Side 2 av 4

Legg innLagt inn:18 feb 2005 16:03
av MR2turbo
Hvis du ikke skal drive å justere hele tiden, tror jeg at jeg bare ville hatt en turboxs high performance manuell boost controller...
Slipper ledninger og uyttige bokser inni bilen ;) skal du mappe opp til ett visst trykk og holde deg der funker den like godt som en elektronisk.. og en tredel av prisen... ;)

her ser du den litt nede på siden: http://www.protrim.no/produkter_turbo_b ... trol.shtml

Legg innLagt inn:19 feb 2005 12:48
av tacsupra
Er faktisk enig med MR2turbo her, "less is more". Du skal jo bare øke ladetrykket med 0,2 til 0,4 bar uansett. :wink:

Husk at det skjer andre ting når du begynner å øke ladetrykket også, for eks. så øker du lufttempen på insugsluften som skal inn i motoren, dette er en uting da vi ønsker kaldest mulig luft in i motoren. Dette regner jeg med at du kommer til å kompensere med en ny "stor" front montert intercooler på sikt :) .

Et annet problem blir økt "mottrykk" på eksossiden. Teoretisk så er det sånn at hvis man øker ladetrykket med 0,1 bar så vil du få en 10% effekt økning av motoren, 0,2=20%, 0,3=30% o.s.v. o.s.v. Problemet er nå at du skal sluse bort eksosmengden som også har økt i samsvar med ladetrykket. Original manifolden og downpipen m/spjeld er regne restriktoren i denne sammenheng og skaper masse unødig mottrykk i systemet. Mottrykk er dårlig flow som skaper en masse friksjon og unødig varme i systemet, dette forverres jo høyere ladetrykk man øker til.

Jeg vet ikke hvor mye ladetrykk man kan øke til på original motoreren, sikkert rundt 0,5 bar uten større problemer. Over dette tror jeg nok at eksoshusene på turboene kommer til å sprekke rundt wastegate lokkene over tid. Witch is not good..

Husk at det er best mulig flow gjennom hele systemet som gjelder, but what the hell do i no.... :roll:

Legg innLagt inn:19 feb 2005 14:09
av @lpher
tacsupra skrev: Er faktisk enig med MR2turbo her, "less is more". Du skal jo bare øke ladetrykket med 0,2 til 0,4 bar uansett. :wink:
Yepp...tror neppe jeg kommer til å høyne til mer enn 1.1-1.2 på sikt heller...jeg vil jo at tubroene skal VARE littegranne også :D
tacsupra skrev: Husk at det skjer andre ting når du begynner å øke ladetrykket også, for eks. så øker du lufttempen på insugsluften som skal inn i motoren, dette er en uting da vi ønsker kaldest mulig luft in i motoren. Dette regner jeg med at du kommer til å kompensere med en ny "stor" front montert intercooler på sikt :) .
Hmmh....spørsmålet er vel når en FMIC blir en absolutt nødvendighet? :) Jeg vil tro at det den originale SMIC'en klarer å henge med littegranne opp?...forutsatt at den er i god stand :) Mest sannsynligvis så blir det en oppgradert SMIC i tilfellet på meg :)
tacsupra skrev: Et annet problem blir økt "mottrykk" på eksossiden. Teoretisk så er det sånn at hvis man øker ladetrykket med 0,1 bar så vil du få en 10% effekt økning av motoren, 0,2=20%, 0,3=30% o.s.v. o.s.v. Problemet er nå at du skal sluse bort eksosmengden som også har økt i samsvar med ladetrykket. Original manifolden og downpipen m/spjeld er regne restriktoren i denne sammenheng og skaper masse unødig mottrykk i systemet. Mottrykk er dårlig flow som skaper en masse friksjon og unødig varme i systemet, dette forverres jo høyere ladetrykk man øker til.
Om man fjerner begge katalysatorer og montere skikkelige eksos på mkIV'en...så vil man se 1.4-1.5 heter det seg...noe som er litt i meste laget til original-snurrene :D ...og mange setter derfor inn restriktor-ring for å øke mottrykket :) Så...så mye mottryk kan det vel ikke være? :D
tacsupra skrev: Jeg vet ikke hvor mye ladetrykk man kan øke til på original motoreren, sikkert rundt 0,5 bar uten større problemer. Over dette tror jeg nok at eksoshusene på turboene kommer til å sprekke rundt wastegate lokkene over tid. Witch is not good..
Oki...notert :)
tacsupra skrev: Husk at det er best mulig flow gjennom hele systemet som gjelder, but what the hell do i no.... :roll:
Synes det høres ut som om du vet "a hell of a lot" om turbo'er jeg :D

@lpher

Legg innLagt inn:19 feb 2005 14:14
av Skylar
Ka er dette boost greiene? er det bare for å øke turbotrykkert? :roll:

Legg innLagt inn:19 feb 2005 15:18
av @lpher
Skylar skrev:Ka er dette boost greiene? er det bare for å øke turbotrykkert? :roll:
Boost=turbotrykk ...i denne sammenheng ihvertfall :)

@lpher

Legg innLagt inn:20 feb 2005 22:37
av Andreazz

Legg innLagt inn:21 feb 2005 00:50
av @lpher
Andreazz skrev:http://www.mkiv.com/techarticles/blitz_dsbc/index.html
Takker...helpfull den dær ja :)

@lpher

Legg innLagt inn:10 mar 2005 20:30
av Gjertsen
pmg skrev:fra statene, pakken er ikke sendt enda. men er vel ikke lenge til...
Den kommer vel på ca 5000kr + -

Skal bestille en del annet også...
5000 for en HKS EVC 5 fra USA? du har blitt ROBBA!!!
Er jo nesten lik pris det som i norge.
Jeg kjøpte en HKS EVC 5 PSI fra USA i desember, den kosta rundt 3300,- jeg ba firmaet som solgte den om å sende den som GAVE. for å slippe momsen.
momsen hadde bare blitt 600 ca alikkavel.
@lpher ta og sjekk ebay. der kjører div firmaer gode priser samt god service somregel. men å kjøpe slikt elektronisk i norge eller av en gæren amerikaner for 5000 + er sjukt.

nå som kursen er såpass lav så koster det max 4000 for en slik en.

Samt at HKS EVC 5 er enkel å montere og fiiin å se på. slenger med bilde av den jeg hadde i Carlos'en min.

Legg innLagt inn:10 mar 2005 20:54
av GT_rider
Offtopic: Savner du ikke carlosen; Gjertsen??

Legg innLagt inn:10 mar 2005 22:22
av @lpher
Har bestilt allerede :)

Det ble:
Blitz DSBC Spec S - 1.900,- NKR + mva.
Greddy Boost Cut Controller - 600,- NKR + mva.

Også måtte jeg jo selvfølgelig ha med "Supra Nationals Video - 2004 Meet DVD" :D

Legg innLagt inn:11 mar 2005 17:27
av Gjertsen
GT_rider skrev:Offtopic: Savner du ikke carlosen; Gjertsen??
Igrunn så savner jeg den i helhet.
men savner den ikke pga alle utgiftene. selvom de største utgiftene var over da jeg solgte den. men sparer penger til en Supra nå.
@lpher skrev:Har bestilt allerede

Det ble:
Blitz DSBC Spec S - 1.900,- NKR + mva.
Greddy Boost Cut Controller - 600,- NKR + mva.

Også måtte jeg jo selvfølgelig ha med "Supra Nationals Video - 2004 Meet DVD"
Hum. Den der så litt mere komplisert ut enn HKS sin. Billig var den også. men Blitz er bra merke!
DVD'en avgjordet kanskje kjøpet? hehe

Legg innLagt inn:11 mar 2005 20:04
av @lpher
Gjertsen skrev: Hum. Den der så litt mere komplisert ut enn HKS sin.
Nope....den er vistnok mye enklere å sette opp...på mkIV Supra ihvertfall :D

Har forska EN HEL DEL på hvilken boostcontroller jeg skulle kjøpe...og til mkIV Supran og mitt bruk så går det stort sett på enten Profec B eller Blitz DSBC både i usa og england...så valget var ikke så veldig vanskelig egentlig :)

Mest trøbblette, å sette opp på mkIV Supra, ser ut til å være nettopp HKS EVC5 og Apexi AVC-R. Sistenevnte "mister" også settings og er plaget med stygge boost-spikes ser det ut til...men igjen...dette er mkIV spesifik informasjon....og gjelder sikkert ikke ved montering i andre typer biler :)

Men.....HKS'en ser jo unektelig endel tøffere ut da...med skikkelig display og greier...men jeg vil ha minst mulig synlig i bilen jeg... :)
Gjertsen skrev: Billig var den også.
Yepp :)
Gjertsen skrev: men Blitz er bra merke!
Yepp :)
Gjertsen skrev: DVD'en avgjordet kanskje kjøpet? hehe
Yepp :D Neida..men den er ett must i samlinga ja :)

Legg innLagt inn:05 apr 2005 21:12
av @lpher
@lpher skrev: Om man fjerner begge katalysatorer og montere skikkelige eksos på mkIV'en...så vil man se 1.4-1.5 heter det seg...noe som er litt i meste laget til original-snurrene :D ...og mange setter derfor inn restriktor-ring for å øke mottrykket :) Så...så mye mottryk kan det vel ikke være? :D
@lpher
Vil bare korrigere meg selv på denne...da jeg nødig vil villede flere enn strengt tatt nødvendig :D

1.4-1.5 boost med full decat og eksos gjelder JDM-Supras det :)
Tilsvarende på Euro og US-spec er ca. 1.2 bar :)

Legg innLagt inn:06 apr 2005 11:40
av Plaathund
hej,
HKS EVC EZ2 den bästa på markanden, utan tvekan. mot vad den kostar.
annas är Greedy Profec B II inte så dum den häller.

om du har lite mer pengar att spendera så ta:
Blitz SBC-ID eller HKS EVC5

ha de

Legg innLagt inn:09 apr 2005 19:26
av @lpher
Bestilte jo selvfølgelig "feil" type boostcontroller jeg da :)...og vil derfor enten selge den til noen her inne for hva jeg betalte...eller returenere den om ingen vil ha den :)

Selv så ser det ut til at jeg går for enten HKS EZ2 eller HKS EVC 5...undecided yet :)