TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vurderer kjøp av Toyota Carina / Avensis....

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#76658  av Erlend

Antall eiere er en veldig fin ting å sjekke! 1 eller 2 er bra, og for hver person det øker med er sjansen for at bilen er dårlig vedlikeholdt parallell...
Du sjekker antall eiere via Biltilsynet tror jeg, koster noen kroner, men utvilsomt verdt det!

#76666  av Zepticon

Oki... Men spesielle ting mans skal se etter på bruktbiler da... Når jeg de få gangene har vært å sett på bruktbil, tror jeg det var noen ting som altid ble sjekket, men husiker ik hva.
SÃ¥nner ting som viser veldig godt hvilken stand bilen er i elns?

#76835  av Remi

altså Toyota er vell kjent for og ruste. men det er vell blitt bedre med årene. men rust er kansje det du burde se mest etter, kan nevne hjulbuene, og kanalene eks. motormessig så se etter om den svetter olje, sjekk service hefte, og du burde få sett under bilen, er mye som kan gjømme seg der, er kansje litt lurt og ha med seg en kompis ellernoe som har litt peiling på bil.

#76935  av Zepticon

Hva med Avensis da?
Ser for meg at disse også kan bli rimelig bra med litt styling, pluss at dem er nyere enn Carinaen. Men da blir den jo dyrere... Hmm... Får spare mer da..

Noen som har bilder av stylet Avensis. Snakker da om de modellene som kom i 1998 (?), ikke de helt nye.
Og Hvordan er denne bilen i bruk? har sett at dem har 2,0L med 128hk, burde være greit med kraft i den eller?

#76981  av Remi

Husk at avensisen egentlig er en carina. avensis fra 98-2003 kan æ ikke anbefale deg. har personlig dårlig erfaring me dem, har vært mye feil på disse modellene. ville da heller ha valgt en Carina
 #77122  av megetlei

Disse bilene kryr det av og mange har hatt ett liv som firmabiler.
Noen av disse har rullet mange hundretusen km. (spesielt taxi)
så sjekk bilen nøye.
Det er ingen tvil om at Carina E utgjør et bunnsolid alternativ, for spesielle feil har den ikke. Har enda ikke sett en Carina med noe særlig rust, noe som er ganske bra med tanke på at de gamleste snart er 13år.
Stylingbilder av avensis finnes på bla. toyotaextreme.dk

megetlei

#77889  av kaimagne

Kjørte forbi en Carina E som sto hos Bertel O Steen i Moss, med sjokkrosa tilbudsplakat i frontruta. Siden jeg huska at du var på utkikk etter Carina, så stoppa jeg for å sjekke tilstanden.

Det er en 95-mod, 157000 km, 1,6 liters 116 hk motor (4A-FE). 63000 inkl reg.

Av utstyr nevnes:
5-trinns manuell girkasse
lettmetallfelger sommer, bra dekk
stålfelger vinter, bra piggdekk
hengerfeste
soltak (som ikke var helt velvillig til å lukke seg, men med en liten overhaling går det nok i orden, treghet)

Den er damekjørt, og så OK ut innvendig. Mangler stereoanlegg, og den ene u-originale hattehyllehøyttaleren bak er defekt.
Hadde fuktighet innvendig på rutene, men det pga at den nettopp hadde kommet fra vask og rens.
Utvendig er den en del småriper og småbulker, men ingenting som går inn til grunning og dermed skaper rustflekker. Selgeren sa at det ikke var rust på den. Akkurat DET betviler jeg vel, men at det ikke er rust på noen kritiske plasser, tror jeg på.

Annonsen kommer etterhvert ut på http://www.bruktbilbanken.no men ligger ikke der ennå. Sikkert pga oppdatering en gang i timen eller noe slikt.

Alt i alt - et godt kjøp! Denne ligger normalt til 70.000 kr med 170.000 km.

Det følger ikke med noen garanti utover det kjøpsloven gir. Du kan kontakte selgeren direkte på mobnr 91723455, evt sentralbordet 69233200.

Tror ikke denne bilen får stå i fred lenge... :)

Kai Magne

#77942  av Fredrik

Her er det ei liste over ting du bør/kan sjekke når du ser på og prøvekjører en bil;
Kode: Velg alt
Syns- og funksjonskontroll

*Er det lakk-, rust- eller kollisjonsskader? 
*Er bilen fagmessig skadereparert? 
*Er frontruten uten steinsprut og riper? 
*Er reflektorer og glass på hovedlys, blinklys og baklys i orden? Fungerer 
 alt lys? 
*Kan dører, panser og koffertlokk lett åpnes og lukkes? Fungerer alle låser 
 og vindusheiser? 
*Se etter fuktighet innvendig i bilen, under matter og i koffertrom 
*Kontrollér dekkene. Minste mønsterdybde for sommerdekk er 1,6 mm – 
 vinterdekk m/eller uten pigg 3 mm. Vær spesielt oppmerksom på 
 skjevslitasje 
*Kontrollér motoren for oljelekkasje og kjølevannslekkasje. Se også etter 
 lekkasje fra bensinsystem 
*Er bilens batteri fastmontert og i orden? 
*Finnes verktøy, reservehjul, jekk, varseltrekant, 
 nødvendig service- og instruksjonsbok? 
*Se etter rustskader på innerskjermer, underside dører, skjermbuer bak 
 koffertlokk/bakluke (særlig viktig på stasjonsvogner)

Under prøvekjøring

*Starter motoren uten problemer? 
*Virker clutchen uten å slure? 
*Kan du gire opp og ned under kjøring uten at det forekommer ulyder? 
*Hopper giret ut ved brå nedbremsing av motoren?(Slipp gassen brått noen 
 ganger) 
*Prøv bremsene flere ganger. Tar bremsene likt? Hvis bilen trekker til en 
 av sidene tar bremsene ujevnt. Vær også oppmerksom på at bremsepedalen 
 ikke skal være myk og fjærende. 
*Fungerer håndbremsen? 
*Holder bilen stø kurs om du holder forsiktig i rattet i lav hastighet? 
*Er det ulyder fra motor og drivverk i noen hastighetsområder? 
*Virker varme- og ventilasjonsanlegg normalt? 
*Virker alle kontrollamper, brytere, hendler og instrumenter? 
*Sjekk vinduspusser på alle trinn, bakpusser om det finnes 
*Fungerer varmesetene? 
*Fungerer klima-anlegget? 

#77954  av Zepticon

kaimagne skrev:Kjørte forbi en Carina E som sto hos Bertel O Steen i Moss, med sjokkrosa tilbudsplakat i frontruta. Siden jeg huska at du var på utkikk etter Carina, så stoppa jeg for å sjekke tilstanden.

Det er en 95-mod, 157000 km, 1,6 liters 116 hk motor (4A-FE). 63000 inkl reg.
Hehe... Hyggelig av deg å sjekke ut bilen da... Men skulle helst vært en 1,8 eller 2 liters motor...
Men skal sjekke ut bruktbilbanken om en stund for å se om den er kommet dit...

Men uansett... Hyggelig at folk er så hjelpsomme... skulle vært flere slike her i verden :D

#84850  av Zepticon

Er det noe voldsom forskjell på 1,6 og 1,8/2,0?????
Den klarer å holde følge når jeg gir på, 116 hk burede vell holde her eller?? Og det blir grom-lyd med effektannlegg? Noen som vet noe?

#84866  av sw20

her var jo en ...
http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospe ... &username=

dinne går bra... fadern har en slik
http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospe ... &username=

go beste bil ditte da... veldig god å kjøre.... men husk for rundt 60 70 ooo fpr du en celica t18 :twisted:

#85102  av Zepticon

Hmm.... Prislapp på ikke over 60 000, billig forsikring og driftsikker...

Har 2 forskjellige biler i sikte nå:
- Toyota Carina E 1.6 (1.8 og 2.0 er vanskelig å oppdrive til den prisen eller?)
- Mazda 626 Sedan (rundt 1994 modell)

Skal være ungdomsbil, med mulighet for styling, stereo og grom lyd.

Noen som har noen kommentarer?

#85111  av larsst185

De første Carina E som kom var produsert i japan og er derfor en bil med så å si null feil.Etter at produksjonen ble lagt til england gikk feil prosenten litt opp men dette ble retta fort på og også dette er en sykt driftsikker bil.kjøper du en carina E av litt senere årgang får du jo airbag ++++.
Så at noen hadde komentert at avensisen er et dårlig kjøp.det tror jeg må være det galeste jeg har hørt på mange år....Avensisen er viden kjent for å være dønn solid.Jeg har jobba som mekaniker siden 1998 hos toyota og avensisen er intet mindre en et unikum av en bil spør du meg.Utseende kan diskuteres,kjørekomforten også (dette er en smaksak)Men at bilen er driftsikker og solid er det INGEN tvil om.

#85128  av Remi

Toyota la vell produksjonen til england i 96/97 ? eller huske æ feil