TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Oljeforbruk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#59126  av jsle

Jeg har akuratt overhalt motoren min pågrunn av stort oljeforbruk.
Trodde også det var ventiltetningene, men dissse var akuratt like fine selv om de har gått 200k.
Men oljefjærene var det derimot være med de satt dønn fast måtte slå de løs. Så ikke være for sikker på at det er ventilteningene.

Å kjøre kompresjonstest tviler jeg på at du finner ut noe med. Olje fjærene lager ikke kompresjon de er bare skrape fjærer som dytter nedigjen olje så den ikke kommer inn i forbreningen. Skal du merke noe på kompresjon må stempelfjærene være slitte eller sitte fast også og da vil du mærke det på efekten.

Overhal hele motoren da du driver på, men kan du ikke skru selv blir det fort dyrt, det er litt jobb.

Å bytte ventiltetningen er ikke gjort på en halv time det heller.
Vedlegg
Her ser du stemplene min se hvor klistra oljefjærene er.
Her ser du stemplene min se hvor klistra oljefjærene er.
oljefjærer.jpg (43.04 kiB) Vist 1854 ganger

#59196  av Mr2Nyter'n;p

Mr2'en min og drikker endel olje... Ca 1L på 100 mil.. Dette etter at jeg bytta til tjukkere olje og hele pakka... Hadde bilen min inne på verksted for å bytte ventiltettinger i sommer, men det var penger jeg liksågodt kunne kasta ut vinduet ettersom ventilstyringene visstnok var så slitt at det ikke var noe vits i å bytte tettingene... Nei... Her er alt vurdert fra overhaling til motorbytte og sånn det ser ut nå blir det til at jeg om en måneds til kjøper inn 4L olje på felleskjøpet for så SUSE nedover til Gadbjerg i Danmark for motorbytte.. Så.. Hvis noen ser noe rødt med en hale av blårøyk etter seg er det nok jeg som tar et skikkelig farvel med gamlemotoren på tur til Danmark. :P :P :P

#59213  av tahustvedt

Min drikker også olje. De eneste gangene den ryker (så vidt jeg vet, da) er kaldstarter når det er rundt 0 grader ute og kaldere. Jeg er forberedt på å punge ut 20-25 k i vinter på å overhale litt i motoren på verksted. Må bare bli ferdig med å betale bilen først. :lol:

#59214  av Phantom3D

Min Mk1 bruker nesten ikke olje, bruker en god castrol olje, som motoren ser ut til å like!

#59216  av bose

at Castrol lager veldig god olje har tilogmed jeg merka ;)

#59232  av jsle

Mr2Nyter'n;p skrev:Mr2'en min og drikker endel olje... Ca 1L på 100 mil.. Dette etter at jeg bytta til tjukkere olje og hele pakka... Hadde bilen min inne på verksted for å bytte ventiltettinger i sommer, men det var penger jeg liksågodt kunne kasta ut vinduet ettersom ventilstyringene visstnok var så slitt at det ikke var noe vits i å bytte tettingene... Nei... Her er alt vurdert fra overhaling til motorbytte og sånn det ser ut nå blir det til at jeg om en måneds til kjøper inn 4L olje på felleskjøpet for så SUSE nedover til Gadbjerg i Danmark for motorbytte.. Så.. Hvis noen ser noe rødt med en hale av blårøyk etter seg er det nok jeg som tar et skikkelig farvel med gamlemotoren på tur til Danmark. :P :P :P

Hmmm ventilstyringen så slitt at det ikke var noen vits å bytte tetninger det skjønner jeg ikke helt, skal ikke komme si at jeg kan så mye om det her men sånn jeg skjønner det så sitter ventiltetningene utenpå ventilstyringen og klemmer mot ventilstanga (kan henne det er det som kalles ventilstyringen ikke helt sikker) og at dette er blitt så slitt høres litt rart ut, isåfall er det "ventilstanga" som er utslitt og da er det bare å sette i nye ventiler. Mulig dem er jævlig dyre da men.

#59270  av tahustvedt

Jeg bruker forresten også Castrol. Har kjørt på delsynt lenge (hva den nå heter for noe, husker ikke) men kjører på sånn GTX Magnatec helsynt nå, 5w40. 40 er egentlig litt lavt belastningstall, syns jeg.

#59435  av tettwatt

Koklusjonen er egentlig at du ikke blir kvitt oljeforbruket uansett hva du foretar deg??? Eller det er bare dyrt...? :)

#59439  av erling

Hehe.. Blir kvitt forbruket, men det er lite sannsynlig at vent.tetningene forårsaker det. Er vel det som menes, og det er akkurat det omtrent alle sier som har prøvd å bytte bare dem. En mekaniker på TG-bil hadde overhalt ca 20 stk av dem, og det var kun 1 som slapp olja gjennom vent.tetningene. Den hadde visst vært overopphetet ellerno, de var ihvertfall tydelig slitt. Så om du tar de ut, og de ser hele og fine ut, så er det sikkert ikke de som er problemet. :)

#59664  av tahustvedt

Hva var det som var problemet på de 19 andre da? :wink:

#59717  av erling

tahustvedt skrev:Hva var det som var problemet på de 19 andre da? :wink:
De hadde vondt i halsen.. :P

Det var vel helst stempelringene på de ja..

#59723  av bose

hm...... er vel det som ryker ja, folk må lære seg å få motoren skikkelig vam før de kjører hardt

#59744  av Alexander G

Ser det er ganske mange delte meninger her ja...
Sleit lenge med å finne ut hva som var gale med min gamle motor, får jeg gav opp og kjøpte en ny. Tok sylinderlekkasje test, kompresjonstest og innvendig motorrens som skulle løse opp grums innvendig.
Ingen av testene gav resultater, verkstedene gav rett og slett opp og turde ikke å si om det var ventilene eller stempelringene. Da jeg spurte de om jeg fikk en garanti for at oljeforbruket ville forsvinne ved å skifte ventiltetningene ristet de på hodet. Jeg ble anbefalt å ta full overhaling på motoren for den nette sum av 19 000,- sånn ca, ble gjerne mer ettersom de ikke hadde prisene på alle delene.

Så ta en full overhaling, så er du iallefall sikker!