Undersøkelser viser at jentene ikke er stort bedre enn guttene. Myten om at guttene kjører så mye hardere enn jentene er blitt avlegs. Men det har ikke noe med saken å gjøre egentlig, tingen er at MR2 er en krevende bil og kjøre, den har bakhjulstrekk og midtplasert motor som gjør at det kreves en viss finesse å kjøre den på vått føre samt om vinteren.. Finessen jeg sikter til er tilegnet erfaring som en rykende fersk 18 åring i alle tilfeller mangler enten det er gutt eller jente. Jeg vet av erfaring at jeg ikke hadde villet hatt en MR2 selv det første året jeg hadde lappen. Dette året bruker man som regel på å bli kjent med bilen og dens virkemåte. Samt hvordan den reagerer i svinger osv. En 18 åring vil ikke ha noen forståelse om hva slags fart man kan ha inn i en sving på et gitt føre for at det skal være trygt. Dette vet man dersom man har litt kjøre erfaring. Med en MR2 kan dette fort bli skjebnesvangert. Tingen er at en MR2 ikke vil krenge i svingene, noe de fleste vanlige biler gjør. Dette forteller sjåføren at bilen er under en viss påkjenning, og at det er på tide å senke farten. Neste gang kjører man ikke like fort i den svingen. MR2en krenger ikke i svinger fordi det er en sportsbil med stivt understell. Den gir deg ingen signaler om at du nå er iferd med å tøye grensene for hva den kan tåle slik vanlige biler gjør. Derfor kan du fort befinne deg utenfor veien uten å ha fått et eneste signal om hva som var iferd med å skje. Dette har jeg selv opplevd mange ganger.. og det eneste som har berget meg er 6 års kjøre-erfaring.
Jeg sier ikke at en MR2 er en dårlig bil for en 18 åring. Jeg sier bare at saken er som baken, todelt. Det finnes gode sider og dårlige sider med de fleste ting. Og når det gjelder MR2en så er et helt ferskt førerkort definitivt en ulempe, og kjøreerfaring en stor fordel.
De fleste må da kunne si seg enig i at om bilen ikke blir behandlet rett så kan den fort vise seg å være farlig. Man må vite hvordan den skal kjøres for å kjøre den trygt... Når man vet hvordan den skal kjøre er den en fantastisk god bil å kjøre!
Men når man akkurat har fått lappen vil man i alle tilfeller bruke mye tid på å lære seg hvordan ting fungerer, man vil prøve og feile gang på gang før man etter hvert har tilegnet seg såpass mye erfaring at man ved med seg selv at man nå er en bedre sjåfør. Slik er det med både gutter og jenter. Og da vil jeg ikke si at MR2 er den rette bilen å starte med. Det blir på samme måten som at flygere starter treningen sin i små propell fly, og så avanserer til raskere jetfly etter hvert. Man går ikke rett på Jetflyet med en gang fordi man trenger flerfoldige timer i lufta før man er klar til å gå et hakk opp.
Når jeg fikk lappen kjørte jeg rundt i en Mitsubishi Gallant. Det var en helt vanlig bil på den tiden, og en helt grei bil å lære seg å kjøre med. Men en ting vet jeg med sikkerhet, at om jeg hadde fått en MR2 MK2 opp i hendene den dagen jeg kom hjem med førerkortet, da hadde det ikke gått mange ukene før jeg hadde reist av veien f.eks med ræva først og skadet meg selv eller andre i samme slengen. En vanlig familiebil vil gi deg mye bedre tilbakemelding på hvordan den håndterer kjøringen din enn hva en MR2 gjør. Familiebilen sier ifra med kjøre-egenskapene sine, eller snarere "mangelen" på sådan etter hvert som du presser den mot grensen. MR2en gjør ikke det. Den bare gir alt intil den ikke har mer å stille opp med, og da plutselig slipper det uten forvarsel. Den krenger ikke i svingene, Den sitter som støpt på veien osv helt til den plutselig ikke gjør det lenger. Og da er det for sent. Jeg har kommet sidelengs ut av mang en rundkjøring med min MR2 MK2, og da har jeg hatt samme fart som alle andre bilene som kjørte både forran og bak meg.. Tingen er, at når regnet høljer ned og du kommer der med en MR2 med motoren bake og bakhjulstrekk i en sving, da vil som regel ræva rett frem.. og du skal være over middels god som sjåfør for å greie å forutse hva som vil skje, og så rette situasjonen opp igjen. Jeg kan ALDRI tenke meg at en rykende fersk 18åring vil greie å forutse slike situasjoner like bra som en erfaren sjåfør, og vedkommende vil ikke ha noen som helst anelse om hvordan han/enne skal greie å få bilen på rett kjøl igjen før det er for sent. Som sagt før skal man ha litt rallygener for å greie å flyte med trafikken på slikt føre med en MK2, man må regne med å spinne litt og skli litt sidelengs rett og slett fordi den berømte ræven alt for ofte vil rett frem når du vil svinge.. Jeg tviler på at verken gutter eller spesielt jenter er særlig flinke til å hente seg inn igjen i slike situasjoner. Og der har faktisk guttene en fordel fremfor jentene. Som sagt før, Jentene er roligere av seg enn guttene, og akkurat i dette tilfellet er ikke det nødvendigvis en fordel. Når bilen begynner å skli har jentene en tendens til å få panikk og stå på bremsa, mens gutten kanskje vil trykke på gassen. I dette tilfellet er det gassen som er rette alternativet. MAO forsiktighet lønner seg ikke i denne situasjonen. Farten trenger ikke være høy heller for at en slik situasjon skal oppstå. En rundkjøring i 20-30 km/t er nok til at en MR2 MK2 seiler på vått føre. Da tror jeg faktisk at en vanlig familiebil hadde vært klart å annbefale fremfor en MK2.
Igjen et eksempel på at dette er en bil som egner seg bedre for de litt mer erfarene sjåførene.
Og når det gjelder sikkerhet så er MR2 en sikker bil. Den tåler en trøkk, Men jeg vil ikke påstå at den er sikrere enn andre biler. Snarere tvert imot. Bilen er svært lav, og vil derfor komme dårligere ut i en front mot front kollisjon enn en litt høyere bil. Tingen med MR2en er at den er ekstra stivet opp i front pga mangel på motor fremme. I en kollisjon mellom en MR2 Mk2 uten airbag og en nyere Golf GTImed Airbag (i samme prisklasse) så er det godt mulig at man hadde kommet bedre fra det i Golfen pga Airbagen.
Nå er det sikkert en del som absolutt VIL missforstå meg, og slike folk er det ikke vist i å diskutere med. Men så er det sikert også en del som forstår AKKURAT hva jeg mener. Nå er det iallefall sagt

Så får de det gjelder selv overveie for og imot.
En kan godt være 18 og kjøre som en gud, uten problemer med en MR2 MK2. Men de ALLER ALLER fleste vil iløpet av sine første år med lappen være borti flere små uhell og få seg mang en lærepenge. Det er slik vi mennesker lærer. Og jeg tror man lettere lærer leksa med en vanlig bil enn med en MR2, fordi den vanlige bilen som sagt gir mer tilbakemelding til føreren underveis enn en MR2 gjør. MR2en sier ikke ifra før det er alt for sent..Eneste måten å redde situasjonen i en MR2 på er å Forutse den før den skjer. Og dette er en egenskap ferske sjåfører mangler nettopp fordi egenskapen baserer seg på erfaring. Noe en helt fersk sjåfør ikke har så alt for mye av...