lurer på en ting,jeg kjører min mr2mk1 på 95 okt å føler det funker bra men kunne som de fleste andre tenke meg litt mer hk. å da kommer spm vil jeg få en merkbar efektøkning om jeg går over til 98okt?
FireWalk skrev:Tingen er vel at jo mer man skal Trimme en bil jo høyere oktan må man ha. Jeg har en veldig godt trimmet turbo motor.. kjører på ca dobbelt av standard ladetrykk, og min liker kun 98 oktan.. skulle vel kanskje helst hatt 100 også, men 98 er jo det eneste man får tak i her i landet på bensinstasjoner..Hvis ECU stiller på tenningen som følge av for lav octan, så er det nok pga knock sensoren detekterer tenningsbank. Denne kan godt være så svak at du ikke hører den selv, men du merker det som slappere motor. Det er ikke octan sensor liksom.
For noen uker siden var jeg så blakk at jeg hadde ikke noe annet alternativ enn å fylle 95 oktan på den (pga ag jeg hadde måttet reise gjennom en svindyr bomstasjon om jeg skulle hatt 98 på en annen stasjon)... Bilen får ikke problemer med tenningsbank fordi om jeg fyller 95.. men den går merkbart dårligere pga at den stiller ned forr-tenningen for å kompensere..
FireWalk skrev: om du har en helt vanlig bil så vil man ikke merke noen forskjell...Vil tro det er i hodet ja
jeg fylte ofte 98 på min forige GTI... jeg fikk intrykk av at motoren gikk jevnere på 98 enn på 95... men det kan jo ha vært bare i hodet