TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vurderer kjøp av Toyota Carina / Avensis....

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #76417  av Zepticon

Hei...
Jeg vurderer å kjøpe meg en Carina og lurte derfor på hva dere mente om bilen. Har nettopp fått lappen og dette blir min første egne bil å så fall (ser bort fra mutterns gammle saab99l fra 77 som jeg bruker nå).

Den typen jeg er intresert i er den siste som kom før de slutte å produsere den. Men hvordan er denne bilen å kjøre? Har hørt at den slipper lett bak, stemmer dette?
Selvfølgelig blir det styling og litt trim, så jeg lurte også på hva som kan gjøres med bilen, og hvor jeg kan kjøpe deler/styling. Har sett en del råe Carinaer og kjærra mi kanke være noe dårligere :P
Ellers vil jeg vite hva jeg bør se etter, svakheter med bilen osv.

Så om dere har noen gode råd, bare kom med dem. Og om dere eventuelt har en Carina til salgs så vil jeg gjerne vite det.

-Lars
Sist redigert av Zepticon den 17 des 2004 16:02, redigert 1 gang totalt.

#76423  av gfc

Hei.
Nok en Carina fan, jo flere jo bedre. :D

Har hatt min nå siden slutten av Juli nå. En super bil, passer meg perfekt ihvertfall.
Lav bensin forbruk, går akkurat passe og lav forsikring.

Svakheter? Da råder jeg deg til å spør din nærmeste Toyota forhandler, de vet om svakhetene på de. Carina'ene kom jo når Toyota byttet fabrikk i fra Japan til England. Så enkelte kan ha bugs.

Tips å triks for Carina E?.. Du kan sjekke ut:
http://www.carina-e.com
http://www.toyotaextreme.dk
http://www.toyotacarina.de

HÃ¥per dette var til hjelp..

#76426  av Remi

Toyta carina E er vel navne :D og vær oppmerksom på at du får dem i "GTI" med ca 160-170hk vis du vill ha litt motor i den. har personlig hørt at 94modellen skal være den mest "feilfrie" men hvor korekt dette er er jeg ikke 100%sikker på. og bilen slipper ikke så lett det er vell en FWD så du må vell dra i brekke for og få sladd på vinter som alle oss andre :x

Skal du ha styling til den så snakk me gutta fra stylingservice dem har litt utstyr til den :wink:

#76478  av celicat23

Hadde en 1997/98 carina e 2.0 16v gli før. Ville ikke at noen skulle ha maken da. Men siden jeg ikke eier den lengre, så kan jeg gi deg info om hva som ble gjort med den :-)))

Bilde

Morette frontlys
postert front
cupvinger (inexx, til audi a4 tror jeg det var)
sparco panserlåser
solfilm
"custom" grill (TRD hadde maken grill før, vet ikke om de selger den nå)
2001 mod corolla hvite blinklys (forskjermer)
orginale toyota sideskjørt

Bilde

TRD justerbar vinge til 6 generasjon celica (den med runde frontlykter)
carina e 1994/96 diesel baklys (var noe i den rettningen...)
sveisa igjen hvor skiltet var i bagasjelokket
orginalt toyota hekk skjørt til carina GT med eksos på hver side
eksos anlegg laget av svendsen eksos i oslo
(se hjemmesiden deres for noen flere bilder i skryte albumet)
8,5x18 ET20 felger med 215/35 eller 215/40 (husker ikke)
valset hjulbuene bitte litte granne (var ikke mye)¨
senket...uhm...mye :-)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Angrer fortsatt på at jeg solgte den :-/

#76480  av celicat23

Ã…ja...

http://www.scanstyling.dk

...kan ordne deg fronten og frontlysa.

Sideskjørt og hekkskjørt ble kjøpt hos min lokale toyota forhandler (som var så snille at de kjøpte inn hekk skjørtet fra japan).

#76481  av Zepticon

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=619202

Har sett litt på denne og lurte på om noen kunne komentere litt...

Ellers var det der en Über Carina celicat.. Tror det var den som gjorde at jeg fikk øya opp for Carina... mener å ha sett et bilde av den her før... :D

Ellers er mine stylingskils temmelig newbie... eneste jeg har stylet foreløpig er racing gitter i grillen til gammelsaaben...
Men en gang må bli den første... :wink:
 #76511  av Maverick

Hei! Jeg har kjørt en 96' Carina E siden Februar uten noen alvorlige tilfeller av noe som helst .. Det eneste jeg kan komme på som virkelig har gjort hverdagen sur et par ganger er vannpumpa mi. Den måtte jeg skifte to ganger (det var jo strengt tatt ikke bilens feil, men pumpa som var defekt i utgangspunktet).

Ellers må jeg si motoren er svak under 3.000rpm, men fra 3.000 og til 6.000 kan den by på noe morro .. Men det er ikke noen racerbil du kjøper. Jeg ville personlig ikke vurdert noe annet enn 1.8l eller 2.0l i den bilen :)

Rompa på bilen slipper hvis du provoserer den .. Selv har jeg senket bilen 40mm foran og bak og har ingen problemer med at røva kommer uanmeldt, selv på vinterføre. Men som sagt, det er bare et spørsmål om å provosere nok ..

Konklusjonen må være at det er en suveren bil med god kvalitet!
Anbefales :)

#76529  av kaimagne

Zepticon skrev:http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=619202
Har sett litt på denne og lurte på om noen kunne komentere litt...
Det der må da vel være et godt kjøp? Kan ikke skjønne annet. Noen vil kanskje si at den har godt litt langt, men den7A-FE-motoren ruller og går i laaang tid etter at den har passert 200k, det er jeg sikker på.
Men uansett, ta NAF kjøpstest, så er du sikker. Evt foreslå for selger at du kan betale det ekstra utlegget med kjøpstesten hvis det blir kjøp. Billig forsikring for ikke å bli lurt... EØS-godkjenning er absolutt ingen garanti.

Kai Magne

#76552  av Zepticon

Får mer og mer lyst på den bilen :D
Vi får se hva det blir til... Om jeg bruker sparepenga mine eller ikke....
Men takker for alle svar værtfall.... :wink:

Skal ringe å høre om forsikring i morgen. Noen som vet om noen selskaper med bra priser og som er seriøse?

Åsså må jeg vel høre med fyren om han har solgt den eller ikke...
Men hva skal jeg spørre om da?sånn tekninsk med bilen? Dette er helt nytt for meg. Å ringe om en bil liksom.... Aldri gjort d før...

#76560  av Tor

Her er det bare og løpe og kjøpe :)

#76562  av Zepticon

Høres ut som om de fleste er enig her... Bortsett fra foreldra mine da :?
Dem mener det er usikkert å kjøpe en bil som man ikke har vært å sett på.
Siden jeg bor i Harstad (Nord-Norge) og den der var i Møre og Romsdal.

Så at noen snakket om en NAF kjøpstest.... Hva er det og hvor sikkert er det? Hva får jeg vite fra dem angående bilen?
Noen andre "måter" å forsikre seg om at bilen er i god stand?

#76569  av celicat23

Zepticon skrev:Høres ut som om de fleste er enig her... Bortsett fra foreldra mine da :?

Så at noen snakket om en NAF kjøpstest.... Hva er det og hvor sikkert er det? Hva får jeg vite fra dem angående bilen?
Noen andre "måter" å forsikre seg om at bilen er i god stand?
De har helt rett i at det er usikkert å kjøpe en bil du ikke har sett på!
ALDRIG kjøp en bil du ikke har sett engang, aldrig!!

Det er mye som kan se pent ut på bilder, men som er helt jævelig når du drar og ser på det. Har erfart det en del ganger når jeg har leitet etter bil.
 #76654  av Maverick

Høres ut som om de fleste er enig her... Bortsett fra foreldra mine da
Hvor i Møre og Romsdal da? Jeg skal til nedover på kysten der om ikke mange dager .. :)

#76655  av Zepticon

Hmm... Blir vist ikke noe bilkjøp ennå... Så den der er åpen for dem som vil ha den... Hadde vist en sprekk i frontruta sa han fyrn som hadde den.
Så da må vi vente... :?

Men for all del... trenger fremdeles hjelp og råd rundt et eventuelt bilkjøp... Så bare tips meg... Trenger all hjelp jeg kan få :D