TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Enkleste mÃ¥ten Ã¥ kople konstant 12v til bensinpumpe (3sgte)?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#56301  av CelicaTurbo

Funkes: skal du alltid diskutere du? :wink: Men, så lenge Bjørni ikke har skrevet noe om dette er en 3. gen motor så antar jeg at det er en 2. gen og da bruker den garantert ikke MAP-sensoren, det vet du like godt som jeg gjør :lol:

#56343  av funkes

CelicaTurbo skrev:Funkes: skal du alltid diskutere du? :wink: Men, så lenge Bjørni ikke har skrevet noe om dette er en 3. gen motor så antar jeg at det er en 2. gen og da bruker den garantert ikke MAP-sensoren, det vet du like godt som jeg gjør :lol:
Hehehe, nei det var ikke meningen å starte en diskusjon i hele tatt.
Men jeg syntes MAP hørtes ut som den mest fornuftige måten å finne ut om det var vakuum eller overtrykk i manifolden.
Derfor håpte jeg at du kunne forklare hvorfor det ikke ble brukt, ikke noe verre enn det ;)

#56348  av CelicaTurbo

joda, så klart MAP er den mest fornuftige måten å vite om det er overtrykk eller undertrykk, men i dette tilfellet er det mest interessant å kjenne mengden luft som går inn i motor siden mengden bensin er avhengig av dette, og den mengden har ikke direkte sammenheng med turbotrykket. Skulle man da brukt en trykksensor som basis for dette måtte man ha regnet ut luftmenden ved hjelp av turbotrykk+turtall (og eventuelle andre sensorer som vil modifisere verdien).. På 3. gen motoren er det nettopp slik ECU beregner luftmenden og da er det vel sannsynlig at dette også er basis for pumpereleets posisjon der :) Men, på en 2. gen motor er det jo en sensor som forteller luftmengden direkte så hvorfor gjøre det vanskelig?

#56352  av funkes

CelicaTurbo skrev:joda, så klart MAP er den mest fornuftige måten å vite om det er overtrykk eller undertrykk, men i dette tilfellet er det mest interessant å kjenne mengden luft som går inn i motor siden mengden bensin er avhengig av dette, og den mengden har ikke direkte sammenheng med turbotrykket. Skulle man da brukt en trykksensor som basis for dette måtte man ha regnet ut luftmenden ved hjelp av turbotrykk+turtall (og eventuelle andre sensorer som vil modifisere verdien).. På 3. gen motoren er det nettopp slik ECU beregner luftmenden og da er det vel sannsynlig at dette også er basis for pumpereleets posisjon der :) Men, på en 2. gen motor er det jo en sensor som forteller luftmengden direkte så hvorfor gjøre det vanskelig?
Ja, og der har vi svaret :)
Jeg ble for opptatt av manifold trykket og hvordan det var best å finne ut det.
Men ja, når du sier det sånn er det jo selvfølgelig best å bruke mengden luft siden motoren leverer ganske konstant bensin ut fra hvor mye luft den får (og seff ut fra turtall, belastning, temp osv).
Men da fikk jeg svar på spørsmålet mitt. Takk for hjelpa :)

#56387  av Bjørni

Hmmm... igår virket bilen som den skulle, ingen problemer... :roll:

Snodig..