Et annet aspekt er jo at egenvekta på bilen ikke må endres. Hvordan er det med E51 vs C52?
Driver og leter etter write-up av E51 gearkasse til MR2 Mk1a 4AGTE...
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 16:28
av MR2i
you dont want to do this.
go pick up the e51 and you wil lwork out why very quickly.. they are about twice the weight of the C series boxes.
the added driveline weight (despite its unbreakability) is the worst thing about the SC aw11's.. i speak from experience. trust me.
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 17:02
av bose
Å ratte rundt med underdimmensjonert drivverk for å spare 30kg i egenvekt, var for min del i hvertfall fullstendig uaktuelt.. Du har uansett endret vekta på bilen med både turbo, intercooler og alt som hører med.. er vel snakk om en 20-25kg der..?
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 17:21
av MR2i
bose skrev:Å ratte rundt med underdimmensjonert drivverk for å spare 30kg i egenvekt, var for min del i hvertfall fullstendig uaktuelt.. Du har uansett endret vekta på bilen med både turbo, intercooler og alt som hører med.. er vel snakk om en 20-25kg der..?
Riktig. Og det må kompenseres ved å lette bilen andre steder. Jeg har fjernet reservehjulet og all kledning i bagasjerom f/b. 4 kg for turbo, 1,5 kg for intercooler, 2 kg alurør. 0,5 kg oljekjøler. 5 kg "diverse" (slanger, wg, bov)...
I brevet fra Biltilsynet for godkjenningen av min bil, blir det spesifikt påpekt vekt.
Regner med at de kommer til å kontrollere dette på visningen.
Nå vet ikke jeg om trådstarter skal ha bilen godkjent eller ikke..
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 17:24
av MR2i
bose skrev:Å ratte rundt med underdimmensjonert drivverk for å spare 30kg i egenvekt, var for min del i hvertfall fullstendig uaktuelt.. Du har uansett endret vekta på bilen med både turbo, intercooler og alt som hører med.. er vel snakk om en 20-25kg der..?
Åja.. forresten.. glemte å svare på ene saken din.. hehe..
Jeg leter etter andre drev til C52-kassen. Det har lite med vekt å gjøre ettersom man tar ut noen, og setter inn andre.
Drivaksler må jeg finne ut av...
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 17:33
av bose
http://www.driveshaftshop.com/
Disse kan lage custom aksler til deg, de trenger da mål, antall splines og hvor mye røsk de skal tåle..
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 17:39
av MR2i
Her er girkassa si.. [youtube][/youtube]
Problemet er nok kroner og øre.. hehe
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 17:45
av MR2i
Upps.. 67000 NOK for C60 kassen...
47000 NOK for C52
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 18:00
av ArildM
Er nok ingen magisk måte en C52 girkasse vil tåle mye effekt på med mindre du bruker mye penger på å bygge om innmat med noe sterkere.
Som Bose sier, det er en liten pris å betale å sette i en girkasse som veier noen kg ekstra når man får både noe som tåler utrolig mye juling, bedre drivaksler, større clutchoverflate og attpåtil enkelt kan swappes over til Mr2.
Når det er sagt kan C52 fint brukes ganske lenge uten problemer med relativt mye power. Alt kommer an på hvordan man kjører
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 18:07
av MR2i
ArildM skrev:Er nok ingen magisk måte en C52 girkasse vil tåle mye effekt på med mindre du bruker mye penger på å bygge om innmat med noe sterkere.
Som Bose sier, det er en liten pris å betale å sette i en girkasse som veier noen kg ekstra når man får både noe som tåler utrolig mye juling, bedre drivaksler, større clutchoverflate og attpåtil enkelt kan swappes over til Mr2.
Når det er sagt kan C52 fint brukes ganske lenge uten problemer med relativt mye power. Alt kommer an på hvordan man kjører
Ser den.. men dust å komme på Risløkka med godkjent turbobygg, og så ryker man pga vekten..
Eneste må være å få vist bilen med C52, og så ta ombyggingen til E51 etterpå. For visninger etter man har fått godkjent på SFOR må vel kunne tas på vanlige verksteder..
Du kan vel evnt ta en telefon og høre om de godtar 30kg mer i egenvekt for å få holdbart drivverk? Kan ikke se for meg at det skal bli noe problem..
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 20:12
av MR2i
bose skrev:Du kan vel evnt ta en telefon og høre om de godtar 30kg mer i egenvekt for å få holdbart drivverk? Kan ikke se for meg at det skal bli noe problem..
Det var en god idé.. jeg gjør så..
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 22:40
av steffen karlstad
ok, blir c52 kasse vis det er direkt swap.
har den hvite turbo mr2 mk1 4agte tilbake en stund nå, blitt et par år eldre jeg og og fått sortert ut alt tullet.
bremset på bensin per i dag og gått banekjøring ov som bruksbil på fine dager i sommer. men må bytte kasse.