TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Noen her inne sin MR2?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #398846  av sindrejl
 
Dipsy skrev:
Hvis det du sier der stemmer, kan jeg kanskje like gjerne bare kjøpe meg en 3s-gte å bytte over.
Det var dette med forsikringstrøbbelet ved eventuelt uhell da, samt EU kontrollen.. Hadde du ikke vært bekymret for det kunne du like godt kjøpt denne bilen her :)
 #398847  av sindrejl
 
Zepticon skrev: Forsikringsselskapet hadde kommet til å "brydd seg" om de kunne slå i bordet med noe. Men det kan de ikke.
Om du vraker en mr2 turbo, og forsikkringsselskapet kan bevise at den er trimmet, kan de nekte utbetaling eller sende deg regresskrav. I praksis kan de ikke skaffe til veie slike bevis, uten å teste motoren i labratorium. Om du ahr en annen motor er det mye lettere å bevise at du har tuklet med den, og da voldtar de deg ved første mulighet..
Som sagt tidligere så mangler det en "like" funksjon her på forumet :P Akkurat pga det du sier der er grunnen til at det er verdt å kjøpe en bil med godkjent turbomotor, da forsikringsselskapet skal slite med å bevise tukling :)

Jeg var forresten ikke på mekognomen, men på norsk bildelskatalog :P
 #398883  av ad92
 
Ville ha forhørt meg, suttet meg skikkelig inni regelverket selger henviser / snakker om før jeg bestemte meg hvertfall, virker som det bare er kverulering her inne nå (no offence) :)
 #398888  av Zepticon
 
ad92 skrev:Ville ha forhørt meg, suttet meg skikkelig inni regelverket selger henviser / snakker om før jeg bestemte meg hvertfall, virker som det bare er kverulering her inne nå (no offence) :)
Du kan kalle det va du vil, han jeg snakket med jobber på teknisk på BT og burde vite hva han snakker om.
Flyttegodsloven baserer seg på regelverket fra 1942, og det kan du godt få lese selv om du vil, er ikke rare greia. Legger den som vedlegg. Det som er saken, er at dersom denne bilen går under 1942 forskriften, så trenger du ikke dokumentere noe som helst. Da kan du montere V8 i den og trille den ned på etaten og få vognkortet oppdatert (defor har jeg sjekket den ut ganske nøye, mtp regelverk). Dersom den IKKE går under 1942 forskriftene, vil du måtte ha samme dokumentasjon som for enhver annen ombygging, uavhengig av hva som står i vognkortet. Blank effekt betyr ikke at du kan trimme så mye du vil. BT er uansett ikke noe problem. De kan ikke gjøre annet enn å ta skilta dine eller gi deg mangellapp, og i aller værste fall en bot.

Forsikringselskapet er en annen sak, de driver ikke veldedighet, og driter langt i om du blir gjeldsslave så lenge de slipper å betale. Kjører du med bil som ikke er godkjennt, så får du svi. Som nevnt er det en bruker her på forumet som har vært ute for dette, og saken endte i retten, med seier til selskapet, selv om hverken motor, eller effekt hadde noe med ulykken å gjøre. Han slapp billig fra det og skadet bare seg selv. Om det hadde vært en alvorlig ulykke med personsakder eller dødsfall hadde han nok endt som gjeldsslave på livstid. Det tar litt tid å betale ned milioner.

Det som er fordelen med denne bilen er at den neppe er godkjennt på typegodkjenningen, og dermed er det ikke noe info om effekt, eller motor i Autosys. Og det er Autosys forsikringselskapene forholder seg til. Jeg ringte Gjensidige for en liten uke siden for å høre om pris på min ombygde 626 men de kunne ikke gjøre noe før endringene var skrevet inn i Autosys. Om du skal registrere denne MR2'en, og opplyser til selskapet at det er 350hk i den, så burde du i teorien ha ditt på det rene, men det kan være en del finjuss innblandet i dette som jeg ikke kjenner til.

I det store og det hele, så er reglene rundt denne bilen uklare, og du kan få svi. For meg er det god nok grunn til å holde meg unna foreløpig.
Vedlegg
Kjøretøyforskriften fra 1942
(3.01 MiB) Lastet ned 41 ganger
 #398903  av celicat23
 
Det jeg lurer på er hvorfor bilen skifter eier så hyppig. Det pleier aldri å være ett godt tegn.
 #399792  av GhostRider88
 
celicat23 skrev:Det jeg lurer på er hvorfor bilen skifter eier så hyppig. Det pleier aldri å være ett godt tegn.
Tenkte akkurat det samme. Siklet veldig etter denne bilen da den for førte gang lå ute til salgs her på forumet. Men da den lå ute igjen på finn kort tid etter, begynte jeg å stusse litt. Og er enda mer skeptisk nå som den ligger ute for 3 gang.. Og det er ikke snakk om en tidsperiode mye over 1 år :?