sindrejl skrev:mr2storbrua skrev:lasse skrev:Det mange ikke tenker på er at om man trimmer en original turbobil, så er den like forbanna ulovlig som en ombygget en...
+1
teoretisk sett er det like ulovlig, praktisk sett er det overhodet ikke like ulovlig. det meste av trimming på en original turbobil er også bare en boostcontroller.. ikke akkurat de store permanente greiene, og jeg vet av egne erfaringer at forsikringsselskap og politi ikke bryr seg om denne enheten.
Det er også en del man kan gjøre med en turbobil som gir mer hester, under unnskyldning av at du bare forbedrer dens holdbarhet, uten at de kan ta deg på det. Som feks sånne praktiske ting som å bytte innsug, intercooler, piping o.l
Angående denne bilen så har jeg snust litt i vognkortet og selv om det står blankt på eiers ark om antall "hk", så står det faktisk i dokumentene på nettet (online vognkort) at den har 156hk. Vurderte selv å kjøpe denne, men droppa det pga godkjenningsbiten.
Flere som har vært inne på Mekonomen sine sider?
Jeg tror ikke det er "rett" uansett, siden du får oppgitt chassinr på bilen der, og da er det en **SW23**
Disse ble levert i USA med 3S-FE og automatkasse. og hadde 120hk eller noe der omkring. Mekonomen sin database sier 156 fordi det er det den eneste MR2en de veit om
Forsikringsselskapet hadde kommet til å "brydd seg" om de kunne slå i bordet med noe. Men det kan de ikke.
Om du vraker en mr2 turbo, og forsikkringsselskapet kan bevise at den er trimmet, kan de nekte utbetaling eller sende deg regresskrav. I praksis kan de ikke skaffe til veie slike bevis, uten å teste motoren i labratorium. Om du ahr en annen motor er det mye lettere å bevise at du har tuklet med den, og da voldtar de deg ved første mulighet.
Dette er grunnen til at BT i trondheim pakka sammen rulla si, at dyno papirer ikke holder som bevis. Du må ha hk på svinghjulet i en 100% kontrollert atmosfære, aka TUV eller DEKRA.
BT/politi kan heller ikke gi deg noen "monsterbot" for trimming. Når de går ut i avisen og snakker om 1000kr/hesten så er dette or å skremme. Faktum er at dette er AVGIFTER for hestekreftene, og dersom de skal kreve avgifter så må bilen også registreres med denne effekten. Og nettopp dette er jo problemet til å begynne med, bilen kan ikke registreres med denne effekten.
Om BT vil finne dokumentajson og registrere bilen med gitt effekt for så å kreve meg for avgifter så skal de være hjertelig velkommen! Det er jo akkurat det jeg vil.