TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Diskusjon kurve/tÃ¥kelys

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #73613  av tojo

Diskusjon om at kurve/tåkelys gir mye bedre sikt! Forby Xenon i stedet!:
http://www.dt.no/apps/pbcs.dll/news_mes ... To=1174491

Hva mener dere :?:

#73633  av gfc

Jeg er for tåkelys.

Fikk nettopp satt på min bil. (takker min far for en fin bursdagsgave :D) Å jeg ser mye bedre med de. Får med meg alle kanter å humper.

I tillegg så har jeg sånn Xenon kopi hovedlys pærer, de virker
faktisk utrolig bra. Makan til bedre lys. ;)

#73635  av Anders gullstein

Har Osram Cool Blue på min. Fungerer svært bra, også er de fine å se på også :wink:

#73686  av Kjelliken

:D 'Jeg er nok for tåkelys synd det er så mange som ikke justerer de rett.. men kurvelys er bedre da siden de liksom skal lyse nedove og ikke spre seg over alt.. :wink:

#73697  av @lpher

Folk kan ha hva de vil av lys på bilene sine for all i care ihvertfall :D

@lpher

#73699  av Mr2Nyter'n;p

Fått tak i no spesielle parklys-pærer til mr2'en min jeg... Lyser utrolig godt! Inneholder no spesiell gass osv... "Caution - May explode" eller et eller annet stod det på dem :)

#73710  av lexusmann

Er det noen her som vet om/hvor man får takmi sånne xenonkopipærer til lex'n min? har sånne 9005 pærer....Eller hva de nå heter :?

#73940  av chris

den dagen jeg blir stoppa fordi jeg evt "kjører med for mye lys", da skal jeg le opp i trynet på purkfaen, slå av lysene, og kjøre videre i protest..

#73941  av Dalan

Fader det er mange som blinker febrilsk ute på veiene nå hvis man skulle glemme å skru av tåkelysene etter man har poppet opp dasslokka altså..
Samme for meg om de har på eller ikke, det er sin egen sikt man ødelegger

#73942  av chris

Dalan skrev:Fader det er mange som blinker febrilsk ute på veiene nå hvis man skulle glemme å skru av tåkelysene etter man har poppet opp dasslokka altså..
jeg har hatt mr2'en i 2.5 år nå, og jeg har til dags dato enda ikke slått av grøftelysa når jeg har vært ute å kjørt. uansett om jeg kjører med vippelykter oppe eller ikke.

#73945  av @lpher

Når jeg tenker meg om...så er nok de originale tåkelysa (foran) for det meste på...på den her tia av året ihvertfall :D

@lpher

#73947  av Dalan

chris skrev:
Dalan skrev:Fader det er mange som blinker febrilsk ute på veiene nå hvis man skulle glemme å skru av tåkelysene etter man har poppet opp dasslokka altså..
jeg har hatt mr2'en i 2.5 år nå, og jeg har til dags dato enda ikke slått av grøftelysa når jeg har vært ute å kjørt. uansett om jeg kjører med vippelykter oppe eller ikke.
Gør sjeldent det jeg å, og merker egentlig ikke så mye i forskjell på lyset om de er av eller på, men i Focus'n jeg hadde nå forrige uke så merket man STOOR forskjell, det ble jo rene flombelysningen rett foran bilen med de på, så der hadde jeg de aldri på.
Men i MR2'n syns jeg ikke de forstyrrer i det hele tatt.

(Men det syntes onkel politimann en sen fredagskveld.. :roll: )

#73953  av chris

Dalan skrev:
er jo bare å si at "nei, de lysene foran der er kjørelysene på denne type biler, går ikke an å slå de av". ;)

#73958  av hovik

Synes det er en plage med møtende folk med tåkelys når det er pent vær og mørkt ute. De har en helt annen spredning enn nærlys/fjærnlys, men tydlig at mange ikke er helt klar over hva det innebærer.

Tåkelysa lyser ikke opp annet enn grøft og fremover 10-20 m effektivt, så å kjøre med de gir marginalt bedre lys i høy hastighet ( 60+ km/t ). Personlig ser jeg bedre ting 30+ meter forran med kun nærlys enn nærlys + tåkelys, fordi sterkt lys nær bilen virker forstyrrende.

#73972  av memo

chris skrev:
Dalan skrev:
er jo bare å si at "nei, de lysene foran der er kjørelysene på denne type biler, går ikke an å slå de av". ;)
sier du det her i nord, ler purken deg i trynet, skriver ut en bot på 1500,- og sender deg videre...

det SKAL gå ann å skru av tåkelys på enhver bil i europa..derfor de heter TÅKElys..skal brukes når det er TÅKE.. og BARE når det er så kraftig tåke, at du faktisk må senke farten for at det skal være forsvarlig å kjøre... DA først har du lov å skru dem på, og IKKE i samsvar med hovedlys...

jeg syns personlig det er mye penere (på visse biler) med tåke/park kombinasjonen, men det er faktisk jævli irriterende å møte en med den kombo'en når det er mørkt ute... det blir for skarpt for mine øyne ihvertfall, og jeg BLIR blendet av det... uansett hva folk her sier ;)

jeg syns det blir litt for rånete å konstant kjøre med tåkelys, uansett mørke eller ei...

har på følelsen av at alle rånere har gjort det til en livsstil å være uenig med politiet hele tiden, hvor og når som helst... jeg skjønner det ikke helt... de gir deg valget mellom å enten bruke hovedlyktene til det de er ment for... eller få bot...enkelt og greit... må jo gå ann å ta det valget uten å bli irritert over det :)