TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mr2 mk1 motor

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #8293  av Mr2_Nordland

Har kjørt i stykker min standard mk1 motor (røk noen rådelager, samt noe skade på veiva). Verkstedet skal ha en formue for å fikse dette (kr 25'). Er det noen som har tips? Hvor får jeg tak i en ny (brukt) motor? Har vurdert å bore opp motoren jeg har for økt effekt. Må delene som nå er røket da uansett byttes? Hvor får man gjort slik for en grei penge?
 #8294  av MR2PÃ¥l

Mr2_Nordland skrev:Har kjørt i stykker min standard mk1 motor (røk noen rådelager, samt noe skade på veiva). Verkstedet skal ha en formue for å fikse dette (kr 25'). Er det noen som har tips? Hvor får jeg tak i en ny (brukt) motor? Har vurdert å bore opp motoren jeg har for økt effekt. Må delene som nå er røket da uansett byttes? Hvor får man gjort slik for en grei penge?
Ta deg en Danmarkstur å besøk http://www.motorimport.dk/ som Markus skrev her i en annen post. Danskene har motorer til de fleste Toytoaer.

:mrgreen: :mrgreen: MR2PÃ¥l :mrgreen: :mrgreen:

#8298  av erling

Hvis du skifter lagerskålene selv, og leverer inn veiven til sliping blir det jo mye billigere. Må vel kanskje ha litt overdimm på lagrene da.. Hvis ikke veiven er så mye "revet" holder det kanskje å bare lakke baksiden av skålene. Men alt må jo vurderes etter hvor mye skade som har skjedd. :)

#8300  av Bjørn MK1

Jeg har hatt samme problemet selv. Det var ett rådelager som røyk+skade på veiva. For å få bilen i gang igjen, kjøpte jeg en delebil (MR2) veldig rusten, men med god motor for 10`.
Jeg har tatt av bunnpanna på på motoren som røyk, for å sjekke hva som egentlig trengs for å få den i gang igjen. Den trenger sliping av veiv (tror det koster ca 500-1000 kr pr syl), og en ny råde pga at den gamle har slått på veiva etter at rådelageret mildt sagt forsvant. Ny råde er nok litt vanskelig å få tak, men kanskje det er samme på litt mer kurante Toyota motorer. I allefall synes jeg det høres ut som om verkstedet du har vært i kontakt med har tenkt å sko seg veldig på din uflaks, sånn som verksteder oftest gjør. Kan godt hende de er ekstremt nøye å flinke, men det burde ikke koste 25` så sant du skal ta ut motoren selv, ta å sjekk med fler.

Det finnes også alternative motorkombinasjoner som passer i bilen feks at du bruker bunndelen fra en 4A-F motor og topplokket som du har. Det man først og fremst går glipp av med 4A-F motoren er den smidde veiva som er i 4A-G motorene ( E etter G eller F betyr elektronisk innsprut). Hvis dette høres interessant ut kan du sjekke http://www.corollaperformance.com/

Som et alternativ til de danske har man også Fennsport i England som er store på Toyotahttp://www.fensport.co.uk/

Så til noe som i utgangspunktet kan være grunnen til at motoren din har rasa. Etter at motoren min røyk begynte jeg å sjekke litt om hvorfor, og startet med oljefilteret, :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: På pakkene til oljefilterene som selges til 4A-G motorene i Norge står det at filteret ikke passer på på 4A-G motorene?
Filteret har delenummer 90915-YZZC7. Dette filteret er laget for for mer standard pregede motorer enn det MR2 motoren er, men passer fysisk på våre motorer. Jeg tok da kontakt med Toyota Norge, for å sjekke om de hadde noen forklaring på dette, noe de ikke hadde. På teknisk og logistikkavdelingene var de minst like overrasket og sjokket som det jeg var. Snakket bla med en kar som het ERIK SJEAFER (vet ikke om etternavnet er stavet riktig), og ble lovet at de skulle sjekke opp og i mente om dette, og sende mailer å alt mulig rart til Toyota i Brussel.
De ringte tilbake å sa de hadde sendt en mail nedover, men etter det hørte jeg ikke no. Så jeg ringte tilbake to mnd senere og lurte på om de hadde funnet ut noe. De husket saken, men den hadde vel lissom gått litt i glemmeboka. I allefall ville de ha chassi nummeret mitt for å sjekke opp, og så ringte de og ville ha de tegna som står etter AW11 som vist nok er en eller annen kode. De skulle vist sende en mail til Japan.
Jeg prøvde å forklare de at en 86/87mod 4A-G motor er en 4A-G motor samma hva slags bil den står i, men det skjønte de ikke. Sist de ringte meg og skulle ha den AW koden er over en mnd siden, så jeg antar at de ikke er interressert i å finne noe ut = ræva kundebehandling, eller enda værre, at jeg faktisk har rett i min antakelse at disse filtrene ikke skal stå på 4A-G motorer.
Grunnen til at jeg tror de selger disse filtrene til 4A-G motorer nå, er at Toyota vil forenkle delebeholdningen sin. For litt over 1 1/2 år siden hadde de et eget filter til 4A-G, men det har de sluttet å selge.
Når det gjelder andre typer filter feks FRAM, tror jeg det er sånn at de bare hermer etter det Toyota gjør?
Kanskje ikke det er så rart at mange MR2 motorer ryker for tida?
Fyttirakern det her ble langt.
Jeg håper det blir litt debatt om dette. Kan godt hende filteret som selges er bra nok, men jeg synes det er rart at det står på pakka at det ikke skal brukes på 4A-G motorer.
Prøver å legge ved et scannet bilde fra oljefilterembalasjen.
Vedlegg
Vet ikke om bildet er så bra
Vet ikke om bildet er så bra
skann0002.jpg (43.25 kiB) Vist 2957 ganger

#8302  av Amund

Ã¥ i hel..... :shock:

at det går an! kanskje jeg må invistere i TRD filter da?! de må vel vere laget for denne motoren.

tenke tenke...... står vel feil filter på min motor også da..

#8303  av erling

Filterprodusenter som AMC, Fram, Mann og Mahle leverer filtre til bilfabrikkanter oxo. Filtrene er like, men det står f.eks Volkswagen istedet for Mahle på filteret og eska. Jeg vet AMC leverer til mange japsefabrikanter, uten at jeg kan si noe om Toyota.

Så lenge inn- og ut- flensene passer der de skal trodde ikke jeg dët skulle ha noe særlig å si for slitasjen..? Iså fall, må det da være godt nok hvis man bytter filteret oftere?

Ser det står excl. 3S-GTE oxo.. Markus og dere andre med Turbo, vil anta at dere og bruker dette filteret pr. idag?

#8318  av MR2turbo

Jeg bruker det filteret som skal være på 3s-gte, det heter 90915-10004
Er nesten helt sikker på at det står 3sgte på pakka og. . Første gang jeg bytta fikk jeg feil.. Men gjorde de oppmerksom på det, og siden har det ikke hvert no problem..

#8345  av CelicaTurbo

jøss :shock: Det står jo vitterlig "exluding" der og det må da være en grunn til at de eksluderer akkurat denne motoren på dette filteret, ikke sant?
 #8348  av Bjørn MK1

Fikk telefon kl 9 til morgenen i dag fra Toyota Norge. Vet ikke om det er en tilfeldighet, eller om de har vært her å kikka, eller blitt tipsa om at det nå er "offentlig" at oljefilterene de selger til 4A-G motorer ikke skal brukes på disse motorene.
De kunne fortelle at det er feil filter de selger :shock: :shock: :shock: . Det rette heter 90915-10003 sa damen som ringte (jeg skrev det ned, så jeg er helt brenn sikker), og de skulle bestille to til meg fra Japan som jeg skulle få, fordi saken tok så lang tid. Når jeg nevnte på at andre folk også kanskje trenger det samme, ble det litt merkelig stemning synes jeg, i allefall så sporet samtalen over på no annet.
Hvis noen andre skal ha rette typen filter, så må det kanskje bestilles gjennom Toyota Norge? I allefall synes jeg det er vilt at de selger filter som er feil, og fra nå av vel vitende om det og.

#8350  av Christian

Trodde et filter var et filter jeg... :roll:
Tror jeg har et MAN filter på min nå, av samme typen som var på 3S-GE motoren min, bør vel sjekke opp dette litt da?
Fikk litt vondt her nå....

Edit : Har forresten brukt en happymix av MAN, FRAM og ett annet merke.

#8355  av Amund

må bestille meg et slikt filter i morgen jeg da... siden jeg skal skifte olje nå i nær framtid.

hvilken olje kjører dere på foresten? bilen min har vist gått på mobil 1 siden ny, er det lurt å skifte olje type da? for mobil 1 er jo steindyr!

#8359  av MR2turbo

Jeg kjører Valvoline durablend, semisyntetisk.. Har bare brukt den siden i fjor, men er fornøyd med den, med tanke på forbruk og har heller aldri hørt no negativt om den..

Det å kjøre på en litt dyrere olje på en bil som kjøres hardt er en relativt liten utgift i forhold til en motor som slites fort.. :)

#8362  av Amund

Mobil 1 er jo heilsyntetisk. men 0-40 olje er kanskje i tynneste laget? koster jo "bare" 179,- for litern...

#8363  av TOYPARTS

Amund skrev:må bestille meg et slikt filter i morgen jeg da... siden jeg skal skifte olje nå i nær framtid.

hvilken olje kjører dere på foresten? bilen min har vist gått på mobil 1 siden ny, er det lurt å skifte olje type da? for mobil 1 er jo steindyr!
En olje som er å anbefale er Castrol TWS 10/60 motorsport olje, denne oljen tåler mye varme og mye plaging av motor i forhold til mange andre oljer, men minus er at den er dyr, men det er verdt det

MVH Erik
 #8366  av Bjørn MK1

Det jeg TROR er problemet med det filteret som ikke er beregnet for motoren, er at det ikke er stort nok. Det klarer ikke å filtrere mengden olje som pumpes rundt i motoren ved høye turtall.
Motorene filteret er laget for har maks turtall på sånn ca 6000o/min, mens en 4A-G motor har vel på rundt 7500o/min. Det er ganske mye mer olje som skal pumpes da. Det som skjer er at det lille filteret ikke klarer å filtrere all oljen i høye turtall, og dermed åpner det en overtrykksventil seg (en sikkerhetsventil som egentlig er er til hvis filteret går tett) og slipper igjennom ufiltrert olje. Ufiltrert olje er ikke noe kult på 7500o/min. For alt jeg vet så kan det hende 4A-G motorene har en mer effektiv oljepumpe og, noe som gjør problemet ennå verre.

Når det gjelder olje vil jeg foreslå for de som er interessert KNA`s diskusjon side, der er det to som har diskutert olje litt. Det står endel matnyttig der. http://www.kna.no/gt/public/openIndex/f ... 1955073035

Jeg har tidligere kjørt med 25w/50 Statoil Racingway, men etter det jeg har finni ut om det filtergreiene, så kommer jeg til å kjøre på 5w/40 fordi jeg TROR en tynnere olje er mer lettfiltrert, og at mindre der med går igjennom overtrykksventilen.[/url]