3rlend skrev:Datasprut er fint.
Du kan tulle litt med justerbare kam drev for å få bilen til å lade tidligere
Husk at 8000-9000 sliter meget mye mer på motoren din.
Kan ikke du poste et bilde av motorrommet ditt så vi kan se hva som befinner seg der?:)
Og "montere" et datasprut er så enkelt som å dra ut tre kontakter og stikke de inn i den nye boksen :p
Men vil si meg enig med zepticon. Få tak i en ct20b turbo og basic bolt-ons. Så kan du etterkvert leke litt ekstra når du får litt skru erfaring osv 
Jeg skal ta noen bilder og legge ut, fint at noen kan fortelle meg hva som egentlig står i den. Takk for det.

(Jeg trodde faktisk jeg hadde noen bilder liggende, men jeg vet ikke hvor de ble av, jeg skal få tatt noen bilder snart når det er lyst igjen.)
Jeg skjønner hva dere sier, og det stemmer jo overens med guiden som ArildM ga meg:
http://www.mrcontrols.com/primers/power.htm
3S-GTE Power Primer skrev:
If you go with a CT-20b, you can expect to pick up another 15-35rwhp after you re-do your AFR tuning. Depending on the state of your fuel system, you may or may not be able to make over 275rwhp with the stock genII fuel system.
Dette blir jo rundt 300 hk på motoren i det minste.
For å oppsummere har jeg fått tre forskjellige forslag til hva jeg bør gjøre:
1: "Nedgradere" fra GT-35 til mindre turbo og ikke bruke tredjeparts ECU, men med diverse modifikasjoner for å få dette til å fungere.
2: Installere MoTeC M84, ledningsnett, diverse sensorer og annet som er nødvendig, bygge en custom turbo av Precision-deler, mapping på rullende landevei.
3: Beholde GT-35 turbo, installere en tredjeparts ECU (forslag som ble nevnt: MoTeC M4, M84, M48), ledningsnett, diverse sensorer, kompensere for tregt ladetrykk ved å øke turtallssperren til 8000-9000 RPM, gjøre mapping uten rullende landevei.
(To av disse forslagene kommer ikke fra forumet, men fra Polly Motorsport og Toyparts)
Jeg innser jo at alternativ 1 er det tryggeste og billigste for å få det som strengt tatt er målet, men samtidig føler jeg at da blir det litt bortkastet å ha kjøpt bilen slik den er. For å referere til "3S-GTE Power Primer" igjen, ting som motoren min har er jo ting som en typisk installerer hvis en skal ha mer enn 300 hk, da spesifikt stor topp-montert intercooler, smidde råder og stempler og oppgradert drivstoffpumpe. Ingen av disse tingene gir jo hverken alene eller kombinert noe ekstra ytelse alene, men lager grunnlaget for å kunne øke ytelsen noe mer enn de originale delene tåler. Dermed virker det nesten mer fornuftig å bare ta det helt ut når en først er i gang.
Somewhere around 275rwhp, you will reach the limits of the stock fuel system and you must upgrade the fuel system to safely move on. If you do not, you run the risk of letting the air-fuel mixture get too lean and burn your pistons, particularly on cold mornings when the air is denser.
Saken er nemlig at jeg vil ha begrenset med mulighet for å jobbe med bilen selv. Ikke pga. mangel på interesse, men pga. mangel på tid og arbeidsplass. Jeg har f.eks. ikke en garasje hvor jeg kan løfte ut motoren og jobbe med den selv, selv om det hadde vært meget gøy og lærerikt. Jeg vil nok gjøre det jeg har tid og mulighet til å gjøre av arbeid på den, men når ting skal feilsøkes og repareres av noen som helst krevende grad må jeg nok uansett ta bilen på verksted, og jeg har budsjettert for at bilen vil bryte sammen. Om den bryter sammen oftere enn jeg har budsjettert med, så vil den bare måtte bli stående i ro en stund.
Jeg ble fortalt av en av de som foreslo alternativene over at når det gjelder å trimme biler så vil en ofte få et forskjellig svar hver gang en spør, selv om en spør personer som er flink og erfaren. Jeg tror at både dere på forumet, Toyparts og Polly Motorsport alle vet hva dere snakker om; men det er jo mange ukjente variabler her, så kanskje dette
delvis koker ned til personlige preferanser?
Alternativ 2 er vel det klart "beste" valget i forhold til hvordan ytelse og sluttresultat blir? Men alternativ 2 hadde et budsjett på 70 000 kr inkludert arbeid for å få dette til å fungere. Jeg har mulighet for å gjøre det, men jeg synes det er veldig dyrt (ikke langt unna verdien på bilen!). Alternativ 2 var både rimeligere og gir en løsning jeg bare liker bedre (høyt turtall), selv om det sliter mer på motoren. Alternativ 1 er definitivt det smarte og tryggeste valget, og sikkert det rimeligste, men igjen, da undergraver jeg det oppsettet bilen har i dag, da jeg bokstavelig talt både nedgraderer oppsettet og ikke utnytter de delene som står i den.
For å referere til "3S-GTE Power Primer" nok en gang. Hvis dere vil si at ved å velge alternativ 1 har du en relativt trygg løsning du kan bygge videre på senere, så må jeg jo tilsynelatende uansett ha en tredjeparts ECU for å ta steget videre og få det skikkelig? Med alternativ 1 er jeg jo også begrenset til ca. 275 hk på hjul, jeg kan vel hente ut en del mer enn dette med alt. 2 og 3?
Somewhere around 275rwhp, you will reach the limits of the stock ...
...
At this point I strongly recommend investing in an aftermarket engine management system (EMS).
Jeg har sikkert misforstått noe og kanskje skrevet noe feil, jeg setter pris på at dere retter meg der jeg eventuelt tar feil.