TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Mr2 mk1 motor

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #8380  av Christian
 
Jeg bruker helsyntetisk Lazerway 5-40...funker fint den tror jeg, samt at jeg får den til 55kr/l :wink:
På bensinstasjoner koster den 159kr/l...ikke bare pølser de tjener penger på veit jeg :roll:

 #8383  av chris
 
Amund skrev:Mobil 1 er jo heilsyntetisk. men 0-40 olje er kanskje i tynneste laget? koster jo "bare" 179,- for litern...
Jeg kjører med helsyntetisk 5w-40, Shell Helix. Funker bra for min del. Prøvde meg på 0w-40, men da gikk oljeforbruket ganske betraktelig opp.. :roll:

 #8384  av Amund
 
0-40 er litt tynt ja, så det kan stemme med oljeforbruket...
 #8389  av Morten
 
Bjørn MK1 skrev:Det jeg TROR er problemet med det filteret som ikke er beregnet for motoren, er at det ikke er stort nok. Det klarer ikke å filtrere mengden olje som pumpes rundt i motoren ved høye turtall.
Motorene filteret er laget for har maks turtall på sånn ca 6000o/min, mens en 4A-G motor har vel på rundt 7500o/min. Det er ganske mye mer olje som skal pumpes da. Det som skjer er at det lille filteret ikke klarer å filtrere all oljen i høye turtall, og dermed åpner det en overtrykksventil seg (en sikkerhetsventil som egentlig er er til hvis filteret går tett) og slipper igjennom ufiltrert olje. Ufiltrert olje er ikke noe kult på 7500o/min. For alt jeg vet så kan det hende 4A-G motorene har en mer effektiv oljepumpe og, noe som gjør problemet ennå verre.
3SGE som står på lappen har i 94+ utgave makseffekt ved 7000, turtallsperre ved ca. 7250. Det er jo ikke så stor forskjell opp til det du nevner for 4A-G?

 #8390  av MR2PÃ¥l
 
Jeg skifta olje + filter for 2 uker siden. Shell Helix helsynt. 5/40 og filter som Bjørn MK1 skrev 90915-YZZC7. Har alltid brukt dette filteret og oljå på min bil. 94+ modell.

MR2PÃ¥l :)

 #8411  av mk1 black limited
 
Dette med oljefilteret er en gjenganger. Får alltid levert ut 90915-YZZC7 når jeg ber om filter til min bil, og peker hver gang på 'exc. 4A-G'...får så det jeg skal ha: 90915-10004. De har dette på lager hos Toyota. Dette filteret har jeg alltid brukt. Har vært tatt opp på mr2-mailinglisten i USA flere ganger også. Mener dette filteret også brukes på 3S-GE og/eller 3S-GTE. Problemet er at når forhandleren slår opp chassisnummeret får han oppgitt feil filter!

Olje: Sverger til Castrol RS, nå TSW 10/60.
 #8423  av Bjørn MK1
 
Da antar jeg at 90915-10004 er bedre enn 90915-YZZC7. Sprøtt at hu dama på Toyota sa 90915-10003, og at det måtte spesialbestilles fra Japan. Synes ikke det virker som om de har no særlig snøring på Toyota Norge gitt. Kjøpt akuratt et MAHLE filter, oppga at det skulle stå på MR2 -86 som er motoren som står i nå. Det hadde samme lille fasongen som 90915-YZZC7, men det stod på pakken at det erstatter Toyotas 9091510002 (så det først da jeg kom hjem), og passer på Suzuki og VW og? I allefall tror jeg at 90915-YZZC7 har en sammenheng med at det har vært mange 4A-G motorras.

 #8430  av mk1 black limited
 
Filteret jeg bruker er ihvertfall noe større enn det Toyota mener jeg skal bruke. Om det er noen sammenheng mellom det og motorras er jeg litt tvilende til, men det kan jo hende.
 #8596  av Bjørn MK1
 
Nå har jeg endelig fått meg riktig filter, takk Jørn. Reiste til den lokale Toyota forhandleren og ba om 90915-10004. Virker som om Toyota Norge folka surrer fælt, er derfor veldig spendt på å se de filtrene de skulle gi meg (90915-10003).
Senere samme dag jeg kjøpte, reist en jeg kjenner for også å handle 90915-10004, han oppga i tillegg at det skulle stå på en MR2, og måtte da mase seg til å få kjøpt -10004, delekspeditøren stod steilt på at han skulle ha -YZZC7.
Vedlegg
skann0002.jpg
skann0002.jpg (113.84 kiB) Vist 2000 ganger
 #8600  av Bjørn MK1
 
Som en sammenligning, her er bilder av filtrene. I motsetning til hva jeg skrev tidligere er MAHLE filteret jeg kjøpte vesentlig større enn -YZZC7, og nesten like stort som -10004.
-10004 er ca 91mm høyt.
-YZZC7 er ca 73mm høyt, noe som betyr at det store filteret er ca 25% større.
Om filterstørrelsen er noen direkt årsak til motoras skal jeg være litt enig i. Men en ting er jeg sikker på, og det er at sjansene for å forhindre motorproblemer, er bedre med det store.

Sorry at bildene blir så himla store :wink:
Vedlegg
DSCF0063.JPG
DSCF0063.JPG (206.47 kiB) Vist 1998 ganger

 #8613  av CelicaTurbo
 
så kanskje vi andre med 3S-GTE også skal passe litt bedre på da eller? :?

 #8634  av carl
 
Eg som kjører en MR2 MK2 GTi med 156hk, skal jeg også bruke 10004 ? Eller skal jeg ha YZZC7. ?

 #8644  av mk1 black limited
 
Ihvertfall ikke 10004.

 #8660  av MR2turbo
 
carl skrev:Eg som kjører en MR2 MK2 GTi med 156hk, skal jeg også bruke 10004 ? Eller skal jeg ha YZZC7. ?
sånn det ser ut, så skal du bruke yzzc7.. se bilde på første siden av dette topic.. der står det s-serie (exl. 3sgte) det vil si at din 3sge kommer inn under det.. :)

 #8723  av Amund
 
Var og handla oljefilter i går, og her på toyota i bergen fant de riktigt filter med en gang. og da jeg spurte om det filter greiene, sa de at de kjente til at det tidligere hadde vert levert ut feil filter, men det var flere år siden de hadde retta opp i det. men så tror jeg at han har en mr2 mk1 selv da. kan jo hende at det gjorde at han retta opp i det fort som f...?