TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• valg av oktan

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#90806  av GT_rider

Super er vel rein 98bensin, med bly. Som jeg ikke tror selges mere. Den som dere kaller 98oktan, er nok 98 blyfri tipper jeg.
Rett??

#90808  av Fredrik

98 bly bensin blir da fortsatt solgt......

okt

#90809  av andre 1

ja det stemmer! selv om enkelte stasjoner forsatt selger 98 super...heller en dæsj bly erstatning når jeg fyller jeg da for å være på den sikkre siden.......

#90810  av Maverick

Tar jeg ikke helt feil så var det en bensintype tidligere som het noe sånt som 98 Super e.l, eneste forskjellen var vel at denne typen inneholdt mer bly eller no sånt .. For de bilene som måtte bruke slik bensin er det vel blytilsetning å få kjøpt på bensinstasjonene nå? Eller er jeg heeeeelt på viddene?

Mener morsan brukte sånn bensin på sin '86 Sierra .. (Fy faen for en drittbil, forresten!!!!)

#90811  av Maverick

Hehe, faen, mange som svarte samtidig ;)
Ser ut som jeg hadde rett da :shock:

#90838  av CelicaTurbo

Å justere litt mer fortenning er i praksis det samme som en gjør når man chipper en NA bil (i hovedsak ihvertfall, og så klart vil en chip kunne gjøre dette bedre siden man her kan justere dette basert på turtall og last). Men, med større fortenning vil man hente ut litt mer effekt fra motoren,.. til gjengjeld må man bruke bensin av høyere oktan for å unngå tenningsbank.. Stiller man for langt får man tenningsbank så hold justeringen moderat, og en annen ting er at man bør absolutt ikke fylle 95-oktan om man føler seg fattig etter å ha gjort dette uten å justere tenningen først tilbake. ;) For motorer med bankesensor har det lite for seg å justere slik manuellt, og på disse vil det også være ganske trygt å bruke 95-oktan så lenge motoren jobber på standard trykk (om det er en turbomotor). Men, så langt jeg vet har ikke 3S-GE eller 4A-GE motorene bankesensor ihvertfall.. nyere motorer slik som dem som står i 2000+ Celica og MR2 har nok ganske sannsynlig en bankesensor.

#90842  av Tor

Remi skrev:på min bil så har æ en sån sak æ kan vri på det står "95" den e jo grei da men så kommer "super" ka e super ? et anna ord førr 98okt?
Trur Super og 98 Oktan er det samme ja :lol: Jeg kjører med 98 oktan på min bil.

#90852  av kennethx

Stemmer at super 98, som selges svært få steder nå, er 98 octan med bly. Ikke serlig smart å fylle dette på en bil med katalysator :)

#90859  av chris

Jeg tanker 98 blyfri på min GTi.. synes den går jevnere, både på tomgang og under kjøring. får også et merkbart mindre forbruk, som veier opp tall-forskjellen på pumpa :)

#90869  av kennethx

chris skrev:Jeg tanker 98 blyfri på min GTi.. synes den går jevnere, både på tomgang og under kjøring. får også et merkbart mindre forbruk, som veier opp tall-forskjellen på pumpa :)
Du synes, men jeg tror det er psykisk :)

#90876  av Magne

chris skrev:Jeg tanker 98 blyfri på min GTi.. synes den går jevnere, både på tomgang og under kjøring. får også et merkbart mindre forbruk, som veier opp tall-forskjellen på pumpa :)
Samme her!
Jobber på laboratorium på slagen raffineri. En jeg jobber sammen med som kan motor og oktan tall. Mer eller mindre ekspert på området. Han mente jeg burde prøve å fylle 98 fremfor 95 pga motoren rett og slett vil like seg bedre! Dette fordi bilen har injection og knock sensor så den stiller jo alt selv. Altså den tenner senere med 98 oktan som vel betyr høyere kompresjon?
Jeg måtte jo prøve, kjørte tanken rimelig tom og fyllte full tank med 98 oktan. den var jo 30 øre dyrere men shit au..
Det jeg merket var det samme som deg chris. Går jevnere og har en "finere" lyd syns nå jeg. Merkbart mindre forbruk fikk jeg også.

Denne karen på jobben mente også jeg ville få en liten effekt økning. Jeg syns nå hvertfall at den virker litt friskere på bunndraget. Merker den liker seg bedre liksom... :D

#90878  av kennethx

Har du knock sensor og ECU som stiller tenningen optimalt er saken en helt annen så klart, som også CelicaTurbo skriver lengre oppe.

#90882  av Master

En knock sensor detekterer jo bare hvis du får tenningsbank, og sender et signal til ECU om at den må retardere tenninga og gjerne sprøyte inn ekstra bensin. Justerer du tenninga med fordeleren med noen grader og fyller 98 oktan får du ikke tenningsbank, bare bedre bunndrag grunnet bedre utnyttelse av 98 bensinen.
 #90883  av andre 1

i dag ringte jeg smiths auto i kr.sand som er hovedforhandler av toyota her på sørlandet! snakka med en av gammle kara som vist nok har skrudd en hel det på disse bilene,å det han sa var at ved normal kjøring vil du ikke merke særlig stror forskjeld, men på høye turtal som disse motorene jo er konstruert for å tåle ville motoren gå bedre å ha det bedre med 98 okt!!!! jeg spurte også om bly erstatning var smart å bruke på min motor å da sa svarte han ja så absolutt da dette sparer motoren for en del slitasje! ventiler osv.....

#90979  av CelicaTurbo

master, En bankesensor detekter tenningsbank ja men på de fleste moderne biler, inkludert 3S-GTE motorene, vil bankesensoren bli brukt aktivt av ECU for å stille tenning i grenseland før lett tenningsbank og ikke kun som en redning ved hard tenningsbank på dårlig bensin. Som en følge av dette vil ECU kjøre en mer aggresiv tenning når man fyller 98 enn den vil med 95 oktan. Så langt jeg har funnet ut har derimot 3S-GE ikke bankesensor men jeg har aldri hørt om noen har verifisert dette for sikkert eller ikke.