I år 2000 kjøpte jeg en 1992 MR2, min aller første bil. Det var også årsaken til at mr2-ogn.no ble grunnlagt i 2001. Ts-ogn.no het altså mr2-ogn.no de første årene men ble omprofilert for å skape rom for eiere av andre sportsbiler fra Toyota
Det hadde kanskje en liten sammenheng med at jeg da solgte bilen og kjøpte en Celica Turbo istedet. Jeg angret noen år og når anledning bød seg, så kjøpte jeg tilbake min gamle MR2. Det skjedde i 2006, og siden har bilen vært i mitt eie. Den ble kjørt noen få turer ett år, bl.a. en tur til Dagali flyplass. Men, som småbarnsfar med hus som måtte pusses opp så ble både tid og penger brukt på annet enn bilen. I mai i år begynte prosjektet med å få bilen godkjent og på veien igjen.
Jeg tenker det er på tide at jeg lager en prosjekttråd, slik at historie og fremdrift blir dokumentert.
Følgende ble gjort før jeg forsøkte å godkjenne bilen:
- Kuttet bort rustet metall i kanalene og sveiset inn nytt. Pusset og lakkert .
- Byttet tåkelys med knust glass. Et helvete å få ut pga ruste skruer.
- Byttet hjullager på ett bakhjul.
- Lakkerte midtplaten mellom 3rd gen baklyktene i bilens farge, og monterte lang låsesylinder slik at låsen til bagasjeromslokket var flush med bakplaten.
- Fikset en eksoslekkasje.
- Nytt batteri
- Demonterte Apexi AFC-2 (til salgs, om noen ønsker).
- Fjernet skumplasten på innsiden av dørstolpen, som var trolig skyld i rusten i kanalene.
- Byttet Cancer-bars til nye originale.
- Byttet til nyoverhalte bremsekalippere på alle hjul, nye glidepinner til alle kalippere, og byttet braketter til kalippere fremme.
- Byttet bremsevæske, olje og oljefilter.
- Fikset ACIS (spjeldet gikk trekt og ble derfor ikke lukket av vakumet på tomgang).
- Vasket og renset grundig både utvendig og innvendig, og under panser. Polerte eksosstussene.
Slik så bilen ut når jeg tenkte at den var klar for godkjenning: Bilen ble da forsøkt godkjent, men feilet pga at bremsene fremme ikke slapp skikkelig. Det som ble gjort videre var da:
- Undersøkte bremsekalippere, om sylindere og stempler var ok. Om braketter eller kalippere stod skjevt.
- Byttet bremseslanger på alle hjul.
- Overhalte hovedbremsesylinderen (ny sylinder er ikke lenger tilgjengelig fra Toyota).
- Byttet bremseklosser på hjul fremme.
- Rettet en brakett som bittelitt skjev.
- Byttet termostat.
- Byttet håndbrekkskabel venstre side, og justerte håndbrekk på nytt.
Og da til slutt ble bremsene perfekte og bilen ble godkjent! Akkurat i tid for vinterdvalen
Med tanke på at Toyota fører færre og færre deler til denne modellen, så føler jeg egentlig at det er helt greit at så mye måtte byttes for å få bremsene i orden. Nå bør det jo fungere i mange nye år 
Men, så klart dette prosjektet stopper jo ikke der
Holder nå på å montere original radio i bilen igjen. Det er uvanlig nå med MR2-er som har original radio, og jeg er ikke lenger opptatt av veldig bra lyd i bilen (vil heller høre motor). Så, da fant jeg til slutt en selger av original radio, og jeg mottok den for to uker siden. Det originale ledningsnettet i dasjen var klippet i stykker, så det var litt jobb å få det rettet
Det spesielle her er jo at det er mitt eget hærverk mot ledningsnettet fra den gangen jeg var 21 år, som jeg nå i en alder av 39 år må reparere. Jaja
Jeg kommer nok til å montere et DAB+/blåtann-adapter etterhvert.
Jeg har et problem med at B+ kabelen til radio (konstant 12v) "slukner" idet døren åpnes eller lys tennes. I samme tid ser jeg at de lysende sifferne i klokken slukker når døren åpnes eller kupélyset skrus på. Kupélyset lyser ikke. Her er det altså noe galt i ledningsnettet til bilen. Jeg er ikke i mål med å finne årsaken, men det er trolig dårlig relé til interiørbelysning, skadet ledningsnett i døren, eller dårlig montering av alarm gjort av forrige eier.
Men, hva med fremtiden da? Vel, for noen år siden kjøpte jeg et komplett bakpart av en Japansk MR2 med 3rd gen 3S-GTE. Tanken da var å gjøre bilen til en baneracer uten skilt (klasse GT4 eller GT3) men jeg fikk litt dårlig samvittighet når jeg tenkte at det ville være dårlig gjort mot min aller første bil, om jeg skadet den på banekjøring. Hadde det vært en hvilken som helst MR2 som kunne vært erstattet med en annen MR2, så hadde det vært enklere å utsette den for risiko på banen. Nå er planen å prøve å få dette godkjent ombygget med turbomotoren. Jeg har sjekket delelister og det er ingen endringer på min 92-modell mot 96-bakparten jeg har, med unntak av aksler og nav som følger med bakparten. Jeg har hele ledningsnettet frem til fotbrønnen, så dette skal være så nærmt plug&play som det er mulig. Det blir en utfordring å dokumentere likhetene på en måte som blir godtatt av vegvesenet. Og så er det dette med å dokumentere avgasser da. MR2 ble aldri solgt i Europa med denne motoren, men Celica Turbo (st205) ble det. Jeg har et chassisnummer til en norsk ST205, Det kan hende jeg kan vise til den, eller skaffe ECE-papirer for en ST205. Jeg har heller ikke et chassisnummer til bakparten, kun serienummeret til motoren. Toyota har ikke noe katalog over slikt så det er ingen hjelp. Jeg er altså usikker på om jeg vil få vegvesenet til å stole på at motoren er den som jeg forteller at det er. Men men, rent mekanisk er alt på plass nå. På torsdag mottok jeg den siste tingen jeg trengte: original eksos fra en MR2 Turbo. Jeg påbegynner arbeidet med søknad nå. Om noen har gode forslag til hvordan jeg kan dokumentere avgasser så er jeg takknemlig!

Jeg tenker det er på tide at jeg lager en prosjekttråd, slik at historie og fremdrift blir dokumentert.
Følgende ble gjort før jeg forsøkte å godkjenne bilen:
- Kuttet bort rustet metall i kanalene og sveiset inn nytt. Pusset og lakkert .
- Byttet tåkelys med knust glass. Et helvete å få ut pga ruste skruer.
- Byttet hjullager på ett bakhjul.
- Lakkerte midtplaten mellom 3rd gen baklyktene i bilens farge, og monterte lang låsesylinder slik at låsen til bagasjeromslokket var flush med bakplaten.
- Fikset en eksoslekkasje.
- Nytt batteri
- Demonterte Apexi AFC-2 (til salgs, om noen ønsker).
- Fjernet skumplasten på innsiden av dørstolpen, som var trolig skyld i rusten i kanalene.
- Byttet Cancer-bars til nye originale.
- Byttet til nyoverhalte bremsekalippere på alle hjul, nye glidepinner til alle kalippere, og byttet braketter til kalippere fremme.
- Byttet bremsevæske, olje og oljefilter.
- Fikset ACIS (spjeldet gikk trekt og ble derfor ikke lukket av vakumet på tomgang).
- Vasket og renset grundig både utvendig og innvendig, og under panser. Polerte eksosstussene.
Slik så bilen ut når jeg tenkte at den var klar for godkjenning: Bilen ble da forsøkt godkjent, men feilet pga at bremsene fremme ikke slapp skikkelig. Det som ble gjort videre var da:
- Undersøkte bremsekalippere, om sylindere og stempler var ok. Om braketter eller kalippere stod skjevt.
- Byttet bremseslanger på alle hjul.
- Overhalte hovedbremsesylinderen (ny sylinder er ikke lenger tilgjengelig fra Toyota).
- Byttet bremseklosser på hjul fremme.
- Rettet en brakett som bittelitt skjev.
- Byttet termostat.
- Byttet håndbrekkskabel venstre side, og justerte håndbrekk på nytt.
Og da til slutt ble bremsene perfekte og bilen ble godkjent! Akkurat i tid for vinterdvalen


Men, så klart dette prosjektet stopper jo ikke der



Jeg har et problem med at B+ kabelen til radio (konstant 12v) "slukner" idet døren åpnes eller lys tennes. I samme tid ser jeg at de lysende sifferne i klokken slukker når døren åpnes eller kupélyset skrus på. Kupélyset lyser ikke. Her er det altså noe galt i ledningsnettet til bilen. Jeg er ikke i mål med å finne årsaken, men det er trolig dårlig relé til interiørbelysning, skadet ledningsnett i døren, eller dårlig montering av alarm gjort av forrige eier.
Men, hva med fremtiden da? Vel, for noen år siden kjøpte jeg et komplett bakpart av en Japansk MR2 med 3rd gen 3S-GTE. Tanken da var å gjøre bilen til en baneracer uten skilt (klasse GT4 eller GT3) men jeg fikk litt dårlig samvittighet når jeg tenkte at det ville være dårlig gjort mot min aller første bil, om jeg skadet den på banekjøring. Hadde det vært en hvilken som helst MR2 som kunne vært erstattet med en annen MR2, så hadde det vært enklere å utsette den for risiko på banen. Nå er planen å prøve å få dette godkjent ombygget med turbomotoren. Jeg har sjekket delelister og det er ingen endringer på min 92-modell mot 96-bakparten jeg har, med unntak av aksler og nav som følger med bakparten. Jeg har hele ledningsnettet frem til fotbrønnen, så dette skal være så nærmt plug&play som det er mulig. Det blir en utfordring å dokumentere likhetene på en måte som blir godtatt av vegvesenet. Og så er det dette med å dokumentere avgasser da. MR2 ble aldri solgt i Europa med denne motoren, men Celica Turbo (st205) ble det. Jeg har et chassisnummer til en norsk ST205, Det kan hende jeg kan vise til den, eller skaffe ECE-papirer for en ST205. Jeg har heller ikke et chassisnummer til bakparten, kun serienummeret til motoren. Toyota har ikke noe katalog over slikt så det er ingen hjelp. Jeg er altså usikker på om jeg vil få vegvesenet til å stole på at motoren er den som jeg forteller at det er. Men men, rent mekanisk er alt på plass nå. På torsdag mottok jeg den siste tingen jeg trengte: original eksos fra en MR2 Turbo. Jeg påbegynner arbeidet med søknad nå. Om noen har gode forslag til hvordan jeg kan dokumentere avgasser så er jeg takknemlig!
- Kristian - grunnlegger ts-ogn (tidligere mr2-ogn)
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet