CelicaTurbo skrev:Og takk for tips om søknad. Jeg har tenkt det samme selv, at det er viktig at det er ryddig. Saksbehandler må ikke føle at det er et ork å vurdere den. Men fint tips å få noen andre til å se.
Jeg har brukt å skrive mine litt som en forskningsartikkel:
Side 1:
Innledning: Hvorfor skal du bygge om, og hvorfor den bilen++
"Har eid MR2 lenge, har et rustfritt eksemplar, eid lenge og har affeksjonsverdi for meg" osv
Beskrivelse: Samenfatting av søknaden i kort form, hva er det du søker om, og hva innebærer det. Målet er at inspektør med å lese side 1 vet hva det dreier seg om i grove trekk, og forberedt på videre lesing.
"Ombyggingen jeg vil foreta er å bytte motor i min MR2, fra den orginale 156hk 3SGE til 240hk 3SGTE. Dette innebærer ditt og datt, dokumentasjon fra hist og pist. Det er en vanlig ombygging og det går flere biler i norge med dette godkjennt (vedlegg X, oversikt over godkjennt ombygde biler)
Side 2+
Begrunnelse: Først en redegjørelse for hva du skal snakke om på de neste sidene, og hva argumentasjonen bygger på, litt begreper og opplisting av hovedkilder. feks "Japanske delefilm", vedlegg 1, "Toyota delefilm", vedlegg 2. Da kan inspektør sette seg inn i dem og gjøre seg kjent med hva dem inneholder, og han vet forskjellen på de forskjellige begrepene og navnene du bruker på ting. Ikke veldig lang, kanskje 10 linjer.
"Jeg skal her gjøre rede på hvorfor jeg mener ombyggingen innenfor gjeldende krav og regelverk. Argumentasjonen er firedelt. Først skal jeg se på... så skal jeg se på.... og til slutt hvordan dette følger lovverket"
Argumentasjon 1:Argumentasjonen du har for å bevise chassilikhet mellom 156hk og 240hk utgaven. Konkluder med en 2-3 linjers sammenfatting.
Argumentasjon 2:Argumentasjonen du har for å bevise utslippskrav og syklustest av motoren (brosjyre, evt delefilmdata fra toyota norge om du får treff på chassinr på bilen. Konkluder med en 2-3 linjers sammenfatting.
Argumentasjon 3:Oversikt over deler som må byttes for at dette skal være mulig, vær forberedt på at de kan spørre om stempel fra toyota (importør) på at det er dette som må byttes. Konkluder med en 2-3 linjers sammenfatting.
Argumentasjon 4: Vis til kravene i kjøretøyforskriften, § 7-2.7 (og evt andre relevante lover) og forklar hvorfor du ser på dem som oppfyllt.
"Vi ser av salgsbrosjyren fra UK, at denne motorvarianten ble levert i europa i en lignende bil. Dette innebærer at motoren oppfyller utslippskravene for biler produser i 199X eller tidligere. (Delene er egnet) ... Konklusjonen min er at alle kravene i kjøretøyforskriften § 7-2.7 er oppfyllt."
Nest siste side:
Oppsummering: Kort sammenfattnign av det du har snakket om, hvorfor du mener det burde gå bra å godkjenne det, hent inn litt av motivasjonen i innledningen og beskrivelsen.
Siste side:
Oversikt over all dokumentasjon og vedlegg. Jeg har brukt å ha "nummer", "filnavn" og "beskrivelse" som kolonner i tabellen.
Brukte vell ett år på å skrive søknad, sist, og denne var den jeg følte ble ryddigst. Men så har jeg litt spesiele OCD tendenser med word dokumenter og regneark
CelicaTurbo skrev:Det stemmer at det er min tenkte fremgangsmåte. Jeg forstår at den er litt vanskelig men jeg har ikke noe alternativ. Om den boken så omtaler den grupper av chassisnummer uavhengig av marked, men jeg tenker å basere meg på utskrift først siden boken med japansk språk kan de jo finne på å nekte å vurdere (siden teksten kan inneholde vilkår eller unntak til data).
Den kan være vanskelig alene, men sammen med annen dokumentasjon er den med å bygge en bedre sak.
"Her viser delefilmen fra toyota ditt, noe man også kan bekrefte i katalogen fra Japan. Dette tyder på at..."
CelicaTurbo skrev:Men da prøver jeg å få den lokale forhandleren til å skrive ut en liste til meg. Det er nok enklere enn å få Toyota Norge til å gjøre det 
Helt klart. De brukte 4 minutte på å ordne det når jeg var innom å spurte. Her er det og greit å være godt forberedt, gjerne med å lese igjennom delefilmen selv, og finne ut nøyaktig hvilke assembleys du må ha, så blir det lettere for han bak skranken å si ja. Jeg ga dem et Regnr på en norsk bil, noe BT kunne sjekke i autosys. I din case må du nok ha bekreftelse på at chassinr er europeisk.
Finner du en MR2 med 240hk i vognkortet og har regnr på den er det gull verdt, da kan du få printet delefilm med chassi/regnummer og vise til autosys, og krysse det med utskrift fra din bil. Lag tabell over likheter og uliheter i nøkkelkonsktruksjoner (bremser, understell, fjærer osv).
Med andre ord, man må være flink å skrive søknader om man skal skru mye bil xD