skrev:Så det ville muligens gått bra med stage2 turboen på 1.5bar, hvis jeg oppgraderer dysene?
Med standard dyser, så vil 1.3bar være nok?
Nei, du vil aldri ha mulighet til og kjøre noe mer en 1.3 som maks med mindre du monterer ny ecu og justerer den riktig til ditt oppsett.
Selv ok en turbo kan kjøre 1.5 kg, betyr ikke at motor tåler det...
( hold deg på 1.2 kg frem til du bytter ecu og får noen som vet hva de gjør til og hjelpe deg.)

Hvilken turbo du burde ha kommer veldig ann på hvor mye hk og penger du skal bruke fremover..( jo større turbo, jo mer penger koster det og bytte de tingene du trenger for og utnytte den..)
 #380863  av Gt4WRC

overhalte min ct20b for en slikk og ingenting. g-popshop.com har overhalingskit til mange turboer, blandt annet den du trenger.
 #381415  av Iceman22

Hei, takk for tips.
Har leita etter en turbo, men er vanskelig å finne en strøken ct20b, eller så er det for dyrt, så jeg tror jeg bestemmer meg for å overhale turboen.

Har funni en ny eksosturbin og aksel som er i stål fra et firma i england, de har også lager og de andre tingene som trengs.
Link: http://cgi.ebay.co.uk/Toyota-CT20B-Smal ... 4aa8944c3e
http://www.turborebuild.co.uk

Da kan jeg kjøre høyere trykk enn standard da det tåler mye mer kontra kjeramisk :D
Tenkte ihvefall å gå for denne løsningen, må bare forhøre meg at alt passer, så tenkte jeg å la gikturbo.no gjøre jobben.

Noen menninger om dette?
 #381874  av sbornoe

Hvis du skal kjøre høyere trykk en 1.5b så burde du vurdere ny stempler! De orginale er eneste svakhet på de motorene, alt annet er skuddsikkert :D
 #382291  av Iceman22

Har sjekket med priser for å overhale min nåverende turbo, og det ble noen overaskede høye priser, så det blir ikke noe av.

Det jeg har bestilt nå er en:
Presicion HP 5457 Turbo + ekstern wastegate + flenser og annet for montering
Har aftermarket greenrør fra før.
Mitt mål er å nå 400hk på motoren uten å bytte innmaten i motoren. Har fått svar på et annet forum at de originale dysene på 560cc er gode nok for 400hk, samtidig det andre, det jeg derimot trenger å bytte er bensinpumpe da den originale ikke klarer å pumpe nok når man kjører over 330hk...

Da regner jeg med 1.5bar er det høyeste som jeg kan kjøre på uten å skade motoren? Over dette så risikerer jeg å ødelegge stemplene som sbornoe her sier?
Får da krysse fingrene at alt går som planlagt på 1.4 - 1.5 bar med oppgradert bensinpumpe og presicion turbo..
 #382298  av sleeper

Iceman22 skrev:Har sjekket med priser for å overhale min nåverende turbo, og det ble noen overaskede høye priser, så det blir ikke noe av.

Mitt mål er å nå 400hk på motoren uten å bytte innmaten i motoren. Har fått svar på et annet forum at de originale dysene på 560cc er gode nok for 400hk, samtidig det andre, det jeg derimot trenger å bytte er bensinpumpe da den originale ikke klarer å pumpe nok når man kjører over 330hk...

Da regner jeg med 1.5bar er det høyeste som jeg kan kjøre på uten å skade motoren? Over dette så risikerer jeg å ødelegge stemplene som sbornoe her sier?
Får da krysse fingrene at alt går som planlagt på 1.4 - 1.5 bar med oppgradert bensinpumpe og presicion turbo..

Lykke til.. regner med at de kommer en ny tråd med motorbygg ikke så lenge etter du får på den turboen.. ( 1.5kg med det oppsettet der ender fort galt.. )
 #382300  av turbomoen

[quote="Iceman22"]
Mitt mål er å nå 400hk på motoren uten å bytte innmaten i motoren. Har fått svar på et annet forum at de originale dysene på 560cc er gode nok for 400hk, quote]

trur du skal vurdere å sjekke opp di oplysningene du har der, rekna kjapt ut ar du trener 760 cc dyser som ein minimum får å få 400 hk med 90% åpning på dysene.
 #382304  av CelicaST205

sleeper skrev:
Iceman22 skrev:Har sjekket med priser for å overhale min nåverende turbo, og det ble noen overaskede høye priser, så det blir ikke noe av.

Lykke til.. regner med at de kommer en ny tråd med motorbygg ikke så lenge etter du får på den turboen.. ( 1.5kg med det oppsettet der ender fort galt.. )

Går fint å kjøre 1,5bar men orginale stempel så lenge du senker kompresjonen ein del.
Hadde 380hk på 1,5bar ladetrykk i Autoconsult si rulle (per gullbrandsen) og den rulla er jævla streng.
 #382307  av sleeper

CelicaST205 skrev:
sleeper skrev:

Går fint å kjøre 1,5bar men orginale stempel så lenge du senker kompresjonen ein del.
Hadde 380hk på 1,5bar ladetrykk i Autoconsult si rulle (per gullbrandsen) og den rulla er jævla streng.

Har aldri sagt at orginale stempel ikke tåler 1.5 kg.. har selv sett godt over 500hk i en 3sgte med orginale stempel.. ( og komp)

Det jeg sier er at og kjøre 1.5kg trykk med en såpass stor turbo og kun noen bolt on`s ikke kommer til og gå bra.. ( setter pengene på at stempel nr 3 blir litt lei seg..)
 #382311  av Iceman22

Takkk for deres hjelp, skal ikke gjøre noe dumt når jeg er usikker!
Så hva mener dere jeg burde/må oppgradere hvis jeg skal nå 400hk med denne turboen uten at det er fare for å ødelegge noe?
Jeg vet at responsen på denne turboen vil bli bedre kontra den originale, og at det kommer mer luft enn før på samme trykk.
Hvor mye trykk bør jeg da sette som en maksimal grense (selger var usikker og ville ikke ta noe ansvar) ?

Det bilen har nå som jeg vet om:
- En stor aftermarket intercooler
- Aftermarket greenrør
- Aftermarket luftfilter, catback og sport cat
- greddy boost controller, satt opp til 1.1 - 1.2bar for original turbo

ellers er resten sannsynlig originalt.

Dette var det jeg fikk som svar på et annet forum, og han har som dere ser annen mening når det gjelder dyser. Hvem som har rett vet selfølgelig ikke jeg da...
If you are looking for 400BHP, all you need is a bigger turbo. You have plenty of fuel left for 400bhp with the stock 540cc injectors and Walboro 255 or Supra TT pump. I made 330whp at 21psi
(1.44bar) which would be around 380bhp figuring 15% drivetrain loss on the FWD LSD transmission, all still on the factory CT20B.
 #382315  av Radial

Gjenganger'n for å få til 400hk+ uansett bil er ett datasprut, med GOD mapping. Da kan du tune inn raskere ladetrykk, høyere topp-effekt etz uten problem.

Min kompis og kollega har en 200sx silvia med "ECU"-upgrade (modifisert orginal ecu) som skal være god for 420hk @ 1,5 bar, noen 550 dyser, og en GT30** turbo.
Og problemene stod i kø...under 4500rpm var det ingenting å hente fra motoren, mappet var så ræwa i ecu'n at du ikke fart på turbo'n før 4500+
AFR varierte veldig, ettersom orginale ecu-parameterene er veldig "ca", og marginene er såpass små i en 2L på disse effektene, motoren rasa brått og brutalt etter 3-4 sekunder med 13,6 i AFR, som resulterte i 6 brennte eksosventiler pga brutal tenningsbank.

Datasprut er dyre greier, og han har ikke råd til det, så nå går han ned på turbostørrelsen til en GT28R, og ned til en 340hk @ 1 bar - og på litt snødekt vei har han nå fullt ladetrykk på 2700rpm og en AFR på rundt 11,5 ved maks pådrag.

Så de kloke ordene er at skal du opp i 400hk med en 2L så MÅ du investere i ett datasprut, rett og slett for å ikke rase motoren din når marginene blir så små. Det er omtrent KUN fordeler med datasprut...foruten prisen og kostnadene. Vil man ikke betale den prisen, så ville jeg satt meg fornøyd med en 300-320hk på orginal hjerne.
 #382334  av sleeper

Som radial har sagt... datasprut er nok det første du burde få montert i bilen hvis du skal opp i 400hk..

Det er ikke selve komponentene i motoren som har problemer med 400hk, men at ecu ikke er programert til det, og dermed ikke vet helt hva den skal gjøre...

Får du deg programerbart sprut av bra kvalitet ( autronic, motech, powerfc (pnp, ikke like avansert som de andre men funker til det du trenger det til) , haltech er alle gode sprut du kan se litt på.

Men når du bare monterer turboen, så er nok 1-1.1kg max av hva jeg hadde kjørt på..