TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 4agte girkasse forslag/tips

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #395827  av steffen karlstad

tips til sterekere kasse uten og måtte bygge om hele bilen.
 #395834  av ArildM

Lenge siden du har vært her sist nå :)
Nytt Mk1 prosjekt på gang? :)

Mulig C60 fra Celica? Evt C52 kassen om du ikke allerede har den.
Bonus med C60 er 6trinns.

The C60 used in the later model Celica is available in the US in junkyards or on E-bay, however you have to swap out bellhousings with a C-series trans (which means tearing down the transmission and buying the required tools to do that and re-assemble it correctly), plus you need to replace the axles with a set from a 93 NA MR2 - another expense. You also have to mod the shift linkage so that it points out of the "front" of the transmission rather than the "rear" as used in the FWD Corolla.
 #395836  av MR2i

Jeg har vært gjennom den samme problemstillingen.

Inntil videre har jeg benyttet C52 kassen som kom på Mk1b på mitt 4AGTE prosjekt.
Delvis fordi jeg kjører "snilt" i år. 145 hk for å få bilen godkjent av SFOR.

Men har et eller annet sted sett man kan få tak i innmat til C52 som tåler mye effekt.
Men tok aldri vare på lenken dit.. :(
 #395838  av ArildM

Evt E51 slik som bose har?
 #395839  av bose

Gå for E51! Eneste knotet er å finne aksler, men de dukker stadig vekk opp på Ebay osv. Pass også på at den bakerste festebøyla følger med.. ellers er den tut og kjør!
 #395840  av MR2i

bose skrev:Gå for E51! Eneste knotet er å finne aksler, men de dukker stadig vekk opp på Ebay osv. Pass også på at den bakerste festebøyla følger med.. ellers er den tut og kjør!
Hvordan er det å få godkjent av BT?
 #395842  av MR2i

Fant denne:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TK-418BW ... 1c0ab31d46

Sto ikke så mye om det men.. leter etter mer info..

$480 var ikke så voldsomt...
 #395843  av bose

Ser da ikke noe problemer med å få det godkjent med E51? Ville vel heller tro at E51 er kassa som skal brukes i slike tilfeller..

Det du linka til der er jo bare et overhallingskit til kassa.. Det får du jo tilogmed hos Toyota.. Og problemet med at de orginale drivakslene er litt små, blir jo heller ikke utbedra med det kit`t der..
 #395844  av MR2i

bose skrev:Ser da ikke noe problemer med å få det godkjent med E51? Ville vel heller tro at E51 er kassa som skal brukes i slike tilfeller..

Det du linka til der er jo bare et overhallingskit til kassa.. Det får du jo tilogmed hos Toyota.. Og problemet med at de orginale drivakslene er litt små, blir jo heller ikke utbedra med det kit`t der..
Du nevnte noe med bakerste feste.. Hvis man må sveise inn nytt feste, så tror jeg nok BT vil ha noe å si...
 #395850  av bose

Er ikke noe kjempeproblem, hvis du engasjerer en flink sveiser og lakker pent over etterpå, så er ikke det noe problem..
Det problemet er altså at skruehulla på bilen ikke vil line opp med selve festet, da det blir litt forskyvet i forhold til C50/C52 kassa..

En annen løsning må være å ta clutchhuset fra en E51 og montere på en SW20 Turbo kasse.. Hvordan passformen på denne er vet jeg ikke, men Amund er vel rette mannen til å svare på dette..
 #395853  av ArildM

Enig med Bose her.
AW11 sc er da levert med E51 kasse originalt, så ser ikke helt problemet. Endringen er ikke synlig med mindre du er kjenner.
 #395855  av MR2i

ArildM skrev:Enig med Bose her.
AW11 sc er da levert med E51 kasse originalt, så ser ikke helt problemet. Endringen er ikke synlig med mindre du er kjenner.
Ja, men da er man i gråsonen igjen..
Og blir det oppdaget, så kan du regne med at resten av bygget ikke blir godkjent heller.

Greit når man viser bilen på vanlige verksteder.. noe annet når man skal til Risløkka og folk som kan litt mer enn vanlige vegvesenansatte...

Skeptisk.. :)

Men hva er det som knekker først på C52? Leser på et annet toyotaforum at det er flere som kjører med C52 som har 300+ bhp som også holder..
Det er vel rivstarter og voldsom giring som knekker kassene...

Selv har jeg mest lyst til å få tak på dog-sett og endre selve akslingene.
Men dette kan jeg alt for lite om. Men han som bygde motoren for meg kan masse om det...
 #395857  av bose

og hvor ofte bytter disse folka clutch..!? Selve kassa vil nok holde en stund.. Men en E51 vil klare effekten i 10-20 kanskje 30 år! Det kan du bare glemme med en C52...

Hva ombygginga av det festet anngår, så er den minimal i forhold til hva du ellers gjør med bilen din.. Hvis du da i tilleg får en med fagbrev til å gjøre jobben med kvittering, så vil nok ikke SVOR har noe sak på det...
 #395858  av MR2i

bose skrev:og hvor ofte bytter disse folka clutch..!? Selve kassa vil nok holde en stund.. Men en E51 vil klare effekten i 10-20 kanskje 30 år! Det kan du bare glemme med en C52...

Hva ombygginga av det festet anngår, så er den minimal i forhold til hva du ellers gjør med bilen din.. Hvis du da i tilleg får en med fagbrev til å gjøre jobben med kvittering, så vil nok ikke SVOR har noe sak på det...
Du byttet vel til E51?