CelicaTurbo skrev:joda, så klart MAP er den mest fornuftige måten å vite om det er overtrykk eller undertrykk, men i dette tilfellet er det mest interessant å kjenne mengden luft som går inn i motor siden mengden bensin er avhengig av dette, og den mengden har ikke direkte sammenheng med turbotrykket. Skulle man da brukt en trykksensor som basis for dette måtte man ha regnet ut luftmenden ved hjelp av turbotrykk+turtall (og eventuelle andre sensorer som vil modifisere verdien).. På 3. gen motoren er det nettopp slik ECU beregner luftmenden og da er det vel sannsynlig at dette også er basis for pumpereleets posisjon der
Men, på en 2. gen motor er det jo en sensor som forteller luftmengden direkte så hvorfor gjøre det vanskelig?
Ja, og der har vi svaret

Jeg ble for opptatt av manifold trykket og hvordan det var best å finne ut det.
Men ja, når du sier det sånn er det jo selvfølgelig best å bruke mengden luft siden motoren leverer ganske konstant bensin ut fra hvor mye luft den får (og seff ut fra turtall, belastning, temp osv).
Men da fikk jeg svar på spørsmålet mitt. Takk for hjelpa
