TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilken motor i JDM AE86 driftebil ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #400715  av Iceman22

Heisann!
Har skaffet meg en sprinter trueno fra japan som i hovedsak har blitt brukt til drifting..
Sitter i en 4a-ge nå med noen små mods, bilen går overaskende bra, men føler det blir for lite når man skal kjøre på bane og ha nok med hjulspinn.
Derfor tenkte jeg å bytte til noe kraftigere. Har lest endel på nettet og vurderer nå:

4a-ge Black top fra AE111
med
-Smidd innmatt
- Rask spool turbo, eller med weber forgassere
- Ordentlig datasprut
- boret opp blokk og overdim. stempler
- byttet kamaksler +++

Eller rett og slett gå for en nissan sr20det, eller honda s2000 v-tec motor?
Har lest litt kritikk om detta at vektfordelingen blir feil når man bruker annen motor en 4a-ge, som er perfekt på dette karosseriet.
Har også tatt i betraktning at mer en 300HK på hjula blir for ekstremt for den lettvekta toyotaen, og at det blir vanskelig å finne girkasse til black top motoren som tåler alt.
Noen menninger rundt dette hva som vil passe best i bilen, mtp pris og vektfordeling?
Har satt av et budsjett på 50.000 på motor og deler, men kan strekke det høyere hvis det er behov...
D1 ae86'ene varierer fra 170-300 PS, men har ikke sett noen som har mer enn det.

[youtube][/youtube]
 #400721  av ErikG

Ville gått for en SR20. Godt utprøvd motor og enkelt å skaffe deler, og billig effekt. Kjør på med en sr20 motor og kasse fra s14 eller s15 så er vel mye gjort. Er 4r det også så vekten i forhold til 4a motoren bør jo bli noenlunde lik.

Får sr20 motorer med ledningsnett og ecu for en billig penge og med litt basic trimming på dem bør det holde for en lett rolla.
 #400723  av Iceman22

Er godt poeng, men er usikker, synes liksom det blir synd å gå over til nissan når toyota har laget så bra 4a-ge motor (black top) med stort potensiale. Morsomste med de er at de rever helt opptil 10.000-11.000 omdr., pg.a. 20V. Nissan motor klarer ikke det.
Prisen er ikke så ille heller for en 4age BT, 12.000kr inkl. alt sammen, utenom girkasse.
:|
 #400728  av ArildM

For ikke å snakke om den hærlige lyden i en blacktop 8)
 #400735  av Iceman22

ArildM skrev:For ikke å snakke om den hærlige lyden i en blacktop 8)
Ja ikke sant. For min del spiller motorlyd stor rolle. I høye turtall spessielt, så er det jo som å høre en honda V-TEC.
92hagen skrev:Bygg skikkelig sugemotor av 4a-ge ;)
1,6l 20v på ca 180 hjulhester. Det er gromt, og stiv som overhodet mulig :)
Hadde vært greit å ha weber forgassere eller en liten turbo i tillegg, nå spørs det hva som høres best ut, og hva som er mest lønnsomt. Hmm..
 #400737  av toredl87

Gratulerer med grombil!

AE111 20v Blacktop kommer originalt med ITB`s som synger fint!
Finnes i tillegg opptil 20 hester ekstra i 20v blacktop om du får montert datasprut med fordelerløs tenning så webere er hovedsaklig ikke nødvendig.

Har du bilder av bilen? :)
 #400747  av ArildM

Webere er bare tull når man har et meget bra ITB oppsett levert fra Toyota.
Ikke glem at 4AGE 16V er et meget godt utgangspunkt for NA trim også da. Plass til større kammer osv uten å måtte modifisere.

Se her for hva som må gjøres for å oppnå forskjellige HK:
http://www.billzilla.org/4agmods.htm

Hadde jeg skulle startet på nytt med min AW11 hadde jeg heller bygget en grom 16v motor mtp på alle kostnadene jeg har hatt på 20v motoren og hvor lite ekstra den gir...
12k bare for motoren, så har du kostnader på ledningsnett og en hel del andre småting som du heller kunne ha brukt på å bygge en enda råere 16v motor.

Men det er bare mine erfaringer etter å ha brukt litt penger på 20v motor :) Husk at ITB'ene passer 16v motoren uten større modifikasjoner ;)
 #400749  av ArildM

190hp - 200hp
Getting towards the upper limit of 304° cams, and you'll also need to have the compression up to a good 11:1. 200hp is about the limit for a small port head, no matter what the porting, so from here on the big port is the way to go. Another area that has pretty much reached its limit is the stock valves - Past 200hp you'll be needing the big valve kit. More on that next paragraph.
The standard exhaust manifold has also reached its limit, so 200hp is about as far as you can go with an engine that still retains a large amount of standard parts. It will need to be revved to around 9,000rpm to get 200hp, though if built properly the engine will still be able to be driven on the road.
Et fint mål for en grom 16v motor?
 #400757  av Iceman22

Bra info du kommer opp med Arild.
Etter å ha googlet litt fant jeg følgende, siterer fra toyotaownersclub.com,
Ive fitted a 20v lump in my AE86, which is very cool, and with the ITB's as std (Individual Throttle Bodies) it makes an awesome induction roar, the performance isnt that great yet, but i need to have it re-mapped, as im running Omex engine management system.
If you were to fit that head, you would have to get some 20v pistons as they have the 5 scolops in them for the valve clearances, then you would have to buy(from Japan)/or get made a water system adaptor kit, as the water pipes come from the back of the head(next to the bulkhead) which is a bloody tight fit!, unlike the 16v where they are at the front!
Then you would need all the sensors/wiring loom and ECU from a 20v (or go for a seperate management system like me) to run the engine as the 20v has VVT!

Then you would need to re-design the fuel pipes to the fuel rail, then the throttle cable as the 16v is too short! Ive found that MA70 N/A supra cables work well, then the servo pipes have to be modified to take a vacuum off of the ITB's (but if you havent got the ITB's availible you could get a set of carbs)

I could go on and on mate, but to be honest it aint worth it, depending on what you want to do with the car! Mine is for track only so ive just gone mad over the top modifing! :D

Oh and plus the 20v block/bottom end is alot stronger and also has bigger oil ways and extra oil jets to squirt at the bottom of the piston skirts due to the extra RPM's the 20v can do!
Ifølge det han skriver så er det ikke verdt å bygge om den originale 4a-ge'n til black top, kan like greit bare bytte over hele motoren selvom det er noe modifiseringer her også. Det som gjør at jeg har så lyst på black top er pg.a. høye revs, og det vil bli vanskelig på 16V motoren når 20V har sterkere bunndel.
Er sant det at det er dårlig plass til store kamaksler på 20V, men det går vel å løse problemet på et viss.
Med en liten turbo i tillegg så tenker jeg man kan nå ganske høy effekt man blir fornøyd med på 20V motoren.
toredl87 skrev:Gratulerer med grombil!

AE111 20v Blacktop kommer originalt med ITB`s som synger fint!
Finnes i tillegg opptil 20 hester ekstra i 20v blacktop om du får montert datasprut med fordelerløs tenning så webere er hovedsaklig ikke nødvendig.

Har du bilder av bilen? :)
Ok, da er turbo tingen da hvis man ønsker mer effekt.
Ligger noen bilder her.. =)
http://s197.photobucket.com/albums/aa162/Lanbox/ae86/
 #400759  av ArildM

16V motoren når 20V har sterkere bunndel.
Feil. Samme blokk. Blacktop har også tynnere råder, og er dårligere egnet til Turbomating. Skal du kjøre turbo må du også ofre innsugslyden. Ser ingen poeng i å turbomate en 20v kontra en 16v.
A quick note - the 4AGE that I have in my AE-86 Sprinter has 288° cams, an aftermarket computer, 10.5:1 compression, and a small amount of head work done. It makes about 160hp with a completely stock bottom end. It ran to 8,500rpm without any problems.
En godt bygget 16v motor klarer like mye turtall som en 20v motor. 20v blacktop vil vel heller være svakere pga tynnere råder. Og nå som du sier det så må du jo bygge om tenningssystemet i 20v motoren, eller evt kappe i torpedoveggen. Så da blir jo kostnadene for 20v i AE86 enda høyere enn i AW11 og enda mindre verdt det.

Mente forresten ikke å bytte toppen. Bare å flytte over ITB'ene og sette de på 16v toppen.

[youtube][/youtube]

Husk at 4AGE20v gir en effektgevinst på kanskje 20hk maksimalt? Og mtp at du må ha litt deler, bygge om ledningsnett, fordeler, kjølesystem +++ Så er det kanskje snakk om 12-20'000,- for 20hk ekstra kontra org motor?

Heck, slenger du på 264° kammer på en standard 4AGE16v motor, så har du faktisk samme effekt som en 20v motor har!

Jo mer jeg leser om trimming av vanlig 4AGE jo mindre skjønner jeg hvorfor alle er så opptatt av en 20v motor som aldri sto i noen sportsbil fra Toyota i det hele tatt...

4AGZE er jo heller ikke noe dumt valg. Kul bil forresten! :)
 #400761  av ArildM

4a-ge Black top fra AE111
med
-Smidd innmatt
- Rask spool turbo, eller med weber forgassere
- Ordentlig datasprut
- boret opp blokk og overdim. stempler
- byttet kamaksler +++
Har du tenkt over hva dette koster? :)

Motor 12k
Deler til motor 8k
Datastyring 20k
Mapping?
Kamaksler 5-8k
Smidd innmat $$$
Borre opp blokk = annen veiv +++ = $$$
Turbooppsett $$$

Borrer du opp blokka blir motoren mindre egnet til turtall.
Og budsjettet ditt er forresten litt sprengt :wink:

Bruker du 50k på 4AGE motoren din, da kanskje du kommer noen vei. Sett av halvparten til skikkelig datasprut og mapping og resten til overhaling av bunndel samt porting av topp, kammer og diverse andre småting du må ha.
Da har du 180hk ++ og en solid morsom motor. Evt gå veien med turbo.
 #400762  av ArildM

Huff, arresterer deg litt på mange punkter nå men:
4a-ge motor (black top) med stort potensiale. Morsomste med de er at de rever helt opptil 10.000-11.000 omdr
4AGE20v har egentlig ikke noe så enormt stort potensiale. 11k omdreininger er noe i fra Initial D og ikke noe en original motor klarer. Om du skal ha en motor som tåler så mye turtall bør du være forberedt på å legge over 100'000 på bordet. Særlig holdbar er en slik motor heller ikke.

Hasselgren (de som laget Formula Atlantic motoren) er et eksempel på en motor som klarer mye turtall, og har hentet ut mye effekt fra en 4AGE motor. Prisen er også deretter:

http://hasselgren.com/engines-for-sale/
Bilde

Som sagt, 16v motoren har like mye potensiale for både HK og turtall som 20v motoren når alt kommer til alt.
 #400763  av ArildM

Evt bare kjøp en 4AGZE som er ment for turbotrykk og med en bunndel som tåler 500hk originalt i følge Egon i Dannmark. Da har du spart deg mye penger.

Selv med lett turbotrykk så har du fint med power til en driftebil (240hp - 300hp)
Ok, seriously, the best way to make a grunter turbo (4AGTE?) engine would be to simply buy a 4AGZE, sell the supercharger and manifolds, then with the money gained from that sale buy a ball-bearing turbo and a RWD AE-86 inlet manifold. Buy some mandrel bends from an exhaust shop to make up a turbo exhaust manifold, and either try to use the factory 4AGZE computer or save a lot of time & hassles and buy a good programmable aftermarket computer.
Using my trusty software dyno program, I reckon a fairly small amount of boost - about 14psi - will give you just on 300hp. You'd need a reasonable intercooler, but they're are quite common these days. I figured slightly bigger cams than standard, around the 260° mark.
 #400780  av Iceman22

Ok Arild, nå har du kommet med veldig bra info som jeg ikke var klar over, like før du har overtalt meg til å ha 4agze..
Så for å oppsumere litt her.
Black top motoren sitter originalt i en vanlig forhjuls corolla og er litt svakere bygd en 4agze på noen områder. Den er populær blant kjente driftere i japan med MYE MYE penger (sponsor), og derfor den har fått unødvendig mye oppmerksomhet, selvom den ikke er så bra som folk tror i realiteten (som f.eks. meg selv).
Fordelen for meg med å bruke 4agze blir da at:
1. det blir enklere å montere siden det er bolt-on motor uten store modifikasjoner for å få inn i motorromet, noe black top ikke er
2. alt blir billgere, og lettere å få tak i deler
3. 4agze har lavkomp (?) smidde stempler originalt så trenger ikke bytte, og generelt blokk som tåler mye
4. trenger ikke å borre i blokken i og med at den blir mindre egnet til turtall.
5. lett å oppnå ønskelig effekt (ca 280-300hk) med turbo, intercooler, trimmet topp, datasprut etc..
6. Bruker jeg turbo mister jeg sugemotor lyden "som er litt synd"

Er vi enige nå da? :)