Side 2 av 3

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:27 okt 2013 17:04
av diracdeltafunction
Zepticon skrev:Beklager om jeg var litt krass. Når jeg leser det jeg skvev på nytt så kan det virke slik, og det var ikke meningen.

De fleste som jobber med motortrimming vil anbefale datasprut. Jeg vil også anbefale datasprut, men det er ikke noe av det første du kjøper, spesielt ikke på MR2, som har en ganske bra ECU så vidt jeg veit. Om du har for eksempel en RX7, så kommer du ikke unna å piggybacke den om du skal ha noe ekstra effekt, siden de første ECUene fra den var ganske dritt.

Men ja, en prosjektbil er bestandig "mer" arbeid med. Man blir alrdi ferdig. Og jo mer man har fikset på den, jo mer skal til for å få alt perfekt.

Skal du ha noe holdbart, som gir mye morro, og glede for en som er fersk i gamet, så ville jeg gjort nøyaktig det ArildM sier, kjør med noe som er tilnærmet orginalt, og start med dette. 300 enkle hester, som du kan putte mer på etterhvert :)
Ikke noe problem, jeg setter bare pris på deres meninger. :-)

Hvis jeg skulle ha valgt alt. 2 eller 3 (beskrevet i innlegget over dette) med tredjeparts ECU (la oss si MoTeC M4 om noe spesifikt er nødvendig), etter å ha betalt for hele "mappingen" hos f.eks. Toyparts, hva konkret er det jeg selv må gjøre? Har du noen mening om det, eventuelt om du (eller noen andre) vet om en guide som forklarer hva en må gjøre og hvordan?

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:27 okt 2013 17:11
av ArildM
Les litt på denne siden:
http://www.atsracing.net/Parts/Index/CT27

Med original CT20 og originalt ladetrykk har man krefter fra turboen fra 2500-3000rpm og opp til 7000rpm. Nå har du effekt fra 4000 og til 7000, kanskje mer effekt på topp, men myye mindre brukenes turtall, altså et veldig kort register hvor du faktisk har glede av effekten. Dette er noe mange opplever når de setter på for stor turbo på en motor.

Her er det jo "arealet under grafen" som virkelig har noen å si. En stor turbo vil gi mye trykk på en viss plass i effektkurven, gjerne sent. En bra dimensjonert turbo gir bra med trykk tidlig og holder dette trykket så lenge som mulig slik at man får mest mulig effekt over størt mulig del av registeret. Så lenge man har effekt har det jo veldig lite å si hvor på registeret det er. Om man har 300hk fra 3000-7000rpm eller om man har 300hk fra 4500-8500rpm er den eneste forskjellen at man får mye mer motorslitasje med den som har høyt turtall pga økt stempelhastighet.

Gi oss et faktisk budsjett på hvor mye du har tenkt å bruke på dette så kan vi faktisk anbefale deg hva du bør gå for :wink: Datasprut er dyrt i innkjøp og dyrt å tune. Så jeg lever svært lykkelig med orignal hjerne og original turbo. Dette motoroppsettet er ikke noe Toyota lagde på slump, det gir bra effekt tidlig og har fin effektkurve over hele registeret.

Og om du har lyst å lære litt om motor kan jeg anbefale deg å laste ned automation, her kan du lage en kopi av motoren din og se alle mulige løsninger du tenker på. Feks vil det å heve turtall til 9000rpm korte ned levetiden VESENTLIG :wink:

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:27 okt 2013 17:14
av ArildM
Det er forskjellige datasprut, noen må ordnes eget ledningsnett til, andre kan bruke det originale ledningsnettet og motorens originale sensorer.
Har du tenkt på at datasprut også ikke nødvendigvis er 100% perfekt i alle situasjoner? Det må mye mapping til for å få et datasprut til å fungere 100%. Datasprut kan også gi alvorlige problemer når du skal ha bilen på EU kontroll eller om du blir stoppet i teknisk kontroll.

Igjen hvilket realistisk budsjett har du satt deg her? Det er det som faktisk avgjør hva du bør gjøre her.

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:27 okt 2013 18:33
av diracdeltafunction
ArildM skrev:Det er forskjellige datasprut, noen må ordnes eget ledningsnett til, andre kan bruke det originale ledningsnettet og motorens originale sensorer.
Har du tenkt på at datasprut også ikke nødvendigvis er 100% perfekt i alle situasjoner? Det må mye mapping til for å få et datasprut til å fungere 100%. Datasprut kan også gi alvorlige problemer når du skal ha bilen på EU kontroll eller om du blir stoppet i teknisk kontroll.

Igjen hvilket realistisk budsjett har du satt deg her? Det er det som faktisk avgjør hva du bør gjøre her.
Ikke det at jeg tviler på at det stemmer, men i hvilke situasjoner er det at datasprut ikke fungerer skikkelig? Hvordan oppleves det? Er dette noe en må reklamere på, eller er det noe en må regne med at ikke fungerer skikkelig og en må finne ut av selv?

Du har selvsagt rett når du sier det er integralet av effektkurven som er mest viktig, det har jeg tenkt på før og skjønner.

Hvordan kommer en seg gjennom en EU-kontroll med datasprut på bilen?

Budsjettet er litt fleksibelt. 70 000 kr vil jeg si er en øvre grense, dog husk at jeg dessverre kan ikke gjøre noe selv så det blir fort dyrt i arbeidspenger såvidt jeg forstår det. Men jeg har ikke lyst til å bruke 70 000 kr på å nedgradere fra GT-35 til en stock MR2 turbo (jeg regner med det blir rimeligere med en slik løsning) og så ende opp med noe som heller ikke kan gjøres bedre i fremtiden om jeg vil øke effekten da jeg allerede er på grensen til hva stock-turbo takler og heller ikke har datasprut. For å illustrere det mekaniske ferdighetsnivået mitt: Jeg brukte et par dager (ikke hele dagen, men kvelder/natt) på å bytte belte til dynamoen da det røk, og da klarte jeg til og med å knekke denne justeringsskruen så jeg måtte kjøpe ny. :-)

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:27 okt 2013 19:46
av ArildM
Et datasprut inneholder jo programkode som forteller motoren hvordan den skal operere til enhvertid og under enhver situasjon. Ofte benkes dette og man får det til å fungere fint på benk, men det er mange parametre som må taes høyde for. Feks kaldstart, værforandringer, lufttemperatur, luftfuktighet, tomgang. Nå er dette territorier jeg ikke kan så mye om, men cluet er jo at en original ECU har Toyota brukt utallige timer på å programmere, og med en egen ECU kan det være diverse rare problemer som kan dukke opp som man ikke nødvendigvis har fått programmert rett på benk.

http://www.enginebasics.com/EFI%20Tunin ... alone.html

Med et såpass budsjett ville jeg gått for dette oppsettet:
http://www.atsracing.net/Parts/Index/GT3071RKIT
Delene koster ca 20lapper + mva + frakt + montering + div dill dall ball = 40 lapper kanskje?
Da er du klar for 300-400hk i et veldig kjørbart oppsett, som spooler tidlig (nesten som originalturbo).
Samtidig kjører du på standard hjerne (omprogramert fra ATS), så du slipper å kaste bort massevis av penger på benking og datasprut.

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:27 okt 2013 19:51
av ArildM
Les her da:
http://www.toymods.org.au/forums/tech-c ... 3sgte.html

Tilogmed han som har GT35 turbo på 3SGTE fraråder den :roll:
My 3SGTE with GT35R running 9:1 ish compression with oversize valves 268 degree cams etc makes full boost at ~5500rpm with a .82 rear housing, which is a lot smaller than the shit that you get on an XR6 turbo. If you're sticking with a stock top end and a 7500rpm or so redline I'd say go for a GT3071 or GT3076. The extra area under the curve will make it a far more fun car to drive with more power in the revs that are actually usefull on the street, assuming you can put it to the ground.

Don't get me wrong a GT3582R is a perfect match for the right 3SGTE but it requires a built motor that can flow significantly more air than stock and hang together at higher revs than a stock setup. If you want to go for the GT3582R and not be making the car significantly slower than it should be you'll be looking at needing bigger valves, cams, springs, bigger injectors at a minimum. Then it's a matter of waiting until it pops a ringland, which it will, so you can build the bottom end with forged pistons and rods or get the stock rods ground peined and balanced if that's you thing.

Take a look through http://www.toymods.net/forums/showthread.php?t=23312 to see what kind of power people are making with other setups and see what you think would suit your needs. For example my dyno graph over there looks like:



It's not really that controllable in a mid rear engine setup let alone what it would be like in a FWD.

Don't fall into the trap of going for the "bigger" part because it's only a few dollars more. Make sure you pick the most appropriate parts for the use you're going to give them otherwise you will end up spending the same or more money to get a slower, less fun and less satisfying result.

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:27 okt 2013 20:09
av sleeper
ArildM skrev:Et datasprut inneholder jo programkode som forteller motoren hvordan den skal operere til enhvertid og under enhver situasjon. Ofte benkes dette og man får det til å fungere fint på benk, men det er mange parametre som må taes høyde for. Feks kaldstart, værforandringer, lufttemperatur, luftfuktighet, tomgang. Nå er dette territorier jeg ikke kan så mye om, men cluet er jo at en original ECU har Toyota brukt utallige timer på å programmere, og med en egen ECU kan det være diverse rare problemer som kan dukke opp som man ikke nødvendigvis har fått programmert rett på benk.

http://www.enginebasics.com/EFI%20Tunin ... alone.html

Med et såpass budsjett ville jeg gått for dette oppsettet:
http://www.atsracing.net/Parts/Index/GT3071RKIT
Delene koster ca 20lapper + mva + frakt + montering + div dill dall ball = 40 lapper kanskje?
Da er du klar for 300-400hk i et veldig kjørbart oppsett, som spooler tidlig (nesten som originalturbo).
Samtidig kjører du på standard hjerne (omprogramert fra ATS), så du slipper å kaste bort massevis av penger på benking og datasprut.
Har du noen gang selv testet dise chip tuningene til ATS Arild? Det er IKKE bare og tru at dette fungerer som det skal med en gang... ( erfaringsmessig så gjør det ikke det, og er langt fra optimalt.) Fort at du ender opp med og måtte sende frem og tilbake hjerner hvis det ikke funker.)
Og hvis du ser på grafen til denne motoren du referer til, så lader den ikke fullt før ca 4200rpm.. noe som ikke er raskere en det han har nå.

Du er også VELDIG glad i orginal ecu, og til dels så har du nok rett i at orginal ecu gjør en god jobb. Men det stopper fort så lenge du skal trimme noe mer en ca 300hk. ( ATS rom tune er ikke noe supre greier, og finner du f.eks ut at du skal endre noe i ettertid, så må du sende ecu til de og håpe at de klarer og få endret det til og passe ny spec.
Legg også merke til at dette kittet du linker til her gir 313hk på hjul... vil vel ikke si at det er allverdens. Med en ettermarked ecu så klarer du fint og få mer en det, og har mulighet til og endre på et senere tidspunkt om du vil.

Og justere inn en ettermarkeds ecu kan være litt knot, men hvis han som justerer det vet hva han gjør og er godt kjent med akkurat den typen, så er det ingen problem med og få de til og starte når det er kaldt, gå mellom avgass på eu, og ellers de tingene som trengs.. men man må ofte legge litt mer tid i det en 2 timer i benken ( grovt overslag: 1 time på 90% perfekt, 1 time pr 1% derfra til 99% og 10 timer på den siste prosenten. :wink: )

For meg personlig så har det ikke så mye og si hva han velger og gjøre, men og anbefalle han om og gå for en løsning med chip syntes jeg ikke er riktig hvis han vil ha mer effekt en de 275-300 han klarer med orginal ecu. det ender i 90% av tilfellene med at personen går over til noe mer justerbart innen kort tid uansett siden de som regel blir sulten på mer..

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:27 okt 2013 21:04
av ArildM
Ikke noen ekspert jeg heller så jeg prøver bare å hjelpe til med det jeg tror jeg ville ha valgt :) Som sagt trives jeg med relativt stock 3.gen motor, synes det funker fjell :) Ser bare flere som sier at GT35 turboen kan bli litt stor i forhold til 3SGTE, om man ikke da igjen går opp i turtall. GT35 lader ikke for fult før 5500 rpm i følge enkelte med 3SGTE, var i alle fall det jeg så i en av trådene jeg leste. I så fall ville jeg ha byttet til en mindre turbo.

Takk for mye god info Sleeper :)

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:27 okt 2013 21:22
av sleeper
ArildM skrev:Ikke noen ekspert jeg heller så jeg prøver bare å hjelpe til med det jeg tror jeg ville ha valgt :) Som sagt trives jeg med relativt stock 3.gen motor, synes det funker fjell :) Ser bare flere som sier at GT35 turboen kan bli litt stor i forhold til 3SGTE, om man ikke da igjen går opp i turtall. GT35 lader ikke for fult før 5500 rpm i følge enkelte med 3SGTE, var i alle fall det jeg så i en av trådene jeg leste. I så fall ville jeg ha byttet til en mindre turbo.

Takk for mye god info Sleeper :)

Men en ting du har rett i er at en gt35xxR turbo er for stort for hva jeg antar er hans mål... så en 30xxR eller tilsvarende er en mye bedre turbo for han.
Skal han få noe mer kjøreglede i den bilen så er han nødt til og bytte turbo uansett.
Men det jeg ville frem til er at og montere en ecu som er fullt justerbar er det første han bør gjøre så lenge han skal ha mer en 300hk.. allt annet ender bare med at det koster mer i det lang løp-..

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:27 okt 2013 23:16
av ArildM
Joda du har nok rett i det :oops: Med 70k i budsjett så burde det jo være mulig å få til både motorstyring og ny turbo da. Spørs om noe er endret på bilen fra før av også da? Intercooler? Dyser? Er mye ting som kan koste penger å få oppgradert om det ikke allerede er gjort :)

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:28 okt 2013 01:24
av diracdeltafunction
Jeg tror det begynner å bli ganske klart at jeg vil uansett ha en skikkelig ECU i bilen, siden jeg nå har blitt anbefalt det av tre forskjellige personer som faktisk jobber med å tune slike motorer.

Er det noen som har noen meninger om MoTeC M4 vs. MoTec M48? I forhold til at dette er eldre produkter fra MoTeC er vel likevel bare forskjellen til mitt bruk at programvaren for å konfigurere den er eldre og skrevet for DOS? Akkurat dette bryr jeg meg lite om. Men jeg ble fortalt at M48 har sekvensiell injeksjon, og at dette er bra. Hva er det som er bra med det, og er det verdt pengene? Jeg skjønner at det tillater høyere granularitet på kontroll til tenningen da du kan tenne hver sylinder hver for seg, men hvordan konkret resulterer dette i bedre ytelse, og hvor mye mer ytelse?

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:28 okt 2013 09:25
av Zepticon
diracdeltafunction skrev:Hvis jeg skulle ha valgt alt. 2 eller 3 (beskrevet i innlegget over dette) med tredjeparts ECU (la oss si MoTeC M4 om noe spesifikt er nødvendig), etter å ha betalt for hele "mappingen" hos f.eks. Toyparts, hva konkret er det jeg selv må gjøre? Har du noen mening om det, eventuelt om du (eller noen andre) vet om en guide som forklarer hva en må gjøre og hvordan?
Det som må gjøres da er i stort grad "hverdagsmapping". Når du har bilen på rulle så logger og mapper du opp mot maks effekt, altså for å hente ut mest mulig krefter. Dette er en type kjøring som du svært skjelden driver med, og dermed vil du måtte endre det i andre deler av mappet.

Slik det gjør på de sprutene jeg har sett, så har du i hvertfall to maps. Ett for bensin, og ett for tenning. Et kjappt søk i google forteller deg hvordan slike map ser ut. Disse er ofte tredimensjonale. Altså har du to akser med faste benevninger, feks RPM (x) og manifoldtrykk(y), og så har du blandingsforhold på på (z) aksen.

For å få mest effekt ut av motoren så skal du ha et blandingsforhold på ca 12,6:1 luft:bensin. Men, dette klarer du aldri EU krav på, da de krever 14,7:1 i blandingsforhold. Best drivstofføkonomi får du på 15,4:1 i blanding. Når du har en bil på rulla, så vil du bruke tid og penger på det som er vanskelig å finne, og det er å få bilen til å yte bra på høy effekt.

Dette betyr at når bilen er ferdig, så må du selv logge, justere og trikse med ting som kaldstart, småkjøring og cruising. Du må finne det mappet som gir best drivstofføkonomi og som klarer EU kontroll. Firewalk hadde jo sin inne på verksted og mappet den selv til den klarte EU kravene.

Men som sleeper sier, om dette er den ørtende MR2en som er inne, og det brukes et sprut som er kjent for han som mapper, så skal det gå greit. Og om det er vedt å bruke noen tusen ekstra på å få den til 100%, fra 90% er jo opp til deg. :)

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:28 okt 2013 10:53
av sleeper
Vel.... det du skriver her er ikke riktig zetpticon.
Når jeg har en bil i benken så bruker jeg mer tid på og justere inn områdene for normal kjøring en cellene du treffer ved fullgass. Det at du har intrykk av at man kun justerer inn maks effekt må være fordi du har sett på youtube klipp som noen legger ut fra effektmålingere\jutering.
Hvis du får justert inn motoren i en bremsebenk av en som vet hva han gjør ( både meg, toyparts og polly kan det..) så er det i værste fall kun små forandringer som i værste fall gjøres på vei. ( og det kan han som har justert den i benken finne ut av ved og ta bilen en liten runde når den er ferdig i benken.

Blandingsforholdene du legger ut blir også litt soml og si at alle gutter\menn blir kåtest av en dame med 75D pupper.. menn er forskjellige, og det er også motorer\type bensin du bruker.
Zepticon skrev:
diracdeltafunction skrev:Hvis jeg skulle ha valgt alt. 2 eller 3 (beskrevet i innlegget over dette) med tredjeparts ECU (la oss si MoTeC M4 om noe spesifikt er nødvendig), etter å ha betalt for hele "mappingen" hos f.eks. Toyparts, hva konkret er det jeg selv må gjøre? Har du noen mening om det, eventuelt om du (eller noen andre) vet om en guide som forklarer hva en må gjøre og hvordan?
Det som må gjøres da er i stort grad "hverdagsmapping". Når du har bilen på rulle så logger og mapper du opp mot maks effekt, altså for å hente ut mest mulig krefter. Dette er en type kjøring som du svært skjelden driver med, og dermed vil du måtte endre det i andre deler av mappet.

Slik det gjør på de sprutene jeg har sett, så har du i hvertfall to maps. Ett for bensin, og ett for tenning. Et kjappt søk i google forteller deg hvordan slike map ser ut. Disse er ofte tredimensjonale. Altså har du to akser med faste benevninger, feks RPM (x) og manifoldtrykk(y), og så har du blandingsforhold på på (z) aksen.

For å få mest effekt ut av motoren så skal du ha et blandingsforhold på ca 12,6:1 luft:bensin. Men, dette klarer du aldri EU krav på, da de krever 14,7:1 i blandingsforhold. Best drivstofføkonomi får du på 15,4:1 i blanding. Når du har en bil på rulla, så vil du bruke tid og penger på det som er vanskelig å finne, og det er å få bilen til å yte bra på høy effekt.

Dette betyr at når bilen er ferdig, så må du selv logge, justere og trikse med ting som kaldstart, småkjøring og cruising. Du må finne det mappet som gir best drivstofføkonomi og som klarer EU kontroll. Firewalk hadde jo sin inne på verksted og mappet den selv til den klarte EU kravene.

Men som sleeper sier, om dette er den ørtende MR2en som er inne, og det brukes et sprut som er kjent for han som mapper, så skal det gå greit. Og om det er vedt å bruke noen tusen ekstra på å få den til 100%, fra 90% er jo opp til deg. :)

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:28 okt 2013 16:37
av Zepticon
Jeg baserer meg på det jeg har lest på/om Megasquirt, da det er det jeg har kjøpt og tenker å bruke. Det er jo budsjettsprut, så kansje folk mapper anderledes der. Intrykket er i hvertfall at de bare bruker benk til de siste 10%, og datalog+vei til de første 90.
Men, så er det jo det jeg vil også, å styre med det selv i størst mulig grad for å lære hvordan alt funker:) har jo lodda greia selv tilogmed;)

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:29 okt 2013 02:34
av 3rlend
Uten å svare på noe av det du skrev.
Send mail til atsracing.net
De ordner deg sprut MYE billigere en hva polly og alle andre i norge gjør..
Mapping gjør du jo her da :p
Såklart. Mye vil ha mer:) er bare sabla trist når det raser å man event ikke kan gjøre så mye selv da blir det fort ekstreeemt dyrt.
Spesielt hvis det skal gjøres hos "profilerte" profesjonelle :)