TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilken motor i JDM AE86 driftebil ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #400786  av ArildM

[quote=Er vi enige nå da? :)[/quote]

Jepp, ble vel det jeg fant etterhvert som jeg diskuterte med meg selv også :mrgreen: Ærlig talt er dette den aller enkleste måten å få ting gjort på, du sparer mye bry og kostnader samtidig som du får plenty power som en NA motor ikke kan levere :)
 #400797  av Mr_Storbrua

4agze er ikke sugemotor det heller. Det er jo kompressor..
 #400809  av Iceman22

Zepticon skrev:Trompeter, høykomp smidde stempler, og en 100-200 shot med NOS!

Trenger ikke mer da?
Kompisen min har NOS på sin celica GT4, men er jo håpløst å finne noe sted å fylle flaska, ihvefall her på østlandet =P
ArildM skrev:
Jepp, ble vel det jeg fant etterhvert som jeg diskuterte med meg selv også :mrgreen: Ærlig talt er dette den aller enkleste måten å få ting gjort på, du sparer mye bry og kostnader samtidig som du får plenty power som en NA motor ikke kan levere :)
Mhm begynner å inse at det vil bli det beste, og mest bang for the bucks!
Fant en veldig fin guide for hvordan man skal turbokonvertere 4agze:
http://d1davey.wordpress.com/4agte/
og hva som må gjøres for å få det på plass i AE86'n:
http://www.4age.net/tech/4agze86/index.htm

Var litt mer jobb enn jeg trodde for å få gz på plass, men det lar seg selvsagt gjøre.
Så jeg er nok bestemt på å gå for en 4agze og bygge om til 4agte...
Holder ekstra utkikk etter brukt 4agze late spec ae92 eller ae101, så er det bare å rope ut hvis noen har en motor liggende her :)
 #400813  av ArildM

Tror ikke du vil angre :)
Hør med DriftIT, David eller Egon på Motorimport.dk :)
 #400850  av Iceman22

4AGTE ja, blir spennende prosjekt det. Bygge noe som toyota selv ikke klarte :)
Det som er kult er at det er veldig få i Norge som har AE86 som driftebil på treff og slikt, fleste går for supra og 200sx osv.. Greit å skille seg litt ut ;)
 #400854  av ArildM

Liker dette :)
4AGE motoren har mange fellestrekk med 2liters motoren som står i Cossworth, og den nekter da ikke på å bli turbomatet :wink:

[youtube][/youtube]
Kan unektelig bli feil :)
 #400870  av Iceman22

Det kan ikke bli feil nei, de med supra mk4 kan starte å grave graven sin på kirkeplassen :lol:
Tror jeg skal satse på "bare" 300HK på hjula i første omgang, så blir det kanskje mer etterpå, selvom jeg trur det blir liten vits. Veier så lite at det blir sikkert for mye ...
 #400875  av ErikG

Iceman22 skrev:4AGTE ja, blir spennende prosjekt det. Bygge noe som toyota selv ikke klarte :)
Det som er kult er at det er veldig få i Norge som har AE86 som driftebil på treff og slikt, fleste går for supra og 200sx osv.. Greit å skille seg litt ut ;)
Er vel en grunn de går for mer motorsterke biler.

PÅ norske baner om du skal drifte er 200-250hk for lite. Veit ikke hvor mye du regner med å greie å dra ut av en 4a motor. Men om du skal ha en del hester som du skal DRIFTE med må det bygges i overdim i forhold til effekt du bruker. Dette vil koste armer og bein...
 #400881  av IceSan

Iceman22 skrev:Heisann!
Har skaffet meg en sprinter trueno fra japan som i hovedsak har blitt brukt til drifting..
Sitter i en 4a-ge nå med noen små mods, bilen går overaskende bra, men føler det blir for lite når man skal kjøre på bane og ha nok med hjulspinn.
Derfor tenkte jeg å bytte til noe kraftigere. Har lest endel på nettet og vurderer nå:

4a-ge Black top fra AE111
med
-Smidd innmatt
- Rask spool turbo, eller med weber forgassere
- Ordentlig datasprut
- boret opp blokk og overdim. stempler
- byttet kamaksler +++

Eller rett og slett gå for en nissan sr20det, eller honda s2000 v-tec motor?
Har lest litt kritikk om detta at vektfordelingen blir feil når man bruker annen motor en 4a-ge, som er perfekt på dette karosseriet.
Har også tatt i betraktning at mer en 300HK på hjula blir for ekstremt for den lettvekta toyotaen, og at det blir vanskelig å finne girkasse til black top motoren som tåler alt.
Noen menninger rundt dette hva som vil passe best i bilen, mtp pris og vektfordeling?
Har satt av et budsjett på 50.000 på motor og deler, men kan strekke det høyere hvis det er behov...
D1 ae86'ene varierer fra 170-300 PS, men har ikke sett noen som har mer enn det.
Hva med en blacktop 3SGE beams dual-vvti motor :)
 #400882  av ArildM

Hvorvidt 250hk er for lite kommer vel an på vekten på bilen du kjører ErikG?

4AGTE med 300hk og 800kg AE86 burde etter hva jeg har lest og sett utgjøre en ganske så grei driftebil, med mindre det er noe veldig spesielt med Norske baner som gjør at det ikke går..?
 #400884  av toredl87

Ikke for å virke som storkar tvers i gjennom hele innlegget mitt her nå men AE86`er med mellom 160 og 300 hester linker jo alle langsvingene på drifte seksjonene på D1 løp i Japan alà baner som Suzuka, Fuji, Autopolis å Tiaida Circuit..
Så her er det ikke noe å si på bilens yte evne selv i Norge med mindre du tenker masse dekkrøyk :)

3S Beams blir dyr motor, og de eneste alternativa mht drivverk da er svindyre: W kasse fra gammel Supra eller Altezza kasse, pluss ombygging.. Jeg ville brukt disse 50-60-70k sammenlagt å heller bygd en god 4A-G (Utelater resten av bokstavene med vilje) å enten overhale T50 kassa som står i bilen eller, om man virkelig skal ha mer enn 240-250 hester, skaffe ei Supra kasse..

AE86 skal i grunn ikke ha noe så veldig mye hester, det svarte Iceman godt på ovenfor før jeg rakk å skrive ett lengre innlegg om saken men litt kan jeg nå si:
Med AE86 må man holde full gass som gjør at hjula spinner allt motorn å høyrefoten er god for, kontra skyline`s å silvia`s med mer enn 400 hester som daffer 3000-6000rpm av-på kontra AE86`en sine 7500rpm++ gjennom omtrent hele drift-sektoren.
Hemmeligheten til at Ueo ble D1 champion er jo 180 hesters 1600cc N/A trimmet 4A-GE..

180HK på gedigen bane:

Her med 165HK med standard innmat i blokka (Ifl video opplaster)
http://www.streetfire.net/video/fantast ... _55645.htm
Her er han i en AE86 Coupè Levin med 20v Blacktop uten særlige mods:

Og her er han igjen med D1 Tomei motoren montert i en tyngre KE70:

Same deal as above men på gata å en del tomgangskjøring til han å være:

David med standard 4A-GE 16v Bluetop (124hk) i KE70 vogna si å Idèn med 20v Silvertop (155hk) i 4 dørs KE70:

I rest my case :)

Men hva motor relevant emne gjelder.. På Kjøp/Salg delen av forumet så finnes det forøvrig en annonse for MR2 delesalg, der er det en 4agze m/underspylt blokk å custom spjeldhus til salgs, den mangla vel noe sånt som Autronic SM4 å mapping så vil jeg tru den er god for langt mer effekt enn det Corolla`n din i grunn trenger med mindre du har tenkt å kjøre i JGTC350 :)
 #400888  av ArildM

Endelig en kar med litt peiling på 4AGE 8)
 #400898  av ErikG

Har kjørt bil på 800kg med rett under 300hk på hjula i år og sliter med å holde følge med de grommere driftebilene. Om det er pga sjåfør, utveksling eller effektkurve veit jeg ikke, men min erfaring er at det blir for lite sånn driftingen er blitt nå. Det er jo dragrace første meterne før første sving og hanger du ikke med der er det tapt.

Men back to mest effekt for pengene så mener jeg fortsatt at det å trimme en 4a motor vil koste mye mer enn å sette i en standard annen motor. Og veit ikke hvor lenge en tyna 4a motor på 7500rpm holder