TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vær sÃ¥ snill, MX5?!?!?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #385110  av atledreier

MX5 synes jeg er fantastisk artig bil å kjøre. Ikke sprekeste, men det er nå pokker meg ikke MR2'en heller! 1,6Miata har omtrent samme vekt/effektforhold som mk2, mx5 har 'bedre' vektfordeling (nærmere 50/50), trekker i rett ende og er i grunn ikke noe 'dårligere' enn MR2. Kunne godt hatt begge jeg! :)
 #385111  av ArildM

Synes 1600'ern var mye daffere en 4AGE motoren, men det kan være en objektiv sak.
Ellers er det som jeg sa tidligere i tråden absolutt en morsom bil :) Mangler bare sjelen AW11 har :)
 #385114  av marlboro1310

da er jo en BMW E30 eller E36 325i også en sportsbil? fail. :roll:
Sist redigert av marlboro1310 den 25 mar 2011 12:32, redigert 1 gang totalt.
 #385115  av marlboro1310

ArildM skrev: Mangler bare sjelen AW11 har :)
og det mest avgjørende for sportsbiler, underholdningsfaktor...
 #385116  av marlboro1310

atledreier skrev:MX5 synes jeg er fantastisk artig bil å kjøre. Ikke sprekeste, men det er nå pokker meg ikke MR2'en heller! 1,6Miata har omtrent samme vekt/effektforhold som mk2, mx5 har 'bedre' vektfordeling (nærmere 50/50), trekker i rett ende og er i grunn ikke noe 'dårligere' enn MR2. Kunne godt hatt begge jeg! :)
kjører du time-attack med en 1992 MR2 imot en 1992 MX5 på bane, vil MR2en vinne i 11 av 10 tilfeller...
 #385120  av marlboro1310

de bilene der er jo i en liga der de er bygget for å yte likt, du skal liksom ikke være redd for å bli slått av en annen bil, men av en annen fører. STOCK CARS, standard 1992 imot standard MX5 fra samme år vil ikke ha sjans i havet...
 #385125  av ArildM

Hvis du baserer det på fakta så skal jeg ikke diskutere på akkurat den saken :)
 #385127  av Zepticon

marlboro1310 skrev:standard 1992 imot standard MX5 fra samme år vil ikke ha sjans i havet...
Stemmmer det, MX5 ville gruset MR2en hardt og brutalt.
 #385129  av Zepticon

MR2 2.0l
Effekt: 114,8kW
Vekt: 1275kg
kW/kg: 0,0900
Vektfordeling: 43.20 % (front

MX-5 1.8l
Effekt: 95,4kW
Vekt: 1020kg
kW/kg: 0,0935
Vektfordeling: 51.00 % (front)

MX5 har både bedre vektfordelig OG større Power/weight ratio. Så med mindre noen av dere har kjørt dem head to head på bane så er det bare å droppe fanboy skrikingen. MX5 vinner lett på stats. :wink:

Kilder: http://www.carfolio.com/
 #385132  av ArildM

Nå har jo aldri "stats" vært den avgjørende faktoren for hvor bra en bil er. Å finne en vinner mellom disse to er jo egentlig umulig da det avhenger av både bane og fører, men synes at videoen jeg linket til bevitner om at Mr2 og Mx5 er ganske jevne biler siden de får lov å konkurrere side om side. Ikke så mange biler som er såpass like at de kan kjøres mot hverandre på den måten uten at utfallet er avgjort på forhånd.
 #385134  av Zepticon

mr2storbrua skrev:Mener du at dreiemoment og understell ikke har noe å si på en rundetid? Det har også en del å si på hvordan banen er...
Nei, jeg mener egentlig ingen ting om saken. Jeg liker MR2 klart bedre en MX5, men folk kommer jo bare med tomme påstander som ikke høre hjemme noen plass, som ikke er basert på annet bevis enn at de har sett hørt eller har en kammerat som har hatt en MX5 eller MR2, eller hvilken bil de liker best. :mrgreen:

Så i det hele tatt å uttale seg om hvilken som er best må da ha grunnlag i enten en test på bane, head to head, eller en analyse av stats til bilen. Så langt leder MX5 både på P/W ratio og vektfordeling.

Men at MX5 er en mer vellykket sportsbil enn MR2 er det liten tvil om. Det er bare å se på salgstallene.
 #385135  av mr2storbrua

Har aldri kjørt eller sittet på med en MX5 og kan av den grunn ikke sammenligne bilene. Alt jeg kan si er at MR2 er en veldig artig bil, og dersom MX5 rekker MR2'en til kneet så er det også en bra bil :wink:
 #385143  av Zepticon

mr2storbrua skrev:Har aldri kjørt eller sittet på med en MX5 og kan av den grunn ikke sammenligne bilene. Alt jeg kan si er at MR2 er en veldig artig bil, og dersom MX5 rekker MR2'en til kneet så er det også en bra bil :wink:
Har ikke kjørt noen av dem heller, men fikk meg en romantisk tur med chris på et treff her i trondheim, der vi satt å flørta om hvem som skulle få holde på girstanga:D Morsom sak, som står på lista over "må ha" biler.