Side 2 av 2

Legg innLagt inn:20 jun 2005 21:50
av Master
Til info så er manuelle boostkontrollere med ball/fjærdesignet det aller beste for å kontrollere turbotrykk.

Elektroniske bare gir et mer fancy brukergrensesnitt, samt mer funksjonalitet.

Bare sånn at ikke folk skal tro at manuelle boostkontrollere er dårlig/farlig..

Så koster de jo bare 350 kr. (evt mindre om du lager en selv)

Legg innLagt inn:20 jun 2005 21:54
av TheStig
ja men har ikke de mye dårligere respons enn elektroniske ? Mener du at en slik til 350 kr vil være alt jeg trenger? Har ikke helt satt meg inn i alle funksjonene som finnes på elektroniske men er absolutt ikke noka tekno freak iallefall

Legg innLagt inn:20 jun 2005 22:03
av Master
En MBC med ball/fjær bruker samme design som det originale systemet Toyota laga. Det er det beste. Eneste er at den åpner wastegaten gradvis når satt turbotrykk nærmer seg.

edit: Ja, du trenger ikke EBC. De er en del mer komplisert å koble til enn den manuelle også..

http://www.twosrus.com finner du den beste mbc (hvertfall blandt guruene i usa)

Legg innLagt inn:27 jun 2005 14:32
av grimfer
Denne tråden gikk fra å handle om dumpventil til boost controller, men jeg henter den inn igjen!

Jeg fikk tak i en TurboXS Racing Bypass Valve H-34. Den er laget som en resirk-dumpventil, men det skulle gå an å bruke den med fri luft-utblås. Det gikk ikke. :(
GT4 CS prøvde den på sin bil, og da døde motoren på tomgang. Stempelet i ventilen greide ikke å holde igjen trykket...

Nå er jeg litt usikker på hva jeg bør gjøre! Er det noen som har noen tips? Må jeg ha resirk på st185?

Legg innLagt inn:27 jun 2005 15:08
av Master
Den sugde vel sikkert inn falskluft da du tok av resirkuleringa?

Jeg har hørt at den mest stabile bov'en til 3s-gte motoren er HKS sin SSQV da den bruker samme system som den originale bypassventilen som sitter i mr2.

Du kan lese litt på http://www.mr2oc.com og se om det er noen som har fått til å bruke dumpventilen din uten å ha tomgangsproblemer.

Legg innLagt inn:28 jun 2005 16:13
av grimfer
Vi monterte ikke resirkuleringa, men det virket som falskluft, kanskje ja...

Da må jeg nesten sjekke ut HKS, kanskje...

Men i dag ringte jeg til Flissundet Motorservice, og en fyr der ga meg følgende opplysninger:

Bilen min har luftMENGDEmåler, og da skal den helst ha friluftventil.
De som har luftMASSEmåler skal ha resirkventil.

Jeg skjønner ikke dette helt, men håper på ytterligere hjelp!

Dere andre som kjører GT4, hva bruker dere, og hvordan er erfaringene?