TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Noen her inne sin MR2?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #398750  av 3rlend

Du blir ikke å angre!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

men vet ikke om denne eieren er medlem her på forumet.
men de 2 forrige tror jeg var medlem her, og skal ligge prosjekt tråd her angående denne bilen :)
 #398758  av Zepticon

Ombygget USDM bil (SW23) opprinnelig 3S-FE motor i den.
Det vil si at så fremt den ikke er godkjennt med nye motoren så er den "ulovlig" på lik linje med alle andre ombygde turboer.

Det som er interessant med den er flyttegods og 1942 regelverket. BT er ikke helt sikkre på hvordan de skal håndtere dette, så det kommer ann på hvem du møter. Dette er uansett bare i fohold til hvilken dokumentasjon som kreves for å godkjenne modifikasjoner. Bilen må fremdeles på BT for kontroll om du gjør noe med den, på linje emd alle andre biler.

At vognkortet er "tom" mtp effekt har heller ikke noe å si, da bilen må være i henhold til typegodkjenningen. Om BT gjør et raskt nettsøk eller ringer toyota så er du like fucked som hvilken som hellst annen bil om du trimmer.

Det er i vhertfall det jeg har klart å vri ut av de BT folka jeg har snakket med.
 #398767  av Dipsy

3rlend skrev:Du blir ikke å angre!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

men de 2 forrige tror jeg var medlem her, og skal ligge prosjekt tråd her angående denne bilen :)
Det tror ikke jeg heller!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! GTI-en blir litt får i ulveklær :p
Zepticon skrev:Ombygget USDM bil (SW23) opprinnelig 3S-FE motor i den.
Det vil si at så fremt den ikke er godkjennt med nye motoren så er den "ulovlig" på lik linje med alle andre ombygde turboer.

Det som er interessant med den er flyttegods og 1942 regelverket. BT er ikke helt sikkre på hvordan de skal håndtere dette, så det kommer ann på hvem du møter. Dette er uansett bare i fohold til hvilken dokumentasjon som kreves for å godkjenne modifikasjoner. Bilen må fremdeles på BT for kontroll om du gjør noe med den, på linje emd alle andre biler.

At vognkortet er "tom" mtp effekt har heller ikke noe å si, da bilen må være i henhold til typegodkjenningen. Om BT gjør et raskt nettsøk eller ringer toyota så er du like fucked som hvilken som hellst annen bil om du trimmer.

Det er i vhertfall det jeg har klart å vri ut av de BT folka jeg har snakket med.
Hmm.. Det er ikke det jeg har hørt, men dine kilder er nok mer troværdige enn mine. Isje braa nyhet! :evil:

Jaja, får vel leite etter orginal turbobil da :)
 #398787  av Zepticon

ja jeg driver selv og smyger litt på disse bilene, derfor jeg har undersøkt.

Jeg kan forsåvidt sittere det jeg ble fortalt når jeg spurte spesifikt om trimming, flyttegods og 1942:
Litt tricky den der, og det er kanskje der muligheten ligger. Har diskutert den med flere, og landet både på 42 og faktisk årstall. ... Det som er int. er jo om man er fritatt for tekniske krav, og spessielt krav til dokumentasjon. Bygger man om uten å få det i vognkort er det vel uansett ulovlig, men om målet er å ikke bli bøsta er det jo greit å få det til å se mest mulig std. ut. Er målet å få ombyggingen godkjent, så er det jo mest int. å få vite hvilke regler som gjlder ved ombygging.
 #398797  av 3rlend

Dipsy skrev:
3rlend skrev:Du blir ikke å angre!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det tror ikke jeg heller!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! GTI-en blir litt får i ulveklær :p

Hmm.. Det er ikke det jeg har hørt, men dine kilder er nok mer troværdige enn mine. Isje braa nyhet! :evil:

Jaja, får vel leite etter orginal turbobil da :)

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
viktig å få budskapet tydelig frem :mrgreen:
 #398801  av lasse

Det mange ikke tenker på er at om man trimmer en original turbobil, så er den like forbanna ulovlig som en ombygget en...
Det er selfølgelig lettere å sette en originalbil tilbake i original stand, man slipper jo trossalt motorbyttet, men det er jo ikke verdens undergang å bytte motor om man blir tatt :wink:
 #398806  av Dipsy

lasse skrev:Det mange ikke tenker på er at om man trimmer en original turbobil, så er den like forbanna ulovlig som en ombygget en...
Det er selfølgelig lettere å sette en originalbil tilbake i original stand, man slipper jo trossalt motorbyttet, men det er jo ikke verdens undergang å bytte motor om man blir tatt :wink:
Lettere å komme unna me trimma sugemotor enn å klakke på turbo da. Men du har et poeng ang. motorbytte hvis man blir tatt. Men er det ikke også heftige bøter for ulovlig trimming? Har lest litt om dette. Opp mot 1000 kr pr HK over godkjent.
 #398808  av sindrejl

mr2storbrua skrev:
lasse skrev:Det mange ikke tenker på er at om man trimmer en original turbobil, så er den like forbanna ulovlig som en ombygget en...
+1
teoretisk sett er det like ulovlig, praktisk sett er det overhodet ikke like ulovlig. det meste av trimming på en original turbobil er også bare en boostcontroller.. ikke akkurat de store permanente greiene, og jeg vet av egne erfaringer at forsikringsselskap og politi ikke bryr seg om denne enheten.
Det er også en del man kan gjøre med en turbobil som gir mer hester, under unnskyldning av at du bare forbedrer dens holdbarhet, uten at de kan ta deg på det. Som feks sånne praktiske ting som å bytte innsug, intercooler, piping o.l

Angående denne bilen så har jeg snust litt i vognkortet og selv om det står blankt på eiers ark om antall "hk", så står det faktisk i dokumentene på nettet (online vognkort) at den har 156hk. Vurderte selv å kjøpe denne, men droppa det pga godkjenningsbiten.
 #398809  av sindrejl

Dipsy skrev:
Lettere å komme unna me trimma sugemotor enn å klakke på turbo da. Men du har et poeng ang. motorbytte hvis man blir tatt. Men er det ikke også heftige bøter for ulovlig trimming? Har lest litt om dette. Opp mot 1000 kr pr HK over godkjent.
Er enklere og billigere å trimme en turbomotor, samt at når det står over 200hk i vognkortet så bryr dem seg svært skjeldent om å sjekke mer.

At de gir heftigte bøter for "ulovlig" trimming er bare tull og skremselspropaganda. De prøvde å montere egen Dyno i Trondheim men da de skulle gi sin første bot og hk avgift til en som trimmet ulovlig så viste det seg for at det ble vanskelig/ulovlig juridisk sett. For det første er disse bilene vi snakker om her for det meste over 10år gamle i Norge og det er da ikke mer avgift på dem. For det andre så har ikke BT godkjente dynoer. Alle dynoer viser jo forskjellige målinger og eneste måten de kan måle korrekt hk på er å fysisk ta ut motoren og måle i motorbenk. Og selv da er det jo vanskelig å måle mot "korrekte" fabrikktall som svært skjeldent faktisk er korrekt.

Jeg ville ikke vært bekymret for bot og bråk fra Biltilsynet, det er lite de kan gjøre mot deg bortsett fra å kreve at du setter tilbake til original stand. Problemet oppstår hvis du havner i en ulykke .. det har også skjedd med en bruker her inne og han mistet _ALT_ av erstatning, ble ufør og fikk ikke en skjit pga ulovlig motorbytte på mr2. Dette er det som faktisk skremmer meg.
 #398813  av Dipsy

sindrejl skrev:
mr2storbrua skrev:
+1
teoretisk sett er det like ulovlig, praktisk sett er det overhodet ikke like ulovlig. det meste av trimming på en original turbobil er også bare en boostcontroller.. ikke akkurat de store permanente greiene, og jeg vet av egne erfaringer at forsikringsselskap og politi ikke bryr seg om denne enheten.
Det er også en del man kan gjøre med en turbobil som gir mer hester, under unnskyldning av at du bare forbedrer dens holdbarhet, uten at de kan ta deg på det. Som feks sånne praktiske ting som å bytte innsug, intercooler, piping o.l

Angående denne bilen så har jeg snust litt i vognkortet og selv om det står blankt på eiers ark om antall "hk", så står det faktisk i dokumentene på nettet (online vognkort) at den har 156hk. Vurderte selv å kjøpe denne, men droppa det pga godkjenningsbiten.
Tror jeg holder meg unna den bilen jeg da.
sindrejl skrev:
Dipsy skrev:
Er enklere og billigere å trimme en turbomotor, samt at når det står over 200hk i vognkortet så bryr dem seg svært skjeldent om å sjekke mer.

At de gir heftigte bøter for "ulovlig" trimming er bare tull og skremselspropaganda. De prøvde å montere egen Dyno i Trondheim men da de skulle gi sin første bot og hk avgift til en som trimmet ulovlig så viste det seg for at det ble vanskelig/ulovlig juridisk sett. For det første er disse bilene vi snakker om her for det meste over 10år gamle i Norge og det er da ikke mer avgift på dem. For det andre så har ikke BT godkjente dynoer. Alle dynoer viser jo forskjellige målinger og eneste måten de kan måle korrekt hk på er å fysisk ta ut motoren og måle i motorbenk. Og selv da er det jo vanskelig å måle mot "korrekte" fabrikktall som svært skjeldent faktisk er korrekt.

Jeg ville ikke vært bekymret for bot og bråk fra Biltilsynet, det er lite de kan gjøre mot deg bortsett fra å kreve at du setter tilbake til original stand. Problemet oppstår hvis du havner i en ulykke .. det har også skjedd med en bruker her inne og han mistet _ALT_ av erstatning, ble ufør og fikk ikke en skjit pga ulovlig motorbytte på mr2. Dette er det som faktisk skremmer meg.
Hvis det du sier der stemmer, kan jeg kanskje like gjerne bare kjøpe meg en 3s-gte å bytte over.
 #398815  av Zepticon

sindrejl skrev:
mr2storbrua skrev:
+1

Flere som har vært inne på Mekonomen sine sider? :mrgreen:
Jeg tror ikke det er "rett" uansett, siden du får oppgitt chassinr på bilen der, og da er det en **SW23**
Disse ble levert i USA med 3S-FE og automatkasse. og hadde 120hk eller noe der omkring. Mekonomen sin database sier 156 fordi det er det den eneste MR2en de veit om :D

Forsikringsselskapet hadde kommet til å "brydd seg" om de kunne slå i bordet med noe. Men det kan de ikke.
Om du vraker en mr2 turbo, og forsikkringsselskapet kan bevise at den er trimmet, kan de nekte utbetaling eller sende deg regresskrav. I praksis kan de ikke skaffe til veie slike bevis, uten å teste motoren i labratorium. Om du ahr en annen motor er det mye lettere å bevise at du har tuklet med den, og da voldtar de deg ved første mulighet.

Dette er grunnen til at BT i trondheim pakka sammen rulla si, at dyno papirer ikke holder som bevis. Du må ha hk på svinghjulet i en 100% kontrollert atmosfære, aka TUV eller DEKRA.

BT/politi kan heller ikke gi deg noen "monsterbot" for trimming. Når de går ut i avisen og snakker om 1000kr/hesten så er dette or å skremme. Faktum er at dette er AVGIFTER for hestekreftene, og dersom de skal kreve avgifter så må bilen også registreres med denne effekten. Og nettopp dette er jo problemet til å begynne med, bilen kan ikke registreres med denne effekten.

Om BT vil finne dokumentajson og registrere bilen med gitt effekt for så å kreve meg for avgifter så skal de være hjertelig velkommen! Det er jo akkurat det jeg vil.
 #398816  av Zepticon

Dipsy skrev: Hvis det du sier der stemmer, kan jeg kanskje like gjerne bare kjøpe meg en 3s-gte å bytte over.
Ja, og da får du abre problemer på EU, om du er uheldig, eller ved teknisk kontroll.

Eller om du kræsjer og dreper noen, eller sender dem i rullestol. Kan tenke deg en bil med 4 pasasjerer:
1 død
1 ufør
2 skadet

Blir fort milioner av slikt, og regninga kommer i postkassen din.
 #398826  av 3rlend

så kan vi tenke at en motor som har rulla 100-150000 ikke yter det samme lenger :)