Jeg har hatt samme problemet selv. Det var ett rådelager som røyk+skade på veiva. For å få bilen i gang igjen, kjøpte jeg en delebil (MR2) veldig rusten, men med god motor for 10`.
Jeg har tatt av bunnpanna på på motoren som røyk, for å sjekke hva som egentlig trengs for å få den i gang igjen. Den trenger sliping av veiv (tror det koster ca 500-1000 kr pr syl), og en ny råde pga at den gamle har slått på veiva etter at rådelageret mildt sagt forsvant. Ny råde er nok litt vanskelig å få tak, men kanskje det er samme på litt mer kurante Toyota motorer. I allefall synes jeg det høres ut som om verkstedet du har vært i kontakt med har tenkt å sko seg veldig på din uflaks, sånn som verksteder oftest gjør. Kan godt hende de er ekstremt nøye å flinke, men det burde ikke koste 25` så sant du skal ta ut motoren selv, ta å sjekk med fler.
Det finnes også alternative motorkombinasjoner som passer i bilen feks at du bruker bunndelen fra en 4A-F motor og topplokket som du har. Det man først og fremst går glipp av med 4A-F motoren er den smidde veiva som er i 4A-G motorene ( E etter G eller F betyr elektronisk innsprut). Hvis dette høres interessant ut kan du sjekke
http://www.corollaperformance.com/
Som et alternativ til de danske har man også Fennsport i England som er store på Toyota
http://www.fensport.co.uk/
Så til noe som i utgangspunktet kan være grunnen til at motoren din har rasa. Etter at motoren min røyk begynte jeg å sjekke litt om hvorfor, og startet med oljefilteret,

På pakkene til oljefilterene som selges til 4A-G motorene i Norge står det at filteret ikke passer på på 4A-G motorene?
Filteret har delenummer 90915-YZZC7. Dette filteret er laget for for mer standard pregede motorer enn det MR2 motoren er, men passer fysisk på våre motorer. Jeg tok da kontakt med Toyota Norge, for å sjekke om de hadde noen forklaring på dette, noe de ikke hadde. På teknisk og logistikkavdelingene var de minst like overrasket og sjokket som det jeg var. Snakket bla med en kar som het ERIK SJEAFER (vet ikke om etternavnet er stavet riktig), og ble lovet at de skulle sjekke opp og i mente om dette, og sende mailer å alt mulig rart til Toyota i Brussel.
De ringte tilbake å sa de hadde sendt en mail nedover, men etter det hørte jeg ikke no. Så jeg ringte tilbake to mnd senere og lurte på om de hadde funnet ut noe. De husket saken, men den hadde vel lissom gått litt i glemmeboka. I allefall ville de ha chassi nummeret mitt for å sjekke opp, og så ringte de og ville ha de tegna som står etter AW11 som vist nok er en eller annen kode. De skulle vist sende en mail til Japan.
Jeg prøvde å forklare de at en 86/87mod 4A-G motor er en 4A-G motor samma hva slags bil den står i, men det skjønte de ikke. Sist de ringte meg og skulle ha den AW koden er over en mnd siden, så jeg antar at de ikke er interressert i å finne noe ut = ræva kundebehandling, eller enda værre, at jeg faktisk har rett i min antakelse at disse filtrene ikke skal stå på 4A-G motorer.
Grunnen til at jeg tror de selger disse filtrene til 4A-G motorer nå, er at Toyota vil forenkle delebeholdningen sin. For litt over 1 1/2 år siden hadde de et eget filter til 4A-G, men det har de sluttet å selge.
Når det gjelder andre typer filter feks FRAM, tror jeg det er sånn at de bare hermer etter det Toyota gjør?
Kanskje ikke det er så rart at mange MR2 motorer ryker for tida?
Fyttirakern det her ble langt.
Jeg håper det blir litt debatt om dette. Kan godt hende filteret som selges er bra nok, men jeg synes det er rart at det står på pakka at det ikke skal brukes på 4A-G motorer.
Prøver å legge ved et scannet bilde fra oljefilterembalasjen.