TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Diskusjon kurve/tÃ¥kelys

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#73986  av Mr2Nyter'n;p

Ble stoppa av onkel politi i fjor pga spredere/kjørelys samtidig.. Han var faktisk ganske opplyst.. Opplyst! :D Han sa at ved å bruke tåkelys/spredere vil du faktisk automatisk fokusere kortere frem på veien.. Øynene fokuserer mot sterkeste lys og det vil med den komboen sammen med kjørelys/langlys faktisk være kun noen meter foran bilen... Tenkte han snakka piss og tok meg selv i å se rett ned i veien foran bilen samme kveld.. Dagen etter var sprederne historie.. Ahh.. :D

#74162  av chris

memo skrev: jeg syns det blir litt for rånete å konstant kjøre med tåkelys, uansett mørke eller ei...

har på følelsen av at alle rånere har gjort det til en livsstil å være uenig med politiet hele tiden, hvor og når som helst... jeg skjønner det ikke helt... de gir deg valget mellom å enten bruke hovedlyktene til det de er ment for... eller få bot...enkelt og greit... må jo gå ann å ta det valget uten å bli irritert over det :)

jeg mener at grøftlysene på mr2 mk2 stiller seg litt annerledes da. Det er jo egentlig ment som hovedlykter til bilen det, og at vippelyktene er "ekstralykter" (jada jada, jeg vet noen kommer til å kverulere maks på dette nå, fordi "bla bla vippelyktene er kjørelys bla bla", men dere vet hva jeg mener om dere gidder å tenke litt)

-edit-
har forresten blitt stoppa flere ganger med både grøftlys på og vippelykter oppe, de har aldri sagt noenting. Men bruker kun vippelyktene når det er veldig mørkt og/eller dårlig sikt.

#74208  av tojo

Mer lys info "Ulovlig tåkelys gir bot som svir"
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101526
Kurve/tåkelys er diskusjonstema på VG nett idag(30/11-04):
http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID= ... 20kurvelys

#74212  av hovik

chris skrev:jeg mener at grøftlysene på mr2 mk2 stiller seg litt annerledes da. Det er jo egentlig ment som hovedlykter til bilen det, og at vippelyktene er "ekstralykter" (jada jada, jeg vet noen kommer til å kverulere maks på dette nå, fordi "bla bla vippelyktene er kjørelys bla bla", men dere vet hva jeg mener om dere gidder å tenke litt)
Grattis med magiske grøftelys. Fulgte disse med bilen eller er de kjøpt i ettertid ?

#74362  av chris

hovik skrev: Grattis med magiske grøftelys. Fulgte disse med bilen eller er de kjøpt i ettertid ?
? :roll: :?:

jeg venta meg et teit kverulantsvar, men det skjønte jeg ikke....

#74883  av Shyggen

Jeg må bare si at jeg HATER grøfte lys, dvs. ufornufti bruk av de..

Om veien er tørr gir jeg f.. i hva andre bruker av lys men, er det regn og våt asfalt blir du så j..li blenda av de førdømte lysan.. så jeg pleier å blinke på feil bruk av lys når det er våt asfalt..

Syns egentli det er rett som de vil ha det til at nærlys og grøftelys ikke skal være lovlig sammen... Parklys og Grøftelys derimot har jeg ingenting imot..

Om du kjører med parklys og grøftelys å det er mørkt ute er det du som får svi pga. for lite belysning..

Bruker du dermot begge er det andre som for svi pga. at sidesynet blir blendet og du ser ikke forbi bilen så og si..

Uansett hva dere andre sier så er nærlys og grøftelys absolutt NEINEI i mine øyne på våt vei!!!!!!!!! Alle som sier no annet kan gå å vogge :)

#76157  av jumbo

Det er min mening at folk som synes andre bilers tåke/kurvelys er forstyrrende bruker synet sitt feil (selvsagt med forutsetning om at lysene er fornuftig justert/ikke for høye)

At de sprer mye til sidene skal ikke være et problem for møtende bilister i det hele tatt.

Er enig i at det er verre når våt vei/asfalt, men det gjelder alt lys, ikke bare tåke/kurvelys

#76197  av chris

jumbo skrev:Det er min mening at folk som synes andre bilers tåke/kurvelys er forstyrrende bruker synet sitt feil (selvsagt med forutsetning om at lysene er fornuftig justert/ikke for høye)

At de sprer mye til sidene skal ikke være et problem for møtende bilister i det hele tatt.

Er enig i at det er verre når våt vei/asfalt, men det gjelder alt lys, ikke bare tåke/kurvelys
aaa-men, brotha' ;)

#76223  av Mr2Nyter'n;p

jumbo skrev:Det er min mening at folk som synes andre bilers tåke/kurvelys er forstyrrende bruker synet sitt feil (selvsagt med forutsetning om at lysene er fornuftig justert/ikke for høye)

Vel... Det er SJELDEN at tåkelys/spredere er justert riktig... Hvis det er sånn at det ikke skal være forstyrrende for møtende bilister mener jeg.. Menmen.. Jeg klikker ikke pga blending.. Bare hender seg at jeg nekter skru av langlysene mine når jeg møter biler med EKSTREMT feil justerte lykter i histen og pisten.. What comes around goes around som dem sier på Ricky Lake.. :lol:

#76367  av Tor

Xenon lamper er også VELDIG blendende da.

#76374  av Mr2Nyter'n;p

Det må jeg si meg enig i... Vet at man ikke skal se inn i lyset til møtende biler, men uansett blendes man jo.. Xenon er sikkert supert for dem som har det, men for oss vanlige dødelige er det en pain in the ass... For meg jaffal.. :roll:

#76420  av Shyggen

Grøftelys å våt vei er UANSETT stoooort NEI NEI for min del..

VÃ¥t asfalt som dere muligens har merka er bare et stort speil som reflekterer lyset bort..

Det kan du enkelt sjekke selv om du ikke tror meg ;) ved å kjøre langs en våt asfalt vei og se hvor mye lysene dine lyser opp den veien iforhold
til en vanlig tørr asfalt vei..

RIKTI RASSMUS! vakke mye lyset som "ble igjenn" på veien nei.. hvor tror du dette lyset forsvinner? bare blir borte? NEI! det "spretter" av asfalten og forsvinner opp og gjerne da i den møtende bilens syns felt eller lignende..

Vet at alle lys reflekterer sånn men, det som er litt skummelt med grøftelys på våt vei er at når du nærmere deg bilen som har gjøftelys så ser du ikke en dritt bak den før du er omtrent passert bilen.. (ved kjøring på kveld hvor det er mørkt ute seff.)

Så om det er noen "Trege" folk som vil biholde sin rett til å faktisk bryte
loven å kjøre med disse lysene på når det er mørke og våte veier, så
fårbeholder de retten sin til å få mine langlys i retur.

Skal de blende meg blender jeg f... meg tilbake ;)

Om noen syns denne var litt aggressiv beklager jeg dette, viss noen føler seg truffet her? og har fått de lysene flashet i tryne sitt og irriterer seg over det? løsningen er gulle enkel.. SKRU AV DE JÆ..A GRØFTELYSAN NÅR DET ER VÅT ASFALT OG MØRKT!!!

Det er jo og bevist at du faktisk ser mindre med grøftelys på en når de er
av pga. at synet ditt blir mer fokusert rett foran bilen hvor grøftelysan dine lyse opp veien mer.. en lengre fram hvor synet ditt SKAL være ;)

Men, klart.. er mange som vil være harry å muligens litt 14tiss å bruke lysene sine som de selv vil.. husker når jeg var liten så pleide jeg og å
gjøre ting jeg ikke fikk lov til av mamma å pappa :)

Var ikke får å tråkke ned på noen av dere flotte Toyota mennesker :) men, blir du flashet når du har grøftelysene på er det muligens en grunn til at motkjørende sjåff. flasher.. kanshe det faktisk er forstyrrende og blender? har du tenkt på det? hæ? hæ? HÆ?

hehe :D

#76424  av Mr2Nyter'n;p

Værste er at jeg ikke kunne sagt det bedre selv... :D

#76540  av memo

hovik skrev:
chris skrev:jeg mener at grøftlysene på mr2 mk2 stiller seg litt annerledes da. Det er jo egentlig ment som hovedlykter til bilen det, og at vippelyktene er "ekstralykter" (jada jada, jeg vet noen kommer til å kverulere maks på dette nå, fordi "bla bla vippelyktene er kjørelys bla bla", men dere vet hva jeg mener om dere gidder å tenke litt)
Grattis med magiske grøftelys. Fulgte disse med bilen eller er de kjøpt i ettertid ?
hehe.. er faktisk "enig" her.. hva er det som gjør mr2 tåkelys så forskjellige fra andre?