TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• valg av oktan

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #90708  av andre 1

lurer på en ting,jeg kjører min mr2mk1 på 95 okt å føler det funker bra men kunne som de fleste andre tenke meg litt mer hk. å da kommer spm vil jeg få en merkbar efektøkning om jeg går over til 98okt?

#90710  av Maverick

Du vil neppe få noen form for effektøktning (ihvertfall ikke noe som er merkbart) ..

#90712  av kennethx

Det gir deg ingen ekstra effekt nei.

Eneste grunnen til å kjøre høyere oktan er f.eks om du sliter med tenningsbank pga høy kompresjon, agresiv tenning eller mye turbotrykk.

Octanen på bensinen angir bare dens egenskap til å motstå selvantennelse som følge av trykk og temeratur, sånn ca.

Den er ikke "kraftigere" på noen måte.

#90726  av FireWalk

Tingen er vel at jo mer man skal Trimme en bil jo høyere oktan må man ha. Jeg har en veldig godt trimmet turbo motor.. kjører på ca dobbelt av standard ladetrykk, og min liker kun 98 oktan.. skulle vel kanskje helst hatt 100 også, men 98 er jo det eneste man får tak i her i landet på bensinstasjoner..

For noen uker siden var jeg så blakk at jeg hadde ikke noe annet alternativ enn å fylle 95 oktan på den (pga ag jeg hadde måttet reise gjennom en svindyr bomstasjon om jeg skulle hatt 98 på en annen stasjon)... Bilen får ikke problemer med tenningsbank fordi om jeg fyller 95.. men den går merkbart dårligere pga at den stiller ned forr-tenningen for å kompensere..

om du har en helt vanlig bil så vil man ikke merke noen forskjell...

jeg fylte ofte 98 på min forige GTI... jeg fikk intrykk av at motoren gikk jevnere på 98 enn på 95... men det kan jo ha vært bare i hodet :)

#90735  av Anders gullstein

Står i boka at den skal ha 98, så jeg fyller det på min ihvertfall.

#90740  av kennethx

FireWalk skrev:Tingen er vel at jo mer man skal Trimme en bil jo høyere oktan må man ha. Jeg har en veldig godt trimmet turbo motor.. kjører på ca dobbelt av standard ladetrykk, og min liker kun 98 oktan.. skulle vel kanskje helst hatt 100 også, men 98 er jo det eneste man får tak i her i landet på bensinstasjoner..

For noen uker siden var jeg så blakk at jeg hadde ikke noe annet alternativ enn å fylle 95 oktan på den (pga ag jeg hadde måttet reise gjennom en svindyr bomstasjon om jeg skulle hatt 98 på en annen stasjon)... Bilen får ikke problemer med tenningsbank fordi om jeg fyller 95.. men den går merkbart dårligere pga at den stiller ned forr-tenningen for å kompensere..
Hvis ECU stiller på tenningen som følge av for lav octan, så er det nok pga knock sensoren detekterer tenningsbank. Denne kan godt være så svak at du ikke hører den selv, men du merker det som slappere motor. Det er ikke octan sensor liksom.
FireWalk skrev: om du har en helt vanlig bil så vil man ikke merke noen forskjell...

jeg fylte ofte 98 på min forige GTI... jeg fikk intrykk av at motoren gikk jevnere på 98 enn på 95... men det kan jo ha vært bare i hodet :)
Vil tro det er i hodet ja :lol:

#90746  av cameleon

Eneste forskjellen jeg legger merke til er at det blir høyere tall på pumpa med 98 enn 95... :P

#90753  av FireWalk

jeg vet at den stiller tenningen utifra knock sensoren.. ECU stiller tenning så aggresivt som mulig, intil den detekter tenningsbank, så justeres tenningen litt ned igjen slik at det ligger i grenseland optimalt uten tenningsbank... For lite oktan gir tenningsbank på turbo biler, dermed justerer ECU tenningen lavere og man får mindre guffe... men poenget mitt var at bilen tar på ingen måte SKADE av 95 oktan.. enste at man får en slappere bil... :) på NA biler tror jeg ikke det har noe å si i det hele tatt egentlig.. det står at bilene skal ha Premium blyfri bensin. Det betyr vel egentlig 98, men som kjent så er det svært lite forskjell på 95 og 98 når vi snakker om vanlige biler som ikke kjører på høy bost... men har man råd til det så er det jo bare å fylle 98 :)

#90757  av kennethx

Jepp, så spar pengene og fyll 95, med mindre NA bilen din er noe sykt trimmet, med agresiv tenning og ustandard kompresjon.

#90763  av Master

Fyll 98 oktan og still tenninga di noen grader 3-4 mer aggressivt. Da merker du stor forskjell på bunndraget spesielt. Responsen ved gasspådrag.

#90767  av sw20

hmmm iiiinterisant.... :shock: forklar..`??

likte tanken om å få meitr bunndrrag... :P
 #90770  av andre 1

ble ganske så inntresert i den teorien med mere bunndrag i å med at det nesten er ikke eksisterende på denne bilen,drar jo ikke noe spess før 4500rpm! må foresten takke for alle komentarene :D

#90792  av Master

Jeg vet ikke med mkI hvor mange grader tenninga skal stå på, men hvis du avanserer denne med noen grader 3-4-5 så tennes bensinen tidligere, og du får bedre bunndrag. Det som kan skje er at du får tenningsbank, men ved å fylle 98 oktan er du mer sikker på at dette ikke skjer. Husk at disse bilene er designet med tanke på at de kan kjøre på 88 og 90 oktan bensin så det er en del å gå på.

For å stille på tenninga må du løsne på fordeleren og vri den mens du lyser med en tenningslampe. Du må kunne dette for å gjøre det eller kjenne noen som kan det, samt ha utstyr. Se i en instruksjonsbok hvor mange grader tenninga originalt skal stå på, så er det bare å avansere denne litt.

Jeg merka stor forskjell på min mkII da jeg gjorde det. Hadde bilen inne på service på Toyota en gang og da hadde de stilt tenninga tilbake til originalt, bilen gikk som ei ræv :shock:

mk1

#90794  av andre 1

takker for info :D da blir det til å ta turen til en bekjent som kan dette bedre en meg! funker det ikke så er det jo bare å stille den tilbake :D men er ikke mk1 motoren konstruert for 98okt å opp i utgangspunktet? jeg har bare kjørt den på 95okt pga av at det er d tidligere eier har brukt!!

#90799  av Remi

på min bil så har æ en sån sak æ kan vri på det står "95" den e jo grei da men så kommer "super" ka e super ? et anna ord førr 98okt?