TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ny mr2 eiger 90 mod.gti

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #56074  av HUMMER

Hei...

Har kjøpt en mr2 gti 90 mod. (til dattera mi som snart fyller 18)
Og tillater meg og melde meg på forumet etter som det nok blir meg som
må holde bilen i orden og for snike meg til noen testturer!!!

har noen spørsmål som ville være fint og få tilbakemelding på

1. hvor sikker er en mr2 ?? Motore bak osv. men etter som den
er populær i USA kan den umulig være dårligere enn mange andre.

2. 156 hk.??? dette kan umulig være ut på hjula ???

3. Finnnes det hvite blinklysglass som passer og ser orginale ut.
Og hva koster det ?

4. En stund etter en har lukket bildøra kommer det en lyd fra dørene
en motor/låse lyd hva er dette ??

5. Hvor store dekk/felg kan en bruke / (er best) før kjørekomforten
blir dårlig (det sitter 195/45/15 i dag)

6. Eg ønsker og montere en defa alarm kun for og få sentrallås
hvor ligger sentrallåsreelet ? evt. hvilken ledning.

Mvh. Torgeir
 #56075  av chris

HUMMER skrev:Hei...

Har kjøpt en mr2 gti 90 mod. (til dattera mi som snart fyller 18)
Og tillater meg og melde meg på forumet etter som det nok blir meg som
må holde bilen i orden og for snike meg til noen testturer!!!
gratulerer, velkommen hit, og steikheldig datter if you ask me ;)
dette er et knall forum for å spørre om alt mulig, som du sikkert har oppdaga :)
HUMMER skrev: har noen spørsmål som ville være fint og få tilbakemelding på

1. hvor sikker er en mr2 ?? Motore bak osv. men etter som den
er populær i USA kan den umulig være dårligere enn mange andre.
siden det er bil med midtstilt motor, så må man ha respekt for det. bilen er ikke akkurat understyrt, for å si det sånn. men ved normal kjøring (når man ikke tøyer grensene) så sitter bilen utrolig godt på veien, spesielt om man har på skikkelige dekk. Eneste "fare"momentet man bør være klar over, er at om man kjører altfor fort inn i en sving, så må man for all del ikke panikkbremse. da kommer ræva ut i prosjektilfart. ellers er det absolutt ingen problemer å kjøre mr2. litt lett i ræva på vinterføre er den riktignok. fort at man kommer litt sidelengs ut av kryss og sånn ;)
Når det gjelder usa, så er mr2'ene der levert med annen type motor (litt større volum, og mindre hk), og jeg tror også annet hjuloppheng.
HUMMER skrev: 2. 156 hk.??? dette kan umulig være ut på hjula ???
gti'en har 156 hk i motoren, ikke på hjula. Såvidt jeg vet er det ingen bilprodusenter som oppgir hk på hjula. men den sparker bra, spesielt når man kommer på 4800 omdreininger. om jeg ikke husker feil er maks dreiemoment på 5000 rpm, og maks hk er på oppunder 7000 rpm
HUMMER skrev: 3. Finnnes det hvite blinklysglass som passer og ser orginale ut.
Og hva koster det ?
Man får kjøpt hvite blinklys originalt hos toyota, som passer rett inn, disse har jeg hørt koster et par tusen kroner, inkludert de små firkantede blinklysene på siden.
Alternativt kan man kjøpe såkalt aftermarket lykter, som også passer rett inn. ta en titt på denne linken: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=4240
HUMMER skrev: 4. En stund etter en har lukket bildøra kommer det en lyd fra dørene
en motor/låse lyd hva er dette ??
dette er for meg ukjent hva det kan være. mulig å beskrive nærmere?
HUMMER skrev: 5. Hvor store dekk/felg kan en bruke / (er best) før kjørekomforten
blir dårlig (det sitter 195/45/15 i dag)
jeg kjører på 215/40-17 foran og 235/40-17 bak, har 7.5" brede felger (med dette har jeg faktisk null feilmargin på speedometeret). på vinter har jeg 195/55-15, som egentlig er litt feil rulleomkrets på, i forhold til sommerdekka.
Anbefaler sterkt å ha bredere dekk bak enn foran på en mr2.
Oppsettet jeg kjører med synes jeg ikke er ukomfortabelt på noe vis, det ser veldig bra ut, og det sitter som lim i svingene. Men når det gjelder komfort så er vel det en subjektiv oppfatning, men vet det er mange med mr2 mk2 som kjører med samme sommerdekk-oppsett som jeg har.
HUMMER skrev: 6. Eg ønsker og montere en defa alarm kun for og få sentrallås
hvor ligger sentrallåsreelet ? evt. hvilken ledning.
Hør med @lpher her på forumet, han jobber på bilradiospesialisten ;)
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/profile.php ... ofile&u=10

#56079  av HUMMER

Mange takk for utfyllende svar..

Ang.sikkerhet var helst kollisjonsikkerhet eg siktet til etter som motoren sitter bak !!

Og denne lyden i dørene. er en elektrisk lyd lik den som en har når
en låser med sentrallås. men den kommer av seg selv .. en stund etter
at en har slått igjen døra..Eg lurte på om det var en ekstra låsing oppheng av døra.?

Bilen forøvrig er nyinportert fra Tyskland og i flott stand på alle vis
eneste minus er litt slitasje på førerstolen og litt slark i forstilling/foringer
som en kan høre når en kjører i vaskebrett
har bestilt time på verksted !!

Mvh.Torgeir
 #56080  av Maverick

18 hu dattera di ja .. *host kremt* 8) :lol:

#56081  av chris

HUMMER skrev:Mange takk for utfyllende svar..

Ang.sikkerhet var helst kollisjonsikkerhet eg siktet til etter som motoren sitter bak !!

at en har slått igjen døra..Eg lurte på om det var en ekstra låsing oppheng av døra.?

eneste minus er litt slitasje på førerstolen og litt slark i forstilling/foringer

Mvh.Torgeir
kollisjonssikkerheten tror jeg er veldig bra, og tror "firewalk" kan bekrefte dette (http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... 1&start=30). Etter det jeg har hørt er det en solid bil med mye avstivninger, og det skal mye til før man ødelegger selve kupèen.

Den lyden er snodig, og for meg ukjent. Det er i hvert fall ingen sånn lyd på min mr2, og har ikke hørt det på noen andre mr2'er heller. Men kanskje noen andre kan svare bedre på dette.

Litt slitasje på førerstol må man nesten regne med på en tross alt såpass gammel bil. Begynner å se antydninger til slitt kant på førersetet i min 92 modell også.

Håper du hiver opp noen bilder etterhvert, og lykke til med bilen. Det er en sann glede å kjøre denne typen bil.
Sist redigert av chris den 12 aug 2004 12:08, redigert 1 gang totalt.
 #56082  av Maverick

Velkommen på forumet, det glemte jeg å skrive :)

#56084  av MRQuoc

Når det gjelder sikkerhet , har ikke det noe med at motoren er foran eller bak noe særlig å si. I noen tilfeller er vel det riktig nok greit å ha motoren som tar imot, men med dette kommer også det trykt inn i kupeen. Det er mer eller mindre sjeldent at førere av Mr2 er hardere skadd enn andre biler under en kollisjon. og det finnes noen gode grunner "tror jeg"

1. De fleste respekterer bilens egenskaper og ulemper ( panikkbremsing er ulempe )
2. De fleste er oppegående sjåfører som forstår seg på trafikkbildet ( man kan avverge en kollisjon ved å lese trafikken )

Og vi har jo noen som har vært meget uheldig med Mr2 , de lever enda og med mindre skader , tross skadeomfang ..
SÃ¥ for meg er MR2 like sikker som en hvilken som helst Stasjonvogn med 10 airbags.

#56086  av henningl

Tenk på det som så.. med motoren bak har man plutselig 40-50cm større deformasjonssone fremme, og ingen store ting som tvinger seg gjennom torpedoveggen under kollisjon.

#56088  av MRQuoc

henningl skrev:Tenk på det som så.. med motoren bak har man plutselig 40-50cm større deformasjonssone fremme, og ingen store ting som tvinger seg gjennom torpedoveggen under kollisjon.
Jeg tror man kan finne mange kollisjonskadet mr2mk2 , der kupeen er ganske bra intakt i forhold til resten av bilen..

#56110  av sexten

den lyden du hører fra dørene høres nesten ut som om det må være sentrallåsen som tøyser seg på en eller annen måte. du er ikke borti knappen som låser dørene da? :)
jeg har DEFA alarm i bilen min, og den liker å skru på alarmen om jeg har den ene døren åpen og har tenningen på "ACC" :?: og hører på radio.
da uler alarmen om jeg prøver å starte bilen :)

men for å komme tilbake til poenget. om du får en fagmann til å montere DEFA-alarmen, så finner han sikkert ut det med dørene som låser seg også

når det gjelder hvordan MR2 mk2 er å kjøre, så kan jeg si at den sitter MEGET bra, helt til det slipper... Det vil si om du kjører veldig mye for fort inn i en sving og bremser I svingen så slipper det, og da slipper det FORT. Du skal ha kjørt MR2 i et par år for å håndtere den sladden og kontrasladden du får da (jeg klarer iallfall ikke å rette opp sladden om den kommer uten at jeg er forberedt på den).

derfor bør du kanskje mase om og om igjen at denne bilen ikke oppfører seg på samme måte som bilen hun lærekjører i (regner jeg med :D ). dessuten hadde det jo vært greit å tatt henne med på bane og prøvd hvordan den oppfører seg når den først slipper, sånn at hun tar det rolig i svingene :)

MEN, som tidligere nevnt, den slipper ikke før du
1) kjører alt for fort inn i en sving (i sånne situasjoner går det galt uansett hvilken bil du kjører :) )
2) kjører i rimelig høy hastighet inn i en sving, for så å panikkbremse (brems derfor alltid ned FØR svingen, for så å heller akselerere ut av svingen
3) kjører på snø/is-føre. dette har jeg ikke erfart selv enda, så dette er bare basert på ting jeg har hørt fra andre MR2-eiere. Men ryktet går ut på at du skal være veldig forsiktig i svingene når det er vinterføre

håper du ikke ble skremt bort av alt dette, for det bør du ikke. MR2 er vel så sikker som de fleste biler. jeg ville bare advare mot de farene som finnes, tror jeg har fått med det meste :)

lykke til

#56114  av zacroa

chris skrev:
HUMMER skrev:Mange takk for utfyllende svar..

Mvh.Torgeir
kollisjonssikkerheten tror jeg er veldig bra, og tror "firewalk" kan bekrefte dette (http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... 1&start=30). Etter det jeg har hørt er det en solid bil med mye avstivninger, og det skal mye til før man ødelegger selve kupèen.

Den lyden er snodig, og for meg ukjent. Det er i hvert fall ingen sånn lyd på min mr2, og har ikke hørt det på noen andre mr2'er heller. Men kanskje noen andre kan svare bedre på dette.

Litt slitasje på førerstol må man nesten regne med på en tross alt såpass gammel bil. Begynner å se antydninger til slitt kant på førersetet i min 92 modell også.

Håper du hiver opp noen bilder etterhvert, og lykke til med bilen. Det er en sann glede å kjøre denne typen min.
Er`n typen din?? :D :D :D

#56115  av chris

zacroa skrev: Er`n typen din?? :D :D :D
fatter ikke hva du snakker om :mrgreen:

heftig trykkleif det der. :lol: :lol:

#56116  av @lpher

HUMMER skrev: Og denne lyden i dørene. er en elektrisk lyd lik den som en har når

Velkommen til forumet :D

Den lyden din...høres ut som om du har en defekt driver eller noe i døra...vanskelig å si uten å se det men :) ...er det 'lyd' på begge dørene foresten?

Defa alarm til din bil...bør ikke koste over 4.000,- ihvertfall...prisene varierer MYE forskjelllige steder i landet :) Vi tar 3.890,- ferdig montert ihvertfall :)

@lpher

#56123  av bose

"Det er en sann glede å kjøre denne typen min"
*Kremt*. Må du informere oss andre på forumet om akurat det der? :P

#56127  av hmsilset

Har selv mr2.Har også hatt usa utgave.Det er ingen problemer
på vinter.Med bakhjulsstrekk og litt tyngde bak går det uten
problemer opp alle bakker hjemme(Isfjorden:)

Når noen her sier at den slipper lett på vinteren,så kan
jeg ikke si meg enig i det.Og om den i det hele tatt skal
glippe på tørr asfalt så skal det veldig mye til! men det
med å panikkbremse i sving har jeg ikke prøvd enda da :P